Jeste li i vi često umorni?

 SHUTTERSTOCK
Ana Dukić
Ana Dukić
Provjerite

Naspavali ste se, ali i dalje ste umorni? Možda je u ovome problem

19. rujan 2022.
Postoji veliki dio ljudi koji se osjećaju umorno bez obzira na to koliko dobro ili dugo spavaju, a neka medicinska stanja mogu biti uzrok tome

Zašto mi se i dalje spava? Ovo je sigurno pitanje koje ste si postavili nekoliko puta, čak i nakon što ste odspavali osam sati u komadu.

No, ne mora nedostatak sna biti uzrok vaše pospanosti, mogu biti neka od ovih stanja:


Apneja pri spavanju

Ako živite sami ili rijetko spavate pored nekog, možda niste svjesni da hrčete. Procjenjuje se da oko 20 posto muškaraca i oko 5 posto žena u dobi 30 do 35 godina hrče, a taj postotak raste na 50 posto muškaraca i oko 30 posto žena u dobi iznad 60 godina, stoji u istraživanju Acta clinica Croatica.

Snažno hrkanje može biti znak apneje pri spavanju. Apneja je uzrokovana ponavljajućim zatvaranjem dišnih puteva tijekom sna, što dovodi do pada razine kisika te za posljedicu ima česta buđenja. Ovo stanje češće se javlja kod pretilih osoba, ljudi koji spavaju na leđima, pušača i osoba koje redovito konzumiraju alkohol.

Apneja pri spavaju se često naziva i "tihim ubojicom" jer uzrokuje probleme sa spavanjem koji onemogućuju tijelu da se pravilno odmori, što dodatno opterećuje organe. Kad se dogodi epizoda apneje, nedostatak kisika pokreće mozak oboljelog da ga probudi iz dubokog sna kako bi se dišni putevi otvorili.

Ova bolest je povezana s visokim krvnim tlakom, koji može dovesti do moždanog i srčanog udara. Nedavno istraživanje na 4000 osoba s apnejom je pokazalo da ova bolest može povećati rizik od razvoja karcinoma. Čak je polovica sudionika imala rak, a istraživanje je pokazalo da snažna apneja povećava rizik od raka pluća, prostate i kože.

Švedski znanstvenici nisu sigurni je li poremećen san uzrok ili simptom raka, no to je zabrinjavajući znak. Ako hrčete i imate apneju, primijetit ćete da ste tijekom dana pospani, teško vam se koncentrirati i imate glavobolju kad se probudite. Sumnjate li na ovu bolest, javite se svom liječniku koji vas može uputiti na daljnje pretrage.

Blagi slučajevi apneje ne zahtijevaju uvijek liječenje, ali teži oblici mogu biti opasni jer povećavaju rizik za srčani udar ili teške nesreće do kojih može doći zbog velikog umora i pospanosti.


Vrijeme konzumacije kofeina

Mi smo nacija koja ispija kave. Međutim, kava sadrži kofein koje je ponekad dvosjekli mač. Ujutro vas može razbuditi i poboljšati koncentraciju, ali ako popijete kavu u poslijepodnevnim satima, možete pokvariti svoj san.

U studiji iz 2013. godine, znanstvenici su otkrili da ljudi koji konzumiraju kavu, čaj ili energetsko piće šest sati prije odlaska na spavanje, spavaju jedan sat manje. U studiji je sudjelovalo 16 "dobrih spavača", osobe koje inače spavaju od šest do osam sati noću i mogu zaspati kroz 30 minuta.

Kofein vas čini budnijima blokirajući receptore za spavanje u mozgu koji se nazivaju adenozinski receptori.

Isto tako, istraživanje iz 2015. pokazalo je da kofein također može utjecati na vaš unutarnji tjelesni sat. Pet osoba držano je u strogo kontroliranim uvjetima 49 dana. Prije spavanja su im davani različiti tretmani: ili dvostruka doza espressa, izlaganje jakom ili prigušenom svjetlu ili placebo. Kofein je odgodio njihov cirkadijalni ritam za 40 minuta.

Ono što većina ljudi ne zna je to da kofeina može ostati u tijelo do 10 sati. Što znači da oni koji odlaze na spavanje u 22 sata, zadnju dozu kofeina trebaju unijeti najkasnije u 12 sati ako žele imati dobar san.



Dehidracija

Nažalost, većina ljudi ne unosi dovoljno tekućine na svakodnevnoj razini.

Studije pokazuju da već i blaga dehidracija može nepovoljno utjecati na raspoloženje i razinu energije. Zato je važno što prije prepoznati znakove dehidracije, odnosno pripaziti da do nje i ne dođe.

Anketa koju su proveli New York Hospital i Cornell Medical Center pokazala je da 75 posto od 3000 ispitanika pati od kronične dehidracije. Naše tijelo treba vodu da bi funkcioniralo, a nedostatak nje može dovesti do psihičkog umora.

Istraživači Sveučilišta Peking su 2019. godine proučavali učinke teške dehidracije na snagu mozga i raspoloženje. Za potrebe istraživanja 20 sudionika nije smjelo konzumirati vodu dan i pol. Znanstvenici su uočili da se dehidrirani ljudi osjećaju dvostruko umornije.

Studija objavljena u časopisu International Journal of Environmental Research and Public Health otkrila je da manjak vode usporava brzinu čitanje, reagiranja i navodi ih da čine više grešaka.

- Nedovoljan unos vode utječe na cijelo tijelo, uključujući mozak, što dovodi do osjećaja umora - rekao je Sufyan Hassain s King‘s Collegea u Londonu.

Koliko vode trebate ovisi o mnogo stvari i razlikuje se od osobe do osobe. Za odrasle, opća preporuka Nacionalne akademije znanosti, inženjerstva i medicine SAD-a glasi:

  • 2,7 litara dnevno za žene
  • 3,7 litara dnevno za muškarce
image
SHUTTERSTOCK


Nedijagnosticirani dijabetes

Niska energija također može biti posljedica dijabetesa. Procjenjuje se da svaka deseta odrasla osoba u svijetu ima šećernu bolest, a svaka druga ostane nedijagnosticirana i neliječena. Šećernu bolest ili dijabetes karakterizira visok šećer u krvi, otpornost na inzulin i relativni nedostatak inzulina u tijelu.

Jedan od razloga zašto vas dijabetes čini toliko umornim je taj što previsoka ili preniska razina šećera u krvi ometa san, rekao je Hassain.

- Znamo da kvaliteta sna varira s razinom šećera, tako da niska razina šećera može poremetiti vaš san, a onda vas učiniti pospanima - dodaje Hassain.

Milijuni ljudi također imaju preddijabetes, što može uzrokovati slične simptome.

Veza između dijabetesa tipa 2 i nedostatka sna je začarani krug. Ne samo da nesanica može biti znak bolesti, stručnjaci misle da može biti i uzrok. Smatra se da manjak sna povećava otpornost na inzulin, razinu hormona stresa kortizola i upale u tijelu.

Neki od ranijih znakova dijabetesa tipa 2 uključuju:

  • prekomjernu žeđ
  • suha usta
  • pretjerano mokrenje (gotovo svaki sat)
  • neobjašnjeni gubitak/dobitak težine
  • povećanje apetita


Ne jedete dovoljno crvenog mesa

Nedovoljan unos crvenog mesa, tamnozelenog povrće ili mahunarki može izazvati pospanost. Naime, te namirnice su bogate željezom, glavnom komponentom hemoglobina, vrste proteina u crvenim krvnim stanicama koji nosi kisik iz pluća u ostatak tijela.

Iako se često vode polemike o dobrobiti crvenog mesa, osobama koje imaju nedovoljne razine željeza liječnici često preporučuju da uključe više crvenog mesa u prehranu. Naime, u tom slučaju dobrobiti željeza iz mesa imaju prednost pred mogućim nepovoljnim učincima na zdravlje.

Brojne studije su pokazale da nedostatak ovog minerala može voditi do anemije koja uzorkuje umor, kratkoću dana i nepravilne otkucaje srca.

Znanstvenici sa Sveučilišta Manitoba u Kanadi analizirali su postojeće podatke iz 18 kliničkih ispitivanja i otkrili da uzimanje željeza kroz suplemente značajno smanjuje razinu umora kod ljudi koji nemaju anemiju. Oni su predložili da se uzimanje dodataka željeza i jedenje hrane bogate željezom treba preporučiti svima koji se osjećaju umorno.


Hipotireoza

To je stanje u kojem štitnjača ne stvara i ne oslobađa dovoljno hormona štitnjače u krvotok. Zbog toga se vaš metabolizam usporava. Također se naziva i neaktivna štitnjača, zbog hipotireoze se možete osjećati umorno, debljati i biti nesposobni tolerirati niske temperature.

- Stvar s hormonima je u tome što oni imaju ogroman učinak na sve stanice i tkiva vašeg tijela. Oni su kemijski glasnici i govore vašem tijelu kako i što treba učiniti - rekao je Hassain.

- Kada nemate dovoljno tiroksina, to će usporiti vaš mozak, sniziti vam raspoloženje, jer on regulira vaše emocionalno procesuiranje - dodao je.

Posljedica toga je i povećani umor.

Liječnici vas mogu testirati na hipotireozu uzimanjem uzoraka krvi. Uglavnom se liječi svakodnevnim uzimanjem hormonskih tableta, ali ako se ne liječi može dovesti do bolesti srca, problema s trudnoćom i oticanja vrata, kao i umora.


ČITAJTE I: Kako prepoznati sindrom kroničnog umora - tri su glavna simptoma

Teme
Linker
01. listopad 2022 09:03