I štiti kožu od sunca

Nema onoga tko može odoljeti ovoj carici ljetnih jela

Rajčice su sastojak naših salata, umaka, variva i juha. Vole ih i mladi i stari.

 

Iako rajčica u trgovinama ima tijekom cijele godine, istinski u njima uživamo tek ljeti. Nema onoga tko može odoljeti jedrim mirisnim mesnatim plodovima dozrelima pod Suncem. Sastojak su naših salata, umaka, variva i juha. Vole ih i mladi i stari. Sastav rajčice je uistinu jedinstven i ona je carica ljetnih jela.

 

Nutritivna vrijednost rajčica

Rajčica je izuzetna namirnica. Obiluje karotenoidima žute, narančaste i crvene boje. To su antioksidansi koji sada ljeti štite kožu od štetnog djelovanja sunčevih zraka. Iz njih nastaje vitamin A. Tu su još folat, kalij, vitamin C, flavonoidi i vitamin E.

 

Likopen

U rajčici se od karotenoida ističe crveni likopen. Rajčice su glavni izvor likopena u prehrani. Važan je njegov unos hranom jer se ne može sintetizirati u našem organizmu.  

Likopen je topljiv u mastima, pa se njegova iskoristivost u organizmu povećava dodatkom ulja, a i kuhanjem rajčice.

Rezultati znanstvenih istraživanja kazuju kako likopen smanjuje rizik od nastajanja raka prostate. Što je prisutnost likopena u prehrani veća, rizik je manji. Osim toga, likopen od raka štiti dojke, jajnike, vrat maternice i jetru. Štoviše, likopen ne samo da djeluje zaštitno već i pomaže u liječenju raka.    

 

Znanstvene studije govore kako se niža koncentracija likopena u organizmu vezuje uz veću smrtnost od bolesti srca i krvnih žila. To ne treba čuditi jer likopen smanjuje koncentraciju ukupnog i oksidaciju LDL kolesterola. K tome se prisutnost rajčice u prehrani vezuje uz sniženje povišenog krvnog tlaka. Sve ovo zajedno djeluje pozitivno na srce i krvne žile.

 

Nadalje, postoji pozitivna veza između prisutnosti likopena u serumu i gustoće kostiju. Isto tako, likopen sprječava degenerativne promjene mozga, pa tako i pojavu Alzheimerove bolesti. Djeluje pozitivno i na kosti što se pripisuje njegovom antioksidativnom aktivnošću.

Ništa manje nije značajan utjecaj likopena na plodnost muškaraca. Dugoročna prisutnost ovog antioksidansa u prehrani povećava pokretljivost spermija.

 

Sadržaj likopena u hrani

Kako bi likopen ispoljio svoje pozitivno djelovanje na zdravlje, znanstvenici preporučuju njegov dnevni unos od 5 do 7 mg. U slučaju prisutnosti raka, potreba se povećava za 10-tak puta.

 

Namirnica, 100 g                                          Sadržaj likopena, mg

Papaja                                                            2 do 5.3

Crveni grejp                                                   3.4

Lubenica                                                        2.3 do 7.2

Rajčica                                                           0.9 do 4.2 mg

 

Rajčice s jajima

Rajčice s jajima moj su omiljeni ljetni doručak. Jednostavan, a izvrstan. Pripremam ga tako da u tavi na zagrijanom ulju popržim izrezani jedan manji luk. Operem dvije mesnate srednje velike rajčice i izrežem ih na kockice. Dodam ih poprženom luku i pustim da sve proključa. Potom smanjim vatru i uz često miješanje pirjam dok tekućina ne ispari.

Na to sve bacim umućeno jaje i miješajući pirjam dok se jaje ne ispeče. Uz ovo jelo izvrsno ide crni kruh i domaći jogurt.

 

Neka vam je uslast!   

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo