Niste sami

Koje faze tugovanja nas čekaju nakon gubitka voljene osobe?

Svima će nam se u životu dogoditi da se moramo rastati s ljudima koje smo voljeli i koji su nam puno značili. Nažalost, dogodit će nam se i više nego jedanput...

Gubitak voljene osobe težak je udarac za svakog pojedinca. U tim trenucima čini nam se kao da je sve stalo, a imamo osjećaj da nas tuga i osjećaj nemoći nikad neće napustiti. Faze tugovanja svi moramo proći, a na koji način i kojim redom ovisi od osobe do osobe.

Tuga, bijes, poricanje, sve je to neizbježno, a stručnjaci kažu kako je dugotrajno tugovanje iscrpljujuće te da prvenstveno moramo misliti i paziti na sebe.

Također, roditelji koji su izgubili djecu ne bi trebali susprezati emocije kako bi zaštitili partnera, već im se savjetuje da zajedno prođu kroz težak proces tugovanja.

 

Kako proći kroz prvu fazu tugovanja?

Odmor

Koliko se god to činilo nemogućim, probajte barem malo odspavati. Noći znaju biti iznimno teške, stoga probajte uhvatiti koji sat sna tijekom dana.

Vježbanje

Šetajte ili vježbajte jogu. Možda će vam se činiti suludo, ali probajte skupiti snage za to jer će san na oči tako lakše doći.

Ne zaboravite jesti

I ako nemate apetita, trudite se pojesti četiri do pet manjih obroka tijekom dana.

Zatražite pomoć

U ovim teškim trenucima, zapamtite da niste sami. Tijekom tugovanja nismo svoji, stoga se nemojte ustručavati pitati za pomoć na poslu i kod kuće.

Otkažite stvari

Vjerojatno nećete moći obavljati brojne stvari koje su vam svakodnevno bile na popisu. Otkažite ih na neko vrijeme. Ljudi će imati razumijevanja.

 

Emocije koje bi vas mogle uhvatiti nespremnima

Tuga izaziva razne reakcije, a važno je prihvatiti i prepoznati te emocije bez osuđivanja. I to će jednom proći...

  • OTUPLJENOST

Tuga nas može toliko obuhvatiti da se na trenutke potpuno isključimo od stvarnog svijeta. Tijekom prvih faza žalovanja pazite kako vozite i prelazite cestu.

  • BIJES

Posve je prirodno kriviti nekoga za gubitak voljene osobe. Lako je moguće da ćete biti ljuti na osobu koja je preminula, na bliske ljude, ma na sve oko sebe. I to je faza koja se neće zadržati vječno.

  • KRIVNJA

Možda voljenoj osobi niste stigli reći neke stvari ili vam je laknulo kad je netko preminuo nakon duge i teške bolesti. Razgovarajte s bliskom osobom ili psihologom o svojim osjećajima.

 

 

Istraživanja su pokazala kako je razvijanje rituala pomoglo ožalošćenima da lakše prođu kroz fazu tugovanja. Oni, savjetuju stručnjaci, trebaju biti privatni te nam nešto moraju značiti. Na primjer, ako ste vi i voljena osoba voljeli odlaziti na jedno posebno mjesto uz more, u prirodi ili slično, za njegov/njezin rođendan otiđte tamo. Bit će vam lakše. U tim trenucima je dobro biti malo sam sa svojim mislima, no nemojte se udaljiti od ljudi.

 

 

Što nakon prve faze?

Nakon što je prošlo neko vrijeme od gubitka, pomalo će vam se vraćati energija i životna radost. Osjećat ćete se bolje, no uzmite u obzir da u svakom trenutku možete otići korak unazad. Tuga nije posve nestala, samo ste se vi naučili živjeti s njom.

Mnogi imaju osjećaj krivnje kad se opet počnu smijati, izlaziti, no dobar dan ne znači da ste zaboravili voljenu osobu. Dopustite si osmijeh!

Zapamtite da će najgora faza tugovanja proći i bit će bolje. Istraživanja su pokazala da najgori period boli završava nakon otprilike šest mjeseci.

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo