Hit namirnica

Patlidžani, jer volimo i gorko!

Njihov specifičan okus koji godi probavi obožavaju na Mediteranu i u arapskom svijetu, i to od sultana do imama!

Patlidžani zapečeni s parmezanom i rajčicom oduševili su kuhara Jamiea Olivera za gastronomskog putovanja Italijom u autobusu-kuhinji, koje smo imali prilike vidjeti i na našoj televiziji. Smatra ih idealnim dodatkom svakom pečenom mesu, kao i ribi. Parmigianu od patlidžana obožava i njemačko-turska glumica Selma Ergeç, koja je u Sulejmanu Veličanstvenom glumila njegovu sestru Hatice.

Patlidžani vrlo brzo trule, stoga ih treba pažljivo čuvati. Neoprane i nerazrezane držite ih u hladnjaku, ali podalje od jabuka, koje proizvode etilen i time utječu na brže starenje patlidžana.

Ovaj izdašni plod pikantnog okusa, koji uspijeva u toplim i vlažnim predjelima, najzastupljeniji je na Mediteranu, u Grčkoj i Turskoj, gdje se smatra da djevojka nije spremna za udaju dok ne zna pripremiti barem 50 jela s patlidžanima. Nađete li se na Bosporu, svakako isprobajte hünkar beğendi ili sultanovu poslasticu, u doslovnom prijevodu “sultan ju je volio”, a volio ju je sultan Murad IV. Uz još jedan turski specijalitet s patlidžanima, imam bayaldi, u prijevodu “imam se onesvijestio”, vezana je legenda. Štedljivi se imam, navodno, onesvijestio kad je, poželjevši patlidžane i četvrti dan, saznao da mu ih pripremaju sa skupim maslacem.

Najčešće nalazimo velike, ljubičaste, ovalne patlidžane, ali ima ih još puno različitih sorti, veličina i raspona boja: od tamnoljubičastih preko zelenih i narančastih do neobičnih patlidžana na bijele i ljubičaste pruge.

Nisu neki izdašan izvor vitamina i minerala, ali su zato bogati celulozom te potiču rad probavnih organa. Također, sadrže znatnu količinu pektina, koji snizuje kolesterol.

Foto: iStock

Plavi patlidžan zdrav je za srce jer osigurava znatnu količinu kalija, što pomaže normalizaciji krvnog tlaka. Ujedno sadrži vrstu fitokemikalije zvanu saponin, koja ima antialergijska, antioksidativna, antikancerogena i protuupalna svojstva.

 

Jeste li znali?

Patlidžani sadrže vrlo malo masnoća i imaju svega 16 kalorija na 100 grama pa se preporučuju u dijetama. A zbog velike količine vode odlično utječu na niz tjelesnih procesa, kao i na kosu i kožu: ublažavaju bore i jačaju vrhove vlasi.

Kako biste im izvukli vlagu, a s njom i gorčinu, te spriječili upijanje velikih količina ulja prilikom pečenja, patlidžane prepolovite po dužini ili narežite na ploške, posolite i ostavite da odstoje u cjedilu najmanje 30 minuta.

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo