Jedete li tušt?

U Kineskoj se medicini naziva povrćem za dugovječnost, kod nas ga ima 'za izvoz', a malo tko uopće zna da se jede

Ako imate vrt, vjerojatno se po njemu, polegnut uz zemlju, proširio tušt. Neki ga još nazivaju portulak ili tušanj. Stabljika mu je okrugla i sočna, ružičasto-crvene boje, a listovi mali i jajoliki kao na dječjem crtežu.

 

Za što će ti sad pak to?, upita me neki dan susjeda vidjevši me sa zdjelom netom ubranog tušta. Skuhat ću ga za ručak, odgovorim. Čuvši još jedan u nizu neobičnih odgovora, u čudu raskolači oči, odmahne rukom i ode.

A takvi smo mi nutricionisti. Totalno van regule

 

Ako imate vrt, vjerojatno se po njemu, polegnut uz zemlju, proširio tušt. Neki ga još nazivaju portulak ili tušanj. Stabljika mu je okrugla i sočna, ružičasto-crvene boje, a listovi mali i jajoliki kao na dječjem crtežu. Osim što se kuha na lešo, može se jesti i sirov; na salatu, a na našem priobalju i otocima se do današnjih dana zadržala tradicija njegovog kiseljenja u octu.

Pretpostavlja se da je pradomovina tušta Indija odakle se proširio Europom, Afrikom, Sjevernom Amerikom i Australijom. Vrijednosti tušta poznavali su još stari Egipćani i Rimljani. Bio im je omiljena namirnica. Izuzetnog je nutritivnog sastava. Štoviše, bogatiji je mikronutrijentima od mnogih vrsta povrća.

Primjera radi, u tuštu je čak pet puta više alfa-linolenske kiseline nego u špinatu, a beta-karotena ima više nego u bilo kojoj vrsti zelenog lisnatog povrća. Tu su još vitamin C i vitamini B skupine; riboflavin, niacin, piridoksin te mineralne tvari; kalij, magnezij i željezo.

Iz tušta su k tome izolirani flavonoidi, steroli, alkaloidi, terpenoidi i dr. Dodamo li svemu rečenome i činjenicu da je bogat vlaknima, a siromašan energijom, prava je šteta stoga gledati na njega samo kao na korov. Uključite ga u svoju prehranu.

 

Zašto nam je korisna alfa-linolenska kiselina?

Alfa-linolenska; omega-3 masna kiselina podupire rast i razvoj, jača imunitet te dokazano djeluje protiv nastajanja raka. Snižava povišenu koncentraciju masnoća u krvi i povećava poželjni HDL kolesterol. I uistinu; znanstvenici su pokazali da je u područjima gdje se jede tušt manje raka i bolesti srca.

 

Glutation; vrijedan sastojak tušta

Glutation se nalazi u tuštu, a k tome nastaje u organizmu; prvenstveno u jetri, bubrezima i probavnim organima. Djeluje kao antioksidans, a isto tako pomaže i detoksikaciju organizma. Doprinosi smanjenju oksidacije višestruko nezasićenih masnih kiselina pa tako štiti integritet staničnih membrana. Glutation se gubi kuhanjem te je salata od tušta za svaku preporuku. Za njezinu pripremu koristite mekane dijelove stabljike i listove.      

Foto: iStock

 

No, to nije sve

Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije tušt je jedna od najčešće korištenih biljaka u liječenju različitih zdravstvenih tegoba. U narodnoj se medicini primjenjuje za ublažavanje opekotina te protiv glavobolje, probavnih tegoba, artritisa i psorijaze. Pomaže mokrenje i jača zdravlje organa mokraćnog sustava. Zahvaljujući brojnim antioksidansima, njegovo uključivanje u prehranu jača potencijal cijelog niza antioksidativnih sustava u organizmu čovjeka.

U Kineskoj se medicini naziva povrćem za dugovječnost i koristi već nekoliko tisuća godina u prevenciji i liječenju šećerne bolesti. Doprinosi normalizaciji visoke koncentracije šećera, kolesterola i masnoća u krvi te zacjeljivanju rana, a također štiti integritet perifernih krvnih žila.

Nedavno su studije pokazale kako tušt ima antimikotično djelovanje, pomaže zdravlju jetre, opušta mišiće i smanjuje upale. Štiti živce te se vjeruje kako smanjuje rizik za pojavu Parkinsonove bolesti. 

 

Mnogo je načina kako pripremiti tušt. Meni je najdraže skuhati ga po bakinom receptu.

Što ja jedem možete vidjeti na mome profilu EatToSlim.

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo