SHUTTERSTOCK
Što kažu stručnjaci

Ovaj dodatak prehrani nazivaju prirodnim Ozempicom. No, trebate li ga konzumirati?

Brojni su korisnici TikToka objasnili da im je pomogao u gubitku kilograma pa je tako i zaradio ovaj epitet

Ozempic je posljednjih godinu dana postao ludi trend, a žele ga se dočepati svi, i oboljeli od dijabetesa, ali i oni koji žele smršavjeti. S obzirom na to da se radi o lijeku, nema ga za sve. Baš zbog toga su se mnogi bacili u potragu za najboljom alternativom. Brojni su korisnici TikToka objasnili da im je berberin, dodatak prehrani, pomogao u gubitku kilogram pa ga neki nazivaju i "prirodnim Ozempicom". Međutim, posljednjih tjedana berberin su počeli ispitivati medicinski stručnjaci jer sve više korisnika prijavljuje razne nuspojave. Stoga se postavlja pitanje, je li to siguran dodatak za mršavljenje?




Što je berberin?

- Berberin je prirodni bioaktivni sastojak ekstrahiran iz određenih biljaka, uključujući skupinu grmova poznatu kao žutika (Berberis) - objašnjava certificirani liječnik interne medicine i glavni medicinski službenik u klinici za starenje Modern Age dr. med. Anant Vinajmoori.

Iako je mnogima možda nov, berberin se stoljećima koristi u tradicionalnoj kineskoj medicini za smanjenje upale i oksidacije, ali se tradicionalno konzumira u biljnom obliku, a ne kao dodatak prehrani. Isto tako, to je jedan od brojnih biljnih spojeva koji pomažu u održavanju zdravog metabolizma te potencijalno doprinosi mršavljenju.

- Dodatak prehrani berberin djeluje na tijelu prvenstveno suptilnim ometanjem učinkovitosti mitohondrija koji su proizvođači energije stanica - objašnjava dr. Vinajmoori.

Upravo ta smetnja, navodi dr. Vinajmoori, potiče tijelo da aktivira AMPK. To je enzim koji igra ulogu u homeostazi stanične energije, uglavnom za aktiviranje preuzimanja i oksidacije glukoze i masnih kiselina kada je stanična energija niska. Tako se poboljšava osjetljivost na inzulin i promiče stvaranje više mitohondrija.

Istraživanja su također pokazala da berberin ima antioksidativno i uravnotežujuće djelovanje.

- Rezultat je potencijalno poboljšanje metabolizma - dodaje.

Još jedan potencijalni mehanizam na kojem se temelji uloga berberina u osjetljivosti na inzulin je njegovo moguće djelovanje na crijevnu mikrobiom, pokazuje istraživanje.


Pomaže li u gubitku kilograma?

Zapravo nekim ljudima može pomoći. Iako se povezuje s potencijalnim mršavljenjem, znanstvenici podaci koji to podupiru još uvijek su ograničeni, kaže dr. Vinajmoori.

Jedan pregled studija navodi da berberin može značajno utjecati na razinu glukoze, osjetljivost na inzulin i status upalnih markera kod osoba s metaboličkim poremećajima, poboljšavajući sastav tijela i smanjujući trigliceride, ukupni kolesterol, LDL te povećavajući HDL.

U drugom randomiziranom, kontroliranom kliničkom ispitivanju koje je provedeno na 24 pacijenta s dijagnozom metaboličkog sindroma, uzimanje 500 mg berberina tri puta dnevno (dakle 1500 mg/dan) tijekom tri mjeseca rezultiralo je značajnim smanjenjem u opsegu struka, sistoličkom krvnom tlaku i trigliceridima te povećanju osjetljivosti na inzulin.

Iako neka istraživanja pokazuju da berberin može pomoći u gubitku kilograma, taj dodatak prehrani uglavnom je proučavan na onim postojećim metaboličkim stanjima poput dijabetesa tipa 2.

Drugim riječima, nema garancije da će pomoći s gubitkom kilograma. Isto tako, iako nekima može pomoći s mršavljenjem, ne bi trebao biti zamjena za uravnoteženu prehranu i tjelovježbu.


Nuspojave i upozorenja

- Što se tiče nuspojava, berberin se obično dobro podnosi, ali može uzrokovati blage gastrointestinalne probleme, kao što su želučane tegobe, zatvor ili proljev - kaže Vinajmoori.

Ako dođe do nuspojava, prestanite uzimati dodatak i obratite se svom liječniku.

- Berberin također može uzrokovati opasno snižavanje šećera u krvi ako se uzima s drugim lijekovima koji čine to isto - dodaje.

Posavjetujte se sa svojim liječnikom prije uzimanja kako biste bili sigurni da neće utjecati na postojeće lijekove.

Linker
29. veljača 2024 15:30