ZDRAVLJE

ŽENE SU ČEŠĆE NA METI: 10 tihih simptoma anemije na koje rijetko obraćamo pažnju

Osobe s anemijom imaju manje kisika u krvi, što znači da srce mora više raditi kako bi dovelo dovoljno kisika u sve organe.

 

Anemija je stanje koje nastaje kad nema dovoljno zdravih crvenih krvnih zrnaca - eritrocita da prenose kisik po cijelom tijelu. Krvnim stanicama može nedostajati i hemoglobina, proteina koji krvi daje crvenu boju. Stanje je češće kod žena nego kod muškaraca, posebno u reproduktivnoj dobi i tijekom dojenja, te kod djece i starijih osoba.

Evo koji su najčešći simptomi.


1. Tijekom vježbanja jako teško dolazite do daha

Bez dovoljno željeza tijelo ne može proizvesti dovoljno specifične vrste proteina zvane hemoglobin, koja je presudna za funkcioniranje crvenih krvnih zrnaca. Hemoglobin, koji je toliko bogat željezom da krvi daje crvenu boju, omogućava vezanje kisika na stanice tako da ih stanice mogu nositi u krvotoku po cijelom tijelu. Kad nema dovoljno željeza za stvaranje dovoljne količine hemoglobina, neki dijelovi tijela neće primiti potreban kisik. Rezultat? Ne možete vježbati kao nekada. Prije ste mogli trčati tri kilometra, a sad nakon svega nekoliko koraka već vam je teško doći do daha.


2. Umorniji ste nego inače

Jedan od najčešćih (i najistaknutijih) simptoma anemije je opći osjećaj iscrpljenosti. Umor je uzrokovan istim procesom koji dovodi do kratkoće daha i vrtoglavice. Bez dovoljno željeza ili vitamina B12, nema dovoljno hemoglobina, a bez dovoljno hemoglobina, nema dovoljno kisika.


3. Imate izrazito blijedu kožu

Osim blijede kože, nerijetko su blijedi dlanovi ili nokti.


4. Boli vas u prsima

Kad ima manje zdravih crvenih krvnih zrnaca, srce mora još teže raditi. Kao rezultat toga, ono kuca mnogo brže i možda ćete početi osjećati naprezanje, odnosno bol u prsima. Ovaj simptom nemojte zanemarivati, pogotovo ako imate druge srčane probleme.


5. Trudni ste

Možda trenutno konzumirate ono što obično predstavlja odgovarajuću količinu željeza, ali i dalje ste anemični. Jedan od razloga: trudni ste. Trudnice su, naime, izložene riziku od nedostatka željeza.

Manjak željeza je uobičajen oblik anemije, no može biti naročito štetan za trudnice i plod. Naime, žene tijekom trudnoće trebaju veću količinu željeza kako bi mogle proizvesti dodatnu količinu krvnih stanica koje su nužne za rast ploda i placente.


6. Na veganskoj ste prehrani

Dijetetičarka Allegra Burton kaže da je nemoguće dobiti vitamin B12 koji je ključan i za stvaranje crvenih krvnih zrnaca iz biljnih izvora. Svim veganima preporučuje uzimanje dodataka prehrani.


7. Žudite za kockicama leda

Jedan od čudnijih simptoma anemije je žudnja za kockicama leda, sodom bikarbonom, glinom ili čak olovkama. Liječnici i istraživači još uvijek ne znaju zašto pacijenti žude za žvakanjem ili jedenjem tako neobičnih stvari, ali to je čest simptom nedostatka željeza.


8. Hladne su vam ruke i stopala

Tako tijelo nadoknađuje premalo crvenih krvnih zrnaca - ono ograničava protok krvi na područja koja su apsolutno neophodna, poput srca, mozga i bubrega. Zbog manjeg protoka krvi osobe s anemijom imaju izrazito hladne ruke i stopala.

 

9. Sve učestalije glavobolje

Većinu nas povremeno boli glava, od stresa, nedostatka sna, bolesti i niza drugih razloga. Ali ako vam se dogodi da sve češće imate glavobolje, možda je vrijeme da provjerite razinu željeza. 


10. Imate nepravilne otkucaje srca

Jedan od ozbiljnijih znakova anemije i nedostatka željeza je da vam srce počne nepravilno kucati.  Ako imate neke od ovih simptoma anemije - pogotovo ako izgledate blijedo i počnete primjećivati ​​da ne možete raditi onoliko koliko ste nekada mogli - odite kod liječnika i zatražite kompletnu krvnu sliku.


NAMIRNICE KOJE SADRŽE ŽELJEZO

Anemija se liječi uzimanjem dodatka željeza. Najbolje je uzimati hranu, osobito sok od naranče i drugu hranu bogatu vitaminom C. Tablete se ne uzimaju s kalcijem, kavom ili čajem, jer to blokira njegovu apsorpciju. Nikada ne uzimajte željezo bez liječničkog savjeta i nadzora jer njegov suvišak u tijelu može biti opasan.

Namirnice koje sadrže željezo su crveno meso, jetra, riba, tofu, leća i grah, tamnozeleno lisnato povrće i suho voće. Također jedite hranu bogatu vitaminom B12 i folnom kiselinom, primjerice jaja.

 

 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo