Smanjite stres i opustite se
 FOTOGRAFIJE: MARTIN-DM GETTY IMAGES
Suzana Ciboci
Suzana Ciboci
Božić i korona

Uz ove savjete na kraju bi u blagdanima mogli uživati više nego što ste mislili

25. prosinac 2020.
Zdravstveni tim Klinike Mayo napravio je praktični vodič s ciljem da smanjimo stres koji nas prati i ovih dana

 Blagdansko vrijeme često donosi nepoželjne goste - stres i depresiju – a u ovo ludo vrijeme i strah od posljedica koronavirusa. I nije ni čudo. Blagdani često predstavljaju vrtoglavu lepezu zahtjeva, a u uvjetima kada se među nama širi bolest uzrokovana koronavirusom, neizbježni su dodatni stres, zabrinutost za svoje i zdravlje svojih najmilijih te strah od neizvjesne budućnosti. Također, planovi za blagdane gotovo svima promijenjeni su novim mjerama kojima je cilj zaustaviti širenje koronavirusa.

No, uz nekoliko praktičnih savjeta, možete smanjiti stres koji prati blagdane i koronu. Zdravstveni tim Klinike Mayo ističe:  "Možda čak i na kraju uživate u praznicima više nego što ste mislili."  A u tome vam mogu pomoći ovi savjeti:

1. Priznajte i prihvatite sve osjećaje

Ako je netko vama blizak nedavno umro ili ne možete biti s voljenima, prihvatite da je normalno osjećati tugu. U redu je odvojiti vrijeme za plakanje ili izražavanje osjećaja. Nije moguće prisiliti da budemo sretni samo zato što su blagdani.

2. Posegnite za virtualnim prijateljima

U normalnim uvjetima nitko to ne bi savjetovao, ali ovo nisu normalna vremena i sasvim je u redu potražiti razgovor, podršku i druženje online. Ako se osjećate usamljeno ili izolirano, potražite neke društvene grupe kojima se možete priključiti, vjerske ili druge društvene događaje ili zajednice. Mnogi imaju web stranice, online grupe za podršku ili virtualne događaje.

3. Podijelite brige s najbližima

Osjećaj stresa i tjeskobe tijekom blagdana možete olakšati tako što ćete otvoreno reći svojim bližnjima, članovima obitelji ili prijateljima kako se osjećate. Podijelite svoje brige porukom, pozivom, video chatom...

4. Pomozite drugima

Poznato je da volontiranje, doniranje i pomaganje drugima pomaže i našem mentalnom zdravlju. Iako u ovoj situaciji to ne možemo činiti kao prije, uvijek možete nazvati susjedu, starijeg člana vaše zajednice, obitelji kojoj je potrebna pomoć i ponuditi da ćete nešto učiniti za njih – makar to bilo ispeći kolač i ostaviti pored vrata.

5. Budite realni

Blagdani ne moraju biti savršeni ili baš onakvi kao kao prošle godine. Kako se obitelji mijenjaju i rastu, često se mijenjaju i tradicije i rituali. Pandemija nam je nametnula potrebu stvaranja novih navika, neke ćemo zasigurno zadržati i nakon što prođe ova godina koju svi želimo zaboraviti. Primjerice, ako vaša odrasla djeca ili drugi rođaci ne mogu doći u vaš dom, pronađite nove načine zajedničke proslave, kao što je dijeljenje slika, e-pošte ili videozapisa. Ili se nađite virtualno na videopozivu pa zajednički kitite bor, spremajte obroke, smišljajte neke nove, svoje obiteljske rituale. Iako je ove blagdane vrlo teško bilo što planirati, još uvijek je moguće pronaći načine za slavlje.

6. Razlike ostavite po strani

Pokušajte prihvatiti članove obitelji i prijatelje takve kao što jesu. Pritužbe ostavite za neka druga, prikladnija vremena za raspravu. Imajte razumijevanja da su i drugi uzrujani, uznemireni i u strahu. Gotovo stopostotne šanse su da se i oni osjećaju kao i vi u ovoj situaciji. To je ono što nas sve povezuje, unatoč razlikama.

7. Držite se budžeta

Ovaj savjet vrijedi i inače, a ne samo tijekom pandemije koronavirusa. Prije nego što obavite kupovinu darova odlučite koliko novca ćete potrošiti, a zatim informirajte se što od planiranog možete kupiti online. Razmislite i o tome da za ove blagdane darujete ono što se ne može kupiti novcem: lijepu riječ, osmijeh, pokažite ljubav, brigu i razumijevanje za svoje bližnje. Možete isprobati i ove alternative: donirajte dobrotvornim ustanovama ili neprofitnim udrugama, izradite i dajte domaće darove, započnite razmjenu obiteljskih poklona...

8. Ne napuštajte zdrave navike

Prekomjerna prehrana i uživanje u alkoholu mogu ozbiljno narušiti zdravlje, a i povećati osjećaj krivnje i stresa.

Isprobajte ove savjete:

- Pobrinite se za zdravu užinu prije blagdanskih obroka kako ne biste pretjerali sa količinom jela i slatkim desertima.

- Osigurajte dovoljno voća i tijekom blagdana. Zdjelu s voćem stavite na vidljivo mjesto u kuhinji jer ćete tako osigurati da češće i posegnete za voćem. Isti učinak ima i bočica vode. Kad je vidite sjetit ćete se da trebate piti dovoljne količine vode.

- Izbjegavajte prekomjernu upotrebu duhana i alkohola.

- Naspavajte se.

- Uključite redovitu tjelesnu aktivnost u svoju dnevnu rutinu. I ako se ne smijemo okupljati u većem broju, šetati na otvorenom itekako je poželjno.

- Isprobajte vježbe dubokog disanja, jogu i meditaciju.

9. Izdvojite vrijeme za sebe

Pronađite aktivnosti u kojima uživate. Provođenje samo 15 minuta nasamo, bez ometanja, može vas dovoljno osnažiti da se nosite sa svime. Čitanje knjige, slušanje glazbe, duboko disanje ili šetnja umirit će vaše misli i smanjiti stres i tjeskobu.

10. Ograničite izloženost vijestima i drugim informacijama

Stručnjaci za mentalno zdravlje slažu se da je u vrijeme pandemije covida-19 nužno ograničiti količinmu informacija koje primamo svaki dan, a mnoge od njih mogu dodatno pojačati bespomoćnost i frustraciju. Umjesto konstantnog slušanja vijesti o koronakrizi, izdvojite od 15 do 30 minuta dnevnih novosti na dan, i to iz provjerenih izvora. Budite oprezni s informacijama s društvenih mreža i novih medija, savjetuju i hrvatski stručnjaci za psihičko zdravlje.

11. Skrenite pozornost

Teško možemo istovremeno raditi dvije stvari u isto vrijeme. Aktivno skrenite misli s problema na ono što radite. Radite to svjesno mi nastojte osvijestiti sadašnji trenutak. Minutu čine mnogi doživljaji: zvukovi, prizori, svjetlo, temperatura, osjeti... Dobro je iskoračiti iz svojih misli i dopustiti si iskusiti ove doživljaje. Što čujete? Što vidite? S čim vam je tijelo u dodiru? Tako se zbiva život. Budite usredotočeni na njega, i to sada. Razmišljanje o problemu neće otkloniti nelagodu koju osjećate, nego će je povećati.

12. Održavajte rutinu

Iako dolaze blagdani, nastojte se držati nekih rutina. Pokušajte se buditi i odlaziti na spavanje u isto vrijeme. U isto doba planirajte obroke, tjelovježbu, druženje, vrijeme za gledanje televizije, čitanje i hobije. Radite li od kuće i tijekom blagdana, neka to bude uvijek u isto vrijeme.

13. Ne ustežite se potražiti pomoć

Ako osjetite da depresija i tjeskoba, kao i visoka razina stresa ne prolaze i da se teško nosite s tom situacijom nazovite neku od otvorenih linija za pomoć. Nastavni zavod za javno zdravstvo “Dr. Andrija Štampar” i drugi županijski zavodi, Crveni križ, Hrvatska psihološka komora i Hrvatsko psihološko društvo imaju telefonske linije na kojima se može dobiti pomoć.

Teme
Linker
01. veljača 2021 17:54