što bismo trebali znati

Zašto u starijoj dobi dolazi do inkontinencije i kako možemo pomoći najmilijima

30. prosinac 2021.
Urinarna inkontinencija predstavlja zdravstveni, higijenski i socijalni problem. Obuhvaća smetnje od povremenog i oskudnog bježanja mokraće do kompletne nemogućnosti zadržavanja mokraće. Javlja se u svim dobnim skupinama i u oba spola, ali češći je u žena i u starosti


Piše: Suzana Ciboci/Sponzorirani sadržaj


Naša kontrola nad tim kada i gdje idemo u kupaonicu nešto je što većina nas nauči u ranoj dobi, a kasnije tijekom života uzimamo je zdravo za gotovo - dok nešto ne pođe po zlu. Inkontinencija je riječ kojom opisujemo gubitak ove kontrole, a urinarna inkontinencija (gubitak kontrole nad urinom, nevoljno istjecanje mokraće) najčešći je poremećaj koji pogađa milijune žena i muškaraca.

Urinarna inkontinencija predstavlja zdravstveni, higijenski i socijalni problem. Obuhvaća smetnje od povremenog i oskudnog bježanja mokraće do kompletne nemogućnosti zadržavanja mokraće. Javlja se u svim dobnim skupinama i u oba spola, ali češći je u žena i u starosti. Prema velikoj epidemiološkoj studiji provedenoj u Norveškoj na gotovo 30.000 žena različite životne dobi, čak 25 posto ispitivanih žena imalo je urinarnu inkontinenciju s povećanjem učestalosti s porastom životne dobi. U osoba smještenih u ustanovama za starije i nemoćne, učestalost inkontinencije izrazito je visoka (od 43 do 77 posto). Uz sve to, urinarna inkontinencija još je uvijek prečesto zapostavljeno stanje. Međutim, važno je znati da se inkontinencija često može izliječiti ili kontrolirati. Razgovarajte sa svojim liječnikom o tome što možete učiniti.


​Riječ stručnjaka: Ljiljana Lulić Karapetrić, dr. med.

image

Dr. med. Ljiljana Lulić Karapetrić

FOTOGRAFIJE: IVANA NOBILO/CROPIX


Koji su uzroci inkontinencije?

Tijelo pohranjuje urin u mokraćni mjehur, a tijekom mokrenja, mišići u mjehuru zatežu se za premještanje urina u cijev koja se zove uretra. U isto vrijeme, mišići oko uretre se opuštaju i puštaju urin da prođe iz tijela. Kada mišići u i oko mjehura ne rade onako kako bi trebali, urin može curiti. Inkontinencija se obično javlja ako se mišići opuste bez upozorenja. Danas smo svjesni da inkontinencija postaje sve veći javno zdravstveni problem. Dovodi do socijalnih i higijenskih poteškoća i izrazito pogoršava kvalitetu života.

Doktorica Ljiljana Lulić Karapetrić navodi nam i mnogobrojne uzroke inkontinencije:

  • prirođeni defekt,
  • slabost ili oštećenje mišića i živaca dna zdjelice (prolaps zdjeličnih organa),
  • oštećenje središnjeg živčanog sustava,
  • neke neurološke bolesti (multipla skleroza, moždani udar, Parkinsonova bolest),
  • opstrukcija ili blokada do mokraćnog mjehura (povećana prostata, tumor, mokraćni kamenac, zatvor),
  • ozljeda leđne moždine,
  • kirurški zahvati kod ozljeda, malignih i drugih bolesti,
  • infekcije,
  • mentalne i psihološke promjene,
  • nuspojave nekih lijekova (diuretici, antikolinergici, antidepresivi),
  • povećan unos tekućine.


Koji su rizični faktori za nastanak inkontinencije?

Faktor rizika je nešto što, objašnjava nam doktorica, povećava mogućnost za razvoj stanja ili bolesti. Razgovarajte sa svojim liječnikom ako osjetite da ne kontrolirate mjehur ili imate stanja i bolesti koje mogu na to utjecati. Primjerice, većina inkontinencije kod muškaraca povezana je s prostatom. Muška inkontinencija može biti uzrokovana upalom prostate (prostatitis) ili povećanom prostatom (benigna hiperplazija prostate, stanje u kojem prostata raste kako muškarci stare) ili ozljedom, oštećenjem živaca ili mišića od operacije (u oba spola). Pitajte i ljekarnika jer i neki lijekovi mogu uzrokovati probleme s kontrolom mjehura.

Dodaje da na neke faktore rizika možemo utjecati, a na neke ne možemo. Rizični faktori za razvoj inkontinencije su:

* Debljina - povećan je pritisak na mjehur i okolne mišiće, što slabi mišiće i povećava vjerojatnost istjecanja urina kod kašljanja, kihanja, smijanja…

* Pušenje - pušači imaju veću vjerojatnost za razvoj kroničnog kašlja koji postaje pretjeran stres za urinarni sfinkter te dovodi do stresne inkontinencije.

* Konzumacija veće količine alkohola, gaziranih pića, kave, čaja

* Neki začini

* Sjedilački način života

* Spol - određeni aspekti života kod žena, kao što su porod i menopauza, povećavaju šansu za pojavu inkontinencije.

* Dob - starenjem će oslabiti funkcije mišića mokraćnog mjehura i uretre.

* Neke bolesti - osobe koje imaju dijabetes, pate od debljine ili, primjerice, imaju neke bubrežne bolesti imaju veći rizik za razvoj inkontinencije.


Dijagnoza urinarne inkontinencije

Dijagnoza inkontinencije postavlja se prije svega detaljnim razgovorom s liječnikom koji tako otkriva važne informacije o tipu, trajanju i intenzitetu tegoba te usmjerava na daljnje dijagnostičke postupke. Postoje brojni testovi, laboratorijske pretrage i urodinamska obrada koja pomaže u određivanju tipa inkontinencije i daljnjem liječenju.

- Postoje različite podjele inkontinencije: prema postanku (urođene, stečene); prema mjestu (uretralne i ekstrauretralne ); prema uzroku (neurogene i ne-neurogene); prema načinu (apsolutne i relativne); prema količini urina koji nekontrolirano ističe (lagana, srednje teška i teška inkontinencija). Također, neke vrste inkontinencije su česte, a neke se javljaju rijetko.

Stupanj inkontinencije određuje se prema količini urina koji nekontrolirano ističe. Lagana inkontinencija - 1 do 5 epizoda tjedno; teška inkontinencija - svakodnevno nekontrolirano ispuštanje veće količine urina i potpuno trajno nekontroliranje urina - kaže dr. Ljiljana Lulić Karapetrić


Najčešći tipovi uretralne inkontinencije

* Statička (stresna) inkontinencija - neželjeno otjecanje urina kroz uretru istodobno s porastom intraabdominalnog tlaka zbog kojeg intravezikalni tlak, nadvlada tlak u uretri, uz odsutnost aktivnosti detruzora (kihanja, kašljanja, trčanja, nošenje težeg tereta).

* Urgentna inkontinencija - najčešće je uzrokovana infekcijom, a nastaje zbog iritabilnosti mišića detruzora. Postoji jaki nagon i potreba za brzim mokrenjem, već kod 30 do 80 ml urina (normalno je 120 ml). Može ju izazvati šum vode ili, primjerice, pranje ruku.

* Miješana inkontinencija - statička (stresna) i urgentna (prelijevajuća inkontinencija) nastaje kod opstrukcije u pražnjenju mokraćnog mjehura, najčešće kod hipertrofije prostate u muškaraca. Urin neprestano teče kao da se prelijeva iz mokraćnog mjehura.

* Funkcionalna - nemogućnost stizanja na toalet zbog invalidnosti (tjelesne ili mentalne ili zbog slabosti).


Češća kod starijih ljudi

Iako se može dogoditi svakome, urinarna inkontinencija je češća kod starijih ljudi, osobito žena. Naime, ulaskom u menopauzi, smanjenje hormona estrogena uzrokuje i promjene urogenitalnog područja. Sluznica postaje tanja, manje prokrvljena i suha, što, između ostalog, utječe i na mehanizam kontinencije. Osim toga, sa starenjem se povećavaju kontrakcije mokraćnog mjehura, slabi kolagenska veza, smanjuje se mišićna masa, a slabija fizička aktivnost potiče debljanje - jedan od rizičnih faktora za nastanak urinarne inkontinencije. Veći rizik za razvoj urinarne inkontinencije u starijoj dobi imaju i žene koje su (više puta) rodile vaginalnim putem, imaju neke sistemske bolesti i ginekološke kirurške postupke (histerektomija), liječenja (radiološka terapija u području trbuha) ili učestale infekcije donjeg urinarnog trakta.

Ali suprotno uvjerenju, inkontinencija nije neizbježan rezultat starenja, već može biti i posljedica određenih bolesti ili lijekova. Nemogućnost držanja urina dovoljno dugo da se stigne do toaleta vrlo često je povezana s moždanim udarom, demencijom i Parkinsonovom bolešću, kod povećane prostate i dugogodišnjeg dijabetesa - stanja koja su učestalija u trećoj životnoj dobi. Također, neki stariji pacijenti s artritisom mogu imati poteškoća s pravovremenim dolaskom do toaleta i imaju inkontinenciju čak i uz normalnu kontrolu urina.

Naime, vrlo često inkontinencija može biti posljedica bolesti praćene slabošću, zbunjenošću ili bolničkim prijemom ili može biti jedini simptom urinarne infekcije.

Stope učestalosti uvelike se razlikuju zbog razlika u definicijama, karakteristikama studija i ciljnim populacijama, ali općenito, procjenjuje se da je urinarna inkontinencija čest problem kod starijih osoba te da oko trećine žena i deset posto muškaraca starijih od 60 godina imaju urinarnu inkontinenciju. U britanskom istraživanju procijenjeno je da je inkontinencija dvostruko češća kod žena (14%) nego kod muškaraca (6,6%), također, starije žene su više pogođene nego stariji muškarci (34 % u starijih žena i 22 % u starijih muškaraca).


Kako utječe na kvalitetu života

Bez obzira na vrstu urinarne inkontinencije, osobito u starijih bolesnika, pacijent je rijetko izražava jer se smatra prirodnom posljedicom starenja. Zbog toga se urinarna inkontinencija često ne liječi, a značajno narušava zdravlje i povezana je s lošijom kvalitetom života. Glavne posljedice urinarne inkontinencije su gubitak samopouzdanja i društvena izolacija s dramatičnim negativnim učinkom na kvalitetu života. Poznato je i da se kod starijih s inkontinencijom mogu pojaviti anksioznost, depresija, pogoršanje seksualnog života i smanjenje tjelesne aktivnosti. Svi ti uvjeti povezani su sa smanjenom kvalitetom života.

- Uspoređujući cijelu populaciju, inkontinentne osobe više pate od socijalne izolacije, emocionalne nestabilnosti, manjka energije, poremećaja spavanja, bolova i problema mobilnosti. Postoje istraživanja koja pokazuju da je manjak kvalitete života inkontinentnih osoba u postotku skoro identičan postotku za osobe koje pate od depresije. Ako znamo da inkontinentne osobe, zbog izolacije u koju odlaze zbog osjećaja nelagode često obolijevaju i od depresije onda nije teško zaključiti koliko je smanjena kvaliteta života. Poboljšanje kvalitete života inkontinentnih osoba ovisi o kontinuitetu edukacije o problemu, potrebi kvalitetne komunikacije i zbrinjavanja kvalitetnim ortopedskim pomagalom. Ovo vrijedi za osobu koja ima problem, za obitelj i zdravstvene djelatnike koji zbrinjavaju inkontinentnu osobu - ističe dr. Ljiljana Lulić Karapetrić.


Izbor liječenja i savjeti za pomoć

Danas postoji više tretmana za urinarnu inkontinenciju nego ikad prije. Izbor liječenja ovisi o vrsti problema s kontrolom mjehura, njegovoj težini i što najbolje odgovara vašem načinu života. No, kao opće pravilo, prvo treba isprobati najjednostavnije metode koje mogu pomoći. Prije svega to je trening kontrole mjehura, odnosno metode koje pomažu u boljoj kontroli mokrenja.

* Vježbe mišića zdjelice (Kegelove vježbe, ciljane vježbe Body tehnike) djeluju na duboke mišiće dna zdjelice. Jačanje ovih mišića pomaže vam da duže držite urin u mjehuru. Pronađite i stisnite mišiće dna zdjelice (kao da želite zaustaviti urin). Pokušajte držati stisak 3 sekunde. Otpustite mišiće i potpuno opustite dno zdjelice. Onda ponovite! Pokušajte raditi do 10 do 15 ponavljanja svaki put kada vježbate. Vježbajte zdjelicu najmanje tri puta dnevno. Svaki dan pokušajte raditi vježbe u tri položaja: dok ležite, sjedite i stojite.

* Biofeedback koristi senzore kako bi vas osvijestio o signalima iz vašeg tijela. To može pomoći da vratite kontrolu nad mišićima u mjehuru i mokraćnoj cijevi. Biofeedback može biti od pomoći i pri učenju vježbi mišića zdjelice.

* Tempirano poništavanje je metoda u kojoj mokrite po određenom rasporedu, na primjer, svakih sat vremena. Možete polako produžiti vrijeme između odlaska u kupaonicu. Kada se tempirano poništavanje kombinira s vježbama biofeedbacka i mišića zdjelice, može biti lakše kontrolirati nagon i prelijevanje inkontinencije.

* Promjene načina života, a prvenstveno gubitak težine, prestanak pušenja i konzumiranja alkohola, smanjenje kofeinskih napitaka i sprečavanje konstipacije, kao i izbjegavanje podizanja teških predmeta mogu pomoći kod inkontinencije. Odabir vode umjesto drugih pića i ograničavanje pića prije spavanja također mogu pomoći.


Urinarna inkontinencija i problemi s kožom

Urinarna inkontinencija često uzrokuje probleme s kožom zbog kombinacije vlage, povećanog rizika od bakterijskih i gljivičnih infekcija, kao i abrazije (pljeve). To često može biti izuzetno neugodno i bolno, sa svrbežom, upalom, pa čak i oštećenjem kože. Ali mnogo se može učiniti kako bi se ublažili ti problemi. Na primjer, osiguravanje suhoće donjeg rublja i upotreba adekvatnih inkontinencijskih uložaka sprečavaju infekcije kože. Također, morate biti oprezni s previše čišćenja ili korištenja sapuna ili gelova za kupanje i tuširanje koji mogu iritirati kožu. Na raspolaganju su i proizvodi za osobnu njegu, dizajnirani za čišćenje kože nadražene mokraćom, koji su namijenjeni pojedincima i ustanovama koje se bave problemima kože povezanim s inkontinencijom. Osim toga, zdravstveni djelatnici i njegovatelji također naglašavaju važnost pravilnog sušenja kože nakon čišćenja, a preporučuju tapšanje kože na suho, a ne trljanje jer to smanjuje rizik od dodatnog oštećenja kože, razvoja čireva i rana. Postoje i kreme sa zaštitnim filmom i kreme s cinkom kako bi se pospješilo održavanje dobrog zdravlja kože za one koji žive s inkontinencijom. Te njegujuće kreme djeluju kao zaštitni sloj na koži i mogu se nanositi koliko je god potrebno.


Važnost higijene kože

- Zdrava koža je pokazatelj zdravog života. U održavanju zdravlja kože važni su način života, socijalna sredina i okolišni uvjeti. Zdravlje kože održavamo zdravim navikama, zdravom prehranom, fizičkom aktivnošću i pojačanom brigom o sebi. S vremenom našu kožu obilježavaju brojne promjene u strukturi, funkciji i odgovoru na faktore iz okoline. Izuzetno je važna higijena kože, osobito kada je ona dodatno izložena dugotrajnom utjecaju nekih iritansa kao što je kontakt kože i urina. Osobito je važna edukacija njegovatelja osoba koje imaju tešku inkontinenciju kod kojih se mogu pojaviti razni oblici promjena na koži, od crvenila, svrbeža, pojave ogrebotina, infekcija ulcusa do razvoja dekubitusa. Izbor kvalitetnog ortopedskog pomagala u dovoljnoj količini (anatomski ulošci, pelene u spoju s gaćicama, upijajuće gaćice, kateteri) uz svakodnevnu higijenu i pravilnu upotrebu pomoći će u poboljšanju kvalitete života inkontinentne osobe - kaže nam doktorica.


Kako zaštititi kožu

Vrlo je važno održavati kožu čistom i suhom, jer su osobe s inkontinencijom dodatno izložene infekcijama preko oštećenje kože. Ovi savjeti mogu pomoći.

✔ Perite intimno područje, barem dvaput dnevno, koristeći toplu vodu i nježno sredstvo za čišćenje bez sapuna.

✔ Kako prekomjerna upotreba vode ne bi previše isušila kožu koristite specijalizirane proizvode

za čišćenje, obnavljanje i zaštitu i najosjetljivije kože.

✔ Koristite maramice od mekanog materijala koje su idealne za njegu nadražene i osjetljive kože starijih osoba.

✔ Budite oprezni s proizvodima s alkoholom ili dezinfekcijskim sredstvom. Ne nanosite ih izravno na kožu jer mogu previše isušiti kožu, zbog čega ona postaje osjetljiva, puca i nastaju alergijski osipi.

✔ Možda ste čuli da je dobro upotrebljavati proizvode za bebe na svakoj osjetljivoj koži. No, bolje je upotrebljavati proizvode koji su posebno predviđeni za kožu starijih osoba, koja ima prilično različite potrebe od kože male djece.


image
FOTOGRAFIJE: INFOGRAFIKA


Kako se brinuti za najmilije koji imaju inkontinenciju


* Pružanje podrške

Razgovor s prijateljima ili obitelji o vašem stanju doista može uvelike olakšati život s urinarnom inkontinencijom. Osim toga, imati ljude oko sebe koji znaju za vaše stanje može biti ohrabrujuće, osobito ako imate problema, jer su tada u boljoj poziciji da vam ponude emocionalnu i praktičnu podršku. Pitajte starije imaju li problem sa zadržavanjem mokraće te ih uputite da postoje načini liječenja. Nažalost, mnogi ljudi s tim poteškoćama žive pateći u tišini. S druge strane, oni koji imaju podršku partnera, obitelji, zajednice osjećaju se sretnije i olakšano, a često su ugodno iznenađeni brigom koju mogu dobiti.


* Fizička aktivnost i vježbanje mišića zdjelice

Tjelesna aktivnost i kondicija štite naše zdravlje, a mogu pomoći održati njegovu kvalitetu i spriječiti napredovanje mnogih stanja i bolesti. Hodanje, lagana tjelovježba, plivanje, biciklizam i vrtlarstvo mogu vas održati u formi, povezati s partnerom, članovima obitelji i prijateljima te umanjiti stres. Tjelovježba također pomaže u održavanju zdrave tjelesne težine, što smanjuje pritisak na dno zdjelice - mišiće izravno odgovorne za kontrolu mjehura.

Prijedlozi za tjelesnu aktivnost uključuju žustru 30-minutnu šetnju svaki dan, što je besplatna i izvrsna fizička aktivnost za opće zdravlje. Odaberite nešto što je zabavno i u čemu uživate, jer je vjerojatnije da ćete se držati redovite rutine vježbanja. Održavajte mišiće dna zdjelice u formi tako da ih jačate ciljanim vježbama. Debljina, trudnoća, porod, učestalo dizanje teških tereta, vježbanje visokog intenziteta i kronični kašalj mogu oslabiti dno zdjelice pa ih nastojte izbjeći ili smanjiti. Ako neko vrijeme niste radili nikakvu tjelesnu aktivnost, posjetite liječnika i posavjetujte se oko pregleda koje biste eventualno trebali napraviti.


* Zdravija prehrana

Održavajte zdravu težinu jer višak tjelesne masti opterećuje mišiće dna zdjelice. Izgubite težinu polako i razumno uz poboljšane prehrambene navike i redovitu tjelovježbu. Jedite cjelovite žitarice (kao što su zobena kaša, smeđa riža, integralna tjestenina, integralni kruh ili mahunarke kao što su leća i grah), povrće i voće, zdrave masnoće, a izbjegavajte prerađenu, zaslađenu i zasoljenu hranu. Pijte oko dvije litre tekućine dnevno (voda, nezaslađeni čaj).


* Higijenski proizvodi i inkontinencijska pomagala

U ljekarnama i specijaliziranim trgovinama s ortopedskim pomagalima mogu se nabaviti inkontinencijski ulošci, donje rublje, kreme za njegu kože i zaštitne podloge. To će pomoći olakšati život i ublažiti tegobe urinarne inkontinencije. Omogućit će i bolju kvalitetu života jer pružaju diskreciju, sigurnost i zaštitu od neželjenih incidenata.

S više od 50 godina iskustva, TENA je postala najpoznatiji svjetski brend za oslabjeli mjehur i njegu pri inkontinenciji. Kako lakše živjeti s inkontinencijom, olakšati život bližnjima i podići kvalitetu života informirajte se OVDJE.





Izvori:

Teme
Linker
19. lipanj 2022 19:33