Hrvatski treneri o greškama rekreativaca

 FOTOGRAFIJE: PRIVATNA ARHIVA/INSTAGRAM
Ana Dukić
Ana Dukić
Iznenadit će vas

Hrvatski treneri otkrili koje ‘čarobne‘ vježbe izbjegavaju, a svi ih obožavaju te koja je najveća prepreka za ulazak u formu

22. ožujak 2022.
Treneri Vanja Kovačić, Marino Bašić i Margareta Teskera su nam objasnili zašto neke vježbe ne rade


Odabrati osobnog trenera, HIIT trening, teretanu ili vježbanje kod kuće? Vježbe snage ili kardio? To su pitanja koja si postavljaju rekreativci kad odluče poraditi na svojoj formi i kondiciji. Stoga, lako možemo početi raditi krive vježbe ili ih krivo odraditi te tako sami sebi staviti dodatne prepreke. Baš zato smo upitali hrvatske trenere koje vježbe oni ne izvode, a rekreativci na njima inzistiraju. Odgovore su nam dali Vanja Kovačić, Marino Bašić i Margareta Teskera.


Svojim klijentima ne dajem klasične trbušnjake

Osobna trenerica Vanja Kovačić iz fitness centra Bodysculpt smatra kako spoj praćenja popularnog internetskog sadržaja, nedovoljne educiranosti i već iskrivljeni obrasci kretanja nameću brojne pogreške u pokušaju kvalitetnog treniranja.

- Mišljenja sam da među velikim brojem ljudi nije osnovna pogreška krivi odabir vježbi već iskrivljena šira slika o tome kako uspješan trening treba izgledati i kako se sve te vježbe/pokreti pravilno izvode poštujući antropometrijske različitosti svakog pojedinca. I zato se prečesto susrećemo s idejom prekomjernih i/ili preintenzivnih treninga od kojih se ljudi ne stignu oporaviti pa slijede ozljede i odustajanja - istaknula je Vanja.

Dodaje da restriktivna prehrana s velikim kalorijskim deficitima ne bi li se čim prije skinule suvišne masne nakupine vodi slabosti cijelog sustava. To nam sve onemogućuje napredak.

Trenerica ističe kako bi odabir kretnji koje usavršavamo trebao pridonijeti našoj boljoj funkcionalnosti u svakodnevnom životu i našim eventualnim drugim sportskim aktivnostima. Uz to, u treninzima se nedovoljno vodi briga o ispravnom dijafragmalnom disanju koje svima mora biti polazna točka ulaska u kvalitetan trening. Mnogi nepotrebno koriste statičko istezanje kao alat za opuštanje prenapregnutih mišića, no ostaju u začaranom krugu jer ne postignu li balans u aktivaciji svih mišića ubrzo se vraćaju u ta prezategnuta stanja.

- Svaka vježba krivo izvedena je beskorisna i potencijalno štetna - rekla je Kovačić.

- Među vježbe koje ne dajem svojim klijentima izdvojila bih klasične trbušnjake, koji mogu dovesti do bolnih stanja lumbalne kralježnice. Popularne "marince" također izbjegavam jer mnogi ne mogu optimalno izvesti njegove segmente od poskoka, dubokog čučnja, skleka. Svi od trenera do sportaša i rekreativaca trebali bi u pokretu "dead bug" i ostalim kretnjama s kralježnicom na podu prestati "gurati i ravnati" donja leđa u pod jer time gubimo pravilnu sinergiju mišića trupa - objasnila je Vanja.

image

Vanja Kovačić

FOTOGRAFIJE: INSTAGRAM


Vježbači se obično fokusiraju samo na izgled, ne i na funkcionalnost

Marino Bašić, kondicijski trener i vlasnik teretane Basic Gym One, ističe kako je problem kopiranje s društvenih mreža.

- Dosta rekreativaca vježba na svoju ruku i kopiraju ono što vide na društvenim mrežama. Međutim, moraju znati da treneri rade puno različitih vježbi, a često na društvene mreže stavljaju one najatraktivnije koje nisu možda toliko efikasne - rekao je Bašić.

Dodaje kako onda obično i vjeruju da se su neke vježbe "čarobne".

- Vježbači nerijetko kopiraju i ljude koji dobro izgledaju, a to je rezultat dugogodišnjeg rada, genetike i prehrane, ne nekoliko "čarobnih" vježbi - objasnio je Marino.

Naglasio je kako muškarci i žene odabiru drugačiji tip vježbi. Muškarci više rade sa snagom i fokusiraju su na ruke, dok žene obično odabiru HIIT i kardio treninge te vježbe za stražnjicu. Uočio je kako problem kod rekreativaca nisu vježbe koje rade nego one koje ne rade.

- Dobar trener će ubaciti vježbe reseta, mobilnosti jer ih vježbači obično neće raditi. Trenerima nije cilj samo izgled nego i funkcionalnost, dok vježbači nerijetko fokus stavljaju samo na mršavljenje ili dobivanje mišića - rekao je.

Dodaje je kako i postoji pozitivna strana kod toga što rekreativci neke vježbe ne rade.

- Kompleksnije vježbe, kao mrtvo dizanje ili keto swing, znaju izbjegavati jer ih je strah da se ne povrijede. To je u neku ruku i dobro. Upravo kod takvih vježbi je dobro angažirati osobnog trenera kako bi ih naučio određene stvari - kazao je Bašić.

- Nema vježbi koje su krive nego neke mogu biti korisnije kad je riječ o ciljevima. Netko želi smršavjeti, a netko dobiti kilograme. Prema tome treba odabriti vježbe te način i količinu izvođenja - naveo je trener.

image

Marino Bašić

FOTOGRAFIJE: PRIVATNA ARHIVA

Radim modifikacije određenih vježbi

Margareta Teskera, magistra kineziologije i kineziterapije te trenerica u Body & Mind centru, navodi da u svijetu fitness postoji raznovrsni spektar vježbi od onih kreativnih do osnovnih početničkih vježbi, ali i do onih koje mogu dovesti do ozljeda.

- Sigurnost vježbača, adekvatan izbor vježbi te dobra priprema preduvjeti su za kvalitetan trening. Zbog svoje kompleksnosti izvedbe vježbe poput propadanja, marinaca ili swinga mogu dovesti do potencijalnih ozljeda vježbača - istaknula je Margareta.

Dodaje kako i sama marince modificira prema svom tijelu.

- Ne skačem na dlanove nego hodam dlanovima do upora i onda napravim sklek. Zatim hodam na rukama do stojeće pozicije i skočim u zrak - objasnila je Teskera.

Isto tako, navela je kako vježbu "propadanje" ne radi.

- Ne prakticiram je zbog boli u ramenu pa uvijek kroz druge vježbe aktiviram tricepse - rekla je.

Margareta naglašava kako je važno pripremiti tijelo i educirati se.

- Ne treba izbjegavati nijednu vježbu. No u svemu je važna dobra priprema tijela, mišića, zglobova te edukacija o pravilnoj tehnici izvođenja vježbi - zaključila je trenerica.

image

Margareta Teskera

FOTOGRAFIJE: PRIVATNA ARHIVA
Teme
Linker
04. kolovoz 2022 08:02