.

 SHUTTERSTOCK
Pod povećalom

Oprez! Sjedilački način života, loša prehrana i prekomjerna težina mogu dovesti do inzulinske rezistencije

Kada tijelo kao obranu pojačano stvara dodatan inzulin koji, s vremenom, može iscrpiti gušteraču, dolazi do dijabetesa

Metabolički sindrom inzulinske rezistencije ne pogađa samo one s dijabetesom već su joj podložni i pojedinci s viškom tjelesne težine, oni koji imaju sjedilački način života, loš izbor prehrane, imaju genetske predispozicije, razne upalne procese te hormonalne promjene. Riječ je o nevidljivim promjenama u tijelu koje počinju puno prije nego ih primijetimo.

Što je inzulinska rezistencija?

Riječ je o disbalansu kod kojeg stanice organizma slabije reagiraju na učinke inzulina, hormona kojeg proizvodi gušterača. Drugim riječima, u normalnom procesu tijelo otpušta onoliku količinu inzulina koja je dovoljna za pojedeni obrok. Međutim, kod poremećaja stanice mišića, jetre te masne stanice ne prepoznaju pravovremeno inzulin pa ne mogu učinkovito iskoristiti glukozu za proizvodnju tjelesne energije. Zbog ovog procesa tijelo kao obranu pojačano stvara dodatan inzulin koji, s vremenom, može iscrpiti gušteraču te imati negativne posljedice na zdravlje čovjeka.

- Kada tijelo razvije toleranciju na inzulin, znači da šećeri u krvi ne reagiraju dobro unatoč visokim razinama inzulina, što rezultira povišenim razinama šećera u krvi - objašnjavaju iz Američke dijabetičke asocijacije (ADA).

Inzulinskoj rezistenciji su također podložne one osobe s endometriozom, bolestima štitnjače, dijabetesom (čak i tip 1), kardiovaskularnim bolestima, nealkoholnom masnom jetrom i druge.

Simptomi

Kao i kod mnogih stanja, simptomi kod inzulinske rezistencije mogu biti isti ili slični, a pozornost ćemo nerijetko pridati tek kada postane kritično. Ovo su neki od simptoma:

  • glavobolje
  • nepravilan menstrualni ciklus
  • kroničan umor
  • slaba koncentracija
  • probavne smetnje i osjećaj nadutosti
  • promjene na koži
  • nemogućnost mršavljenja

Kako si pomoći - donosimo prijedloge

Budući da današnja prehrana obiluje dodanim šećerima nije neobično da mnogi nesvjesno konzumiraju i više od potrebnog. Jednom, kada osvijestite ovu činjenicu, osim izbacivanja takve hrane trebali biste uvesti sljedeće korake:

1. Povećati unos vlakana

Vlakna su povezana s mnogim zdravstvenim prednostima, uključujući zaštitu srca i promicanje zdravlja crijeva. Osim toga, pomaže stabilizirati razinu šećera u krvi i drži vas sitima usporavajući probavu.

2. Provoditi tjelesnu aktivnost redovito

Centar za prevenciju bolesti (CDC) i Američka dijabetička asocijacija (ADA) navode povećanje tjelesne aktivnosti kao jedan od najvažnijih i najkorisnijih koraka za poboljšanje inzulinske rezistencije.

3. Osigurati redovite obroke

Konzumiranje redovitih obroka i međuobroka, idealno s dobrim omjerom vlakana i proteina, pomaže u promicanju stabilnog šećera u krvi i sprječava prejedanje.

4. Pojačati unos proteina

Osim što pomažu izgraditi mišiće, proteini također usporavaju probavu i daju osjećaj sitosti. Spajanje hrane bogate proteinima s hranom bogatijom ugljikohidratima pomaže ublažiti odgovor šećera u krvi i stabilizirati razine.

5. Smanjiti dodane šećere

- Iako se dodani šećer može uključiti u umjerenim količinama, držite se preporučenog dnevnog maksimalnog dnevnog unosa od devet žličica dodanog šećera za muškarce i šest za žene - navode iz Američkog udruženja za srce.

Hrana koja obiluje vlaknima uključuje cjelovite žitarice poput kvinoje i neprerađene zobi, mahunarke, razno povrće poput kelja pupčara, brokule, cvjetače, mrkve, bobičasto voće, orašaste plodove i razne sjemenke.

image
SHUTTERSTOCK

Primjer doručka - Omlet s jajima, špinatom i malinama

Sastojci:

  • 1 žlica ulja
  • 1 ½ šalice mladog špinata
  • 2 velika jaja, lagano tučena
  • Prstohvat soli
  • Prstohvat mljevenog papra
  • 1 kriška kruha od cjelovitog zrna, tostirana
  • ½ šalice svježih malina

Priprema:

1. Zagrijte ulje na tavi na srednje jakoj vatri.

2. Dodajte špinat i pirjajte dok ne uvene, često miješajući, minutu do dvije. Prebacite špinat na tanjur.

3. U istu tavu dodajte prethodno lagano tučena jaja okrećući ih jednom ili dvaput kako biste osigurali ravnomjerno pečenje dok se ne stegne.

4. Na samom kraju dodajte špinat, sol i papar.

5. Omlet poslužite s tostom i malinama.

Linker
23. veljača 2024 22:27