Kada je previše soli u krvi, voda izlazi iz stanica da bi razrijedila sol, što može rezultirati osjećajem slabosti
 FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK
Suzana Ciboci
Suzana Ciboci
nismo ni svjesni

Sol može opasno ugroziti zdravlje: devet znakova koji ukazuju na to da je konzumirate previše

14. travanj 2021.
Možda i ne znate gdje se sve sol nalazi, a evo kako možete znati kada je previše

Sol čini oko 60 posto klorida i 40 posto natrija. Gotovo sva neprerađena hrana - povrće, voće, orašasti plodovi, meso, cjelovite žitarice i mliječna hrana - ima malo natrija. A to nam je sasvim dovoljno jer naše tijelo treba samo malu količinu, odnosno oko 1.500 miligrama na dan. Sol pomaže da se opuste i stisnu mišiće, pomaže živčanim impulsima te uravnotežuje minerale i vodu koju uzimamo.

Ali svatko od nas unosi najmanje dvostruko više soli nego što je to potrebno našem organizmu, ne znajući da previše soli vodi do moždanog udara, srčanih bolesti, visokog krvnog tlaka... Sol je jedan od glavnih uzročnika arterijske hipertenzije, koja je zabilježena kod čak 45,6 posto muškaraca i 43 posto žena odrasle dobi u Hrvatskoj. Unatoč preporuci da unos kuhinjske soli dnevno ne bi smio prijeći pet grama, prosječni građanin u Hrvatskoj unosi 11,6 grama soli svaki dan i time ozbiljno ugrožava svoje zdravlje.

Možda i ne znate gdje se sve sol nalazi, a evo kako možete znati kada je previše?


1. Nadutost

Kada osjećate da vam je trbuh napuhan ili zategnut, to je jedan od najčešćih kratkoročnih učinaka previše soli. Pomaže tijelu da zadržimo vodu tako da na sebe veže tekućinu. Hrana ne mora imati slani okus da bi bila bogata natrijem. Sendviči, pizza, peciva i konzervirana juha mogu biti podmukli izvori soli.


2. Visok krvni tlak

Postoji mnogo razloga zbog kojih možda imate visoki krvni tlak, ali jedan bi mogao biti previše natrija. Zbog previše soli bubrezi se ne mogu riješiti tekućine koja nam nije potrebna, što dovodi do porasta krvnog tlaka.


3. Oteklina

Natečeni dijelovi tijela poput lica, ruku, stopala i gležnjeva mogu biti znak da je u tijelu previše natrija. Ako ste otečeniji nego inače, obratite pozornost na to koliko soli jedete.


4. Pojačana žeđ

Ako ste u posljednje vrijeme jače žedni, to bi mogao biti znak da jedete previše soli. Kad se to dogodi dehidrirate, jer tijelo izvlači vodu iz stanica i osjećate žeđ. Voda može pomoći neutralizirati sol i osvježiti stanice.


5. Debljanje

Zadržavajući vodu sol može dovesti do porasta na vagi. Dodani kilogram u dan, dva, ili nekoliko dana, može značiti da imate previše soli. Prisjetite se namirnica koje ste jeli tijekom posljednjih nekoliko dana i pokušajte napraviti promjene kako biste smanjili sol.


6. Češće mokrenje

Više soli može dovesti do češćih odlazaka u kupaonicu. Sol dovodi do žeđi, što vas potiče da pijete više vode. Kasnije ćete možda morati ići u kupaonicu više nego obično.


7. Loš san

Jedenje previše soli prije spavanja može dovesti do poremećaja u snu. Znakovi mogu biti od nemirnog sna, čestog buđenja noću, do toga da se ujutro ne osjećate odmorno.


8. Slabost

Kada je previše soli u krvi, voda izlazi iz stanica da bi razrijedila sol, što može rezultirati osjećajem slabosti.


9. Bol u želucu

Želudac će osjetiti dehidraciju zbog previše soli koju konzumirate. Može se javiti mučnina, ili proljev. Ako je želudac uznemiren ili imate grčeve, pogledajte što ste jeli tijekom proteklih nekoliko dana. Pijenje puno vode može pomoći rehidrirati stanice i pridonijeti da se osjećate bolje.


Dugoročni učinci previše soli

Iako postoji mnogo kratkoročnih učinaka na koje treba paziti, postoje i dugoročni učinci konzumiranja previše soli. Povisuje se rizik za povećanje srčanog mišića, zatajenje srca, visoki krvni tlak, koji je i ujedno i među glavnim faktorima rizika za moždani udar, glavobolje, bolesti bubrega, bubrežni kamenci, osteoporoza, rak želuca...


Kako smanjiti sol

Dosoljavanje hrane na stolu i ne praćenje deklaracija na hrani koju kupujemo povisuju šanse da svi mi u organizam unosimo prekomjernu sol.

Evo što možemo učiniti kako bismo sol zadržali na zdravoj razini:

* Ne dosoljavati hranu.

* Umjesto pakiranog birati svježe meso.

* Prilikom kupnje smrznutog povrća, odabrati ono koje je "svježe smrznuto".

* Izbjegavati gotova jela, procesuirana jela i ona s već dodanim začinima ili umacima.

* Pročitajte naljepnice i provjeriti sadržaj natrija u hrani koju kupujemo.

* Prilikom odabira začina, birati one koji navode natrij na svojim etiketama.

* Kada jedemo vani, zatražiti da se naše jelo pripremi bez soli ili s manje soli.

Teme
Linker
17. rujan 2021 20:17