Mali vodič kroz samomasažu

Ako vam neće nitko drugi, sami si pružite to zadovoljstvo, evo kako...

Ne zanemarite ugođaj: prigušite rasvjetu, neka prostorija bude dobro zagrijana, upalite svijeće, odvojite se od buke i uključite glazbu koju volite. Na taj način njegujete i dušu, a ne samo tijelo.

 

Svladajte ritual iscjeljujućeg dodira kojim ćete pomoći sebi i bližnjima, i to od pripreme kože, ulja za masažu do osnovnih masažnih pokreta... 

 

Skup masažnih pokreta i tehnika koje Zapad danas poznaje samo je nadograđena izvedenica drevnog, intuitivnog i urođenog načina iscjeljivanja polaganjem ruku.

Postoje dokazi da je masaža postojala tisućama godina prije naše ere. U njenim su blagodatima uživali još stari Rimljani i Grci, koristili je za krijepljenje tijela i duha, za brži oporavak nakon bitke, utrljavanje ljekovitih trava, ali i u svakodnevnim ritualima opuštanja. I dok je Europa sve do 18. stoljeća bila uskraćena za uživanje u blagodatima ove i brojnih drugih iscjeliteljskih tehnika zbog vjerskih i kulturoloških ograda, Daleki istok je napredovao u svom razumijevanju funkcioniranja tijela i duha.

Jeste li znali?

Popularizaciju masaže na Zapadu možemo zahvaliti istraživaču Peteru Henriku Lingu koji se sa svog putovanja po Kini vratio sa znanjem ove moćne tehnike. Daljnjim proučavanjem ljudske anatomije i razvojem znanja o ljudskom tijelu razvilo se ono što danas poznajemo pod pojmom švedska masaža.

Pozitivan utjecaj masaže na zdravlje znanstveno je dokazan, a pomaže u uklanjanju bolova, opuštanju, održavanju mišićnog tonusa, poticanju cirkulacije, detoksikaciji organizma, uravnoteženju hormona, snaženju imuniteta. Pridonosi boljoj pokretljivosti zglobova, bržem oporavku nakon bolesti, poboljšanju sna, zdravlju srca i regulaciji krvnog tlaka, uravnoteženju probave.

 

Pripremite kožu

Prije nego što počnete sa samom masažom, posvetite nekoliko trenutaka njezi kože, kako bi ste ju pripremili za prihvat i upijanje dragocjenih sastojaka ljekovitih eteričnih ulja. Nekoliko je metoda kojima se to može postići. Jedna od njih je četkanje kratkim ponavljajućim pokretima u smjeru srca, a četka se uvijek cijelo tijelo.

Izvodi se mekanom četkom od prirodnih vlakana, kakve se mogu naći u većini drogerija. Prilikom njene nabavke vodite računa da ima dugu dršku, kako biste mogli očetkati i teško dostupne dijelove tijela. U početku budite nježni, osobito ako vam koža nije navikla na četkanje, bez obzira koliko je četka mekana. Izbjegavajte osjetljive dijelove, prsa kod žena, a genitalije kod oba spola.

Počnite sa stopalima, prijeđite preko prednje i stražnje strane listova, koljena i bedara, iščetkajte stražnjicu pa trbuh, imitirajući pokrete kojima štetne tvari vodite prema debelom crijevu. Potom prijeđite na ruke počevši od dlanova, popnite se do vrata te iščetkajte leđa.

Nemojte četkati lice istom četkom kojom četkate i tijelo budući da je koža lica nježnija i osjetljivija. Za lice možete nabaviti nešto mekšu četkicu kakva je, primjerice, ona za nanošenje pjene za brijanje.

Foto: iStock

 

Limfa će vam biti zahvalna

Suho četkanje efikasno je za pokretanje limfe i dobrodošla podrška tretmanima limfne drenaže. Limfni sustav odgovoran je za odnos otpadnih tvari iz našeg tijela putem sustava limfnih čvorova, no za razliku od krvotoka, nema vlastitu pumpu, nego mu je potreban mehanički podražaj. Limfa se nalazi vrlo blizu površine kože i dovoljan je sasvim lagani dodir da se pokrene. Osim što koristi limfnom sustavu, suho četkanje služi i kao mehanički piling i pomaže ukloniti mrtve stanice s površine kože, koja potom bolje diše i lakše se regenerira.

Dodatno, suhim četkanjem ubrzava se mikrocirkulacija, što ga čini odličnim saveznikom u borbi protiv celulita. Već nakon nekoliko četkanja, koža će izgledati življe i zdravije.

 

Suho četkanje je sigurno i bezopasno gotovo za svakoga. Vodite računa da nemate osip ili neku kožnu bolest, da vam nisu upaljene vene ili da koža nije ispucala i ne krvari. U tom slučaju četkajte samo zdrava područja. Primijetite li da se nakon prvih nekoliko četkanja na koži pojavljuju prištići, to nije razlog da prestanete. Koža se oslobađa otrova, dajte joj vremena da se oporavi. Nakon dva do tri tjedna izgledat će zdravije no ikad.

Četkanje kože ne bi trebalo trajati dulje od pet minuta, a može biti odličan uvod u večernji ritual njege tijela i može se provoditi svakodnevno. Ipak, imajte na umu da se tijelo brzo navikne na procese koji se često ponavljaju pa jednom mjesečno napravite pauzu od nekoliko dana kako biste četkanje održali efikasnim.

 

Kupke i pilinzi

Tople kupke, osim što djeluju opuštajuće na cijelo tijelo i živčani sustav, omekšavaju kožu i tkivo. Kad je tijelo oslobođeno grča, masaža će biti još ugodnija, a ljekovita svojstva eteričnih ulja lakše će prodirati u krvotok.

Pilingom uklanjamo mrtve stanice s površine kože i otvaramo pore da koža lakše diše. Također postaje otvorenija za prihvat ljekovitih supstancija iz biljnih i eteričnih ulja te potičemo mikrocirkulaciju. Prilikom odabira ili samostalne pripreme pilinga pazite da eksfolijacijske čestice ne budu suviše grube kako ne biste oštetili kožu i vodite računa da se nakon pilinga istuširate kako biste uklonili sav abrazivni materijal s površine kože.

Ukoliko u svom dnevnom rasporedu nemate vremena za sve navedeno, odaberite ono što vam se najbolje uklapa u vaš ritual ljepote.

 

Vaša uljna mješavina

Kad ste kožu pripremili za proces masaže, posvetite se odabiru i pripremi uljne mješavine. Svaki put možete koristiti drugu kombinaciju, a možete i unaprijed pripremiti veću količinu svojih omiljenih ulja. Bazna ulja neka budu kvalitetna i obavezno hladno prešana. Birajte ulja prema tipu/stanju vaše kože i vodite računa o tome da se stanje kože tijekom godina mijenja, da na njega utječe kombinacija više faktora: geni, prehrana, način života, ali i godišnja doba. Prilikom odabira eteričnih ulja pripazite da su aromaterapeutske kvalitete, kemotipizirana i čista. Kupujte ih isključivo u specijaliziranim trgovinama.

Ono što nanesemo na kožu u krvotok ulazi već za osam do deset minuta, stoga budite pažljivi.

U idealnom slučaju, možete pripremiti posebnu mješavinu za različite djelove tijela. Primjerice, anticelulitno ulje kojim ćete masirati noge i stražnjicu te ulje za balansiranje hormona kojim ćete masirati donji dio trbuha, ako imate problema s menstrualnim ciklusima. Želite li iskoristiti vaš ritual njege i za tretiranje određenih tegoba, konzultirajte vašeg aromaterapeuta i zatražite savjet. Bez dovoljno stručnosti i znanja o njihovu djelovanju, nemojte se sami upuštati u izradu pripravaka za rješavanje ozbiljnih zdravstvenih tegoba, već birajte ulja koja su sigurna za kućnu upotrebu i usmjerite se na njihovo opuštajuće djelovanje.

Ulja koja su relativno sigurna za kućnu upotrebu, a opet dovoljno snažna su većina citrusa i cvjetnih ulja: lavanda, geranij, ylang-ylang, kadulja, ružmarin, limun, naranča, crvena mandarina pa i tamjan. Budite oprezni s citrusnim uljima, koja su većinom fototoksična. Nakon njihova nanošenja na kožu, neka do izlaska na sunce prođe minimalno dvanaest sati.

 

Ne zanemarite ugođaj: prigušite rasvjetu, neka prostorija bude dobro zagrijana, upalite svijeće, odvojite se od buke i uključite glazbu koju volite. Na taj način njegujete i dušu, a ne samo tijelo.

 

Vrste pokreta

  • Razlikujemo dugačke mirne pokrete glađenja koji se izvode na početku i kraju masaže,
  • brze pokrete gnječenja kojima se djeluje na dublje slojeve mišića, ubrzava izmjena tvari i potiče cirkulacija,
  • lupkajuće i sjeckajuće pokrete koji su češći u sportskoj masaži
  • te razne oblike cijeđenja kojima se pokreće limfa.

 

Osim različitih pokreta, za različite efekte koriste se i različiti dijelovi dlana. Masirati možemo vršcima prstiju ili punim dlanom te varirati snagu pritiska i naglasak na prednjem ili stražnjem dijelu dlana. Kombinirati vrstu pokreta, pritisak i dio dlana kojim se masira umijeće je koje se uči i vježba tijekom godina prakse.

Svaki pokret ima i svoj energetski učinak. Budite radoznali i istražujte kako se osjećate kad su vaši pokreti nježni i polagani, a što vam čine brze žustre kružne kretnje. Bedrima, osobito ako su zahvaćena celulitom, godit će brzi, dublji i kružni pokreti koji potiču cirkulaciju i griju. Trbuhu će sigurno više odgovarati nježni pokreti i veći krugovi. Ovisno o stanju ramena i vrata, tamo ćete možda primjetiti da vam najviše odgovara dublji stisak na točno određeno mjesto koje je napeto od višesatnog sjedenja. Istražujte i nađite svoju idealnu kombinaciju snage i vrste pokreta.

U drogerijama i bolje opskrbljenim ljekarnama mogu se nabaviti različita pomagala, najčešće drvena, koja mogu poslužiti kao pomoć ako snagom ruke ne možete ostvariti dovoljan pritisak: različiti ježevi, kuglice, valjci.

 

A sad na posao :)

Ako ste napravili sve pripreme, istražili vrste pokreta i pronašli svoju čarobnu formulu, vrijeme je da se posvetite samom postupku samomasaže.

Uzmite svoju uljnu mješavinu i nanesite malo ulja na dlanove. Protrljajte ih da se ugriju. Topli dodir godit će dijelu tijela koji masirate.

Foto: iStock

Počnite od stopala! Koliko su naša stopala važan dio tijela, dovoljno govori činjenica da se iz masaže stopala razvila cijela znanost - refleksoterapija. Ona počiva na saznanju da se na stopalima nalaze refleksne zone svih unutarnjih organa i da tretiranjem tih zona možemo utjecati na zdravlje i vitalnost cijelog tijela. Ipak, bez dovoljno stručnog znanja i prakse, nemojte se upuštati u tretiranje svojih stopala na takav način.

Uzmite stopalo u sendvič između dlanova, oslonite na bedro druge noge i zagrijte ga trljajućim pokretima. Potom jednom rukom pridržavajte rist dok drugom obrađujte stopalo. Možete ga lupkati vršcima prstiju, trljati člancima ili punim dlanom. Obradite i istegnite svaki prst posebno, a snažniji pritisak i stisak upotrijebite za obradu pete.

Povezanim pokretom posvetite se ahilovoj tetivi te spuštanjem stopala na podlogu počnite masažu lista. Listovi, kao i stopala su dio tijela koji zna oticati usljed dužeg sjedenja, na putovanjima i zbog nošenja neudobne odjeće. Naizmjeničnim dugim ravnim pokretima s obje ruke, od članka do koljena, obradite cijelu potkoljenicu s prednje i stražnje strane, pomažući limfi da se pokrene. Ukoliko vam odgovara, na stražnjoj strani, gdje su smješteni veći mišići, primijenite pokrete gnječenja i istresanja, dok duboki pritisak s prednje strane, gdje je kost bliža površini kože, izbjegavajte.

Na redu je koljeno. Osjetite kako je patela pomična pod prstima i obradite mekano područje oko nje. Izbjegavajte stražnju stranu koljena gdje je veći splet krvnih žila, koje znaju biti bolne.

Bedro, koje je kod većine žena centar bolnog celulita, voljet će snažnije i dublje pokrete, koji zagrijavaju i bude cirkulaciju. Nakon što ste nanijeli ulje, vrškovima prstiju, potom člancima pa onda cijelim dlanom dobro obradite područja koja pod rukom osjetite da su hladnija, kako bi se uspostavila cirkulacija. Zadržite se na bedrima onoliko dugo koliko vam je ugodno i kad osjetite da je dosta, umirite kožu i tkivo dugačkim ravnim pokretima glađenja.

Sve ponovite s drugom nogom, a onda izmasirajte stražnjicu. Zbog sjedenja ona je često hladna i bez cirkulacije.

Područje stražnjice uglavnom nije bolno i voli snažnije i dublje pokrete, baš kao bedra. Ako niste dovoljno fleksibilni, pa osjetite da ne možete obuhvatiti sve dijelove, stražnjicu možete efikasno izmasirati i uz pomoć dvije teniske loptice.

Sjednite na pod, a pod obje strane stražnjice na sredinu podmetnite tenisku lopticu. Pridržavajući se rukama o pod iza leđa, valjajte se po lopticama kružnim pokretima zdjelice dok ravnotežu održavate oslonjeni na dlanove. Jednako efikasna će biti i drvena pomagala koja smo spomenuli.

Nakon stražnjice, na redu je trbuh, koji je kod većine mekan i osjetljiv. Odgovarat će mu kružni pokreti i slabiji pritisak. Neka kružni pokreti uvijek budu u smjeru kazaljke na satu, a ravni u smjeru srca. Zamislite da je na vašem trbuhu nacrtan krug, čije je središte pupak. Radite najprije velike kružne pokrete po vanjskom rubu kruga, postupno ih smanjujući dok ne dođete do pupka. Ponovite u obrnutom smjeru, dok se ne vratite do vanjskog kruga, a onda po tom zamišljenom velikom krugu jednom rukom opisujte male krugove. Masažu trbuha završite dugačkim ravnim pokretima od kukova prema srcu. Ne propustite obuhvatiti bočne strane i struk.

Foto: iStock

Ženama preporučujemo da u svoju samomasažu uključe i grudi, i to pokretima i načinom koji im najviše odgovara. Taj dio tijela je osjetljiv i intiman i baš zato zahtijeva individualan pristup.

Sada se posvetite rukama, počevši s masažom šake. Šake su prepune sitnih mišića koji se zbog rada s tipkovnicom i mišem često grče i bole. Otpustite tenziju kružeći člancima jedne ruke po dlanu druge, istežući sve prste zajedno prema van, a potom istegnite i svaki prst. Više vremena posvetite palcu i prostoru između palca i kažiprsta, gnječeći ga i istežući. Podlakticu i nadlakticu možete masirati primjenjujući isti princip kao na nogama.

Dekolte i prsni mišići te prednja strana vrata mogu biti obrađeni gotovo istodobno pošto su jako blizu. Počnite od vrata, dugačkim pokretom kojim se spuštate prema srcu. Radite naizmjence s obje ruke, lagano podignute brade tako da se istegne vrat. To pomaže održati kožu vrata zategnutom i glatkom. Desnom rukom, vršcima prstiju izmasirajte dio oko i ispod lijeve ključne kosti, a lijevom ponovite isto na desnoj strani. Obje ruke potom izmjenjujte dugačkim, sporim i ravnim pokretima gladeći područje dekoltea od jednog ramena do drugog.

Leđa su u samomasaži osobit izazov jer je malo tko od nas toliko fleksibilan da ruke može držati u savijenom položaju dulje vremena. Donji dio leđa, neposredno iznad stražnjice obradite palčevima dok su vam obje ruke položene na struku. U tom položaju palac vaše ruke dopire točno do mišića koji su najčešće prenapregnuti. Kružnim pokretima palca masirajte ih dok ne osjetite da se opuštaju, a potom završite masažu naizmjeničnim pritiscima stisnutih šaka na ista ta mjesta.

Stražnju stranu vrata i ramena najbolje ćete izmasirati tako da jednu ruku prebacite preko suprotnog ramena najdalje što možete, a zatim si pomognete gurajući drugom rukom lakat, kako bi ruka došla još malo dalje. Stiskanjem, pritiscima i na kraju pokretom izvlačenja izmasirajte sve mišiće do kojih možete dosegnuti. Ponovite na drugoj strani, a onda se posvetite stražnjoj strani vrata. Krvne žile koje prolaze ovim dijelom su osjetljive. Budite oprezni pošto nestručni pritisak može uzrokovati trenutnu glavobolju. U ovom dijelu tijela nema velikih mišića pa ako niste sigurni što radite, radije se posvetite otpuštanju napetosti iz ramena i dugačkih mišića koji se protežu od ramena do donjih vratnih kralježaka.

Nemojte zaboraviti vanjski dio uha, koji je, kao i stopala, prepun refleksnih zona i akupresurnih točaka. Izmjenjujte pokrete potezanja i gnječenja između palca i kažiprsta. Na kraju protrljajte dlanove da se dobro zagriju i tako tople par sekundi prislonite na ušne školjke.

Osobitu pažnju posvetite masaži vlasišta. Budući da naša kosa raste iz korijena, otprilike jedan centimetar na mjesec, važnije je njegovati korijen kose i vlasište nego vrhove kose koji su u slučaju duge kose stari i do godinu dana. Zdrav korijen i zdravo vlasište ključ su zdrave kose, a ključ zdravog vlasišta je dobra cirkulacija.

Masažu počnite pokretom lupkanja. Lagano savijte prste na rukama i olabavite ručni zglob. Lupkajte cijelo tjeme naizmjence desnom i lijevom rukom. Pazite da snaga lupkanja ne preraste u udarce. Cilj je zagrijati vlasište i potaknuti cirkulaciju. Pokret mora biti odlučan, a ruka fleksibilna u zglobu. Vrhovi prstiju samo letimično dodiruju kožu vlasišta. Potom obje ruke zaronite u raspuštenu kosu i masirajte vršcima prstiju, snagom koja vam odgovara: netko voli jači pritisak, netko slabiji. Obradite cijelo vlasište, uključujući dio iznad stražnje strane vrata.

Sve te pokrete možete ponoviti i pružajući masažu drugoj osobi. Uzajamno masiranje produbljuje bliskost među partnerima i budi romantične osjećaje.

 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo