SHUTTERSTOCK
Struka upozorava

Prekomjerni unos fruktoze može dovesti do pretilosti i drugih kroničnih stanja

Ovaj jednostavan šećer koji se nalazi u mnogim namirnicama u tijelu može uzrokovati energetsku neravnotežu, pretilost, a potom i povezana kronična oboljenja

Problem pretilosti može biti višestruk. Osim što stvara poteškoće s motorikom pokretljivosti tijela, može također biti i plodno tlo za razvijanje drugih komorbiditeta. Prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji (WHO) na globalnoj razini oko 13 posto odraslih osoba ima problem s prekomjernom tjelesnom težinom. Novo istraživanje objavljeno u znanstvenom časopisu The Royal Society sugerira da fruktoza može potaknuti pretilost zbog evolucijskog nagona za preživljavanjem koji tjera ljude da pohranjuju energiju iz fruktoze, umjesto da ju koriste.

- Temeljni uzrok pretilosti je energetska neravnoteža između unesenih i potrošenih kalorija - zaključio je dr. Eamon Laird, postdoktorand na Sveučilištu Limerick u Irskoj.

Koja je veza fruktoze s pretilošću

Za razliku od glukoze koja se odmah koristi kao gorivo, fruktoza potiče tijelo na skladištenje goriva. Ovo je idealno za životinju koja će spavati nekoliko mjeseci u hibernaciji, no za čovjeka koji ima stalni pristup hrani s visokim sadržajem šećera, konzumacija fruktoze može biti pogubna. Naime, stalne zalihe hrane s visokim udjelom fruktoze navode ljude da talože zalihe masti što dovodi do pretilosti i povezanih zdravstvenih problema.

Kako jednostavni šećeri utječu na metabolizam

Molekula adenozin trifosfat (ATP) daje energiju za pokretanje svih staničnih procesa, i brzo se nadoknađuje iz unosa hranjivih tvari ili zaliha masti. Međutim, fruktoza smanjuje koncentraciju ove molekule u stanicama i smanjuje sposobnost stvaranja više ATP-a. Osim što uzrokuje pad razine ATP-a, unos fruktoze stimulira daljnji unos hrane. Ove dodatne kalorije se zatim pohranjuju kao mast. Na kraju se razina ATP-a ponovno povećava, ali pohranjena mast ostaje što rezultira debljanjem.

- Pretilost i metabolički sindrom su multifaktorski uvjeti. Nikada nisu samo jedna varijabla. Važni čimbenici rizika uključuju nedostatak tjelesne aktivnosti, loš način života (pušenje i alkohol), loš izbor prehrane, nedostatak vitamina, socioekonomske uzroke, pa čak i genetske i etničke čimbenike rizika. - dodaje dr. Laird.

Prehrambeni izvori fruktoze

Iako je fruktoza prirodni šećer koji voće čini slatkim, tipična zapadnjačka prehrana sadrži mnoge druge izvore fruktoze; konzumni šećer, saharozu i visokofruktozni kukuruzni sirup (zaslađivač napravljen od kukuruznog škroba). Gotova sva prerađena hrana, sadrži visokofruktozni sirup, uključujući:

  • gazirana pića
  • zaslađene voćne sokove
  • krekere
  • začine i preljeve za salate
  • varijacije kruha i peciva

- Ipak ne bismo trebali biti previše zabrinuti zbog sadržaja fruktoze u voću. Većina nas ne jede dovoljno voća i trebali bismo jesti više zbog općeg zdravlja zbog vlakana, vitamina kojim obiluje. Male količine voća koje jedemo vjerojatno bi predstavljale mali ili nikakav rizik. - savjetuje dr. Laird.

Linker
04. ožujak 2024 23:07