Zašto ne možete oprostiti?

 SHUTTERSTOCK
Nina Čiča
Nina Čiča
Veliko iskušenje

Šest razloga zašto metoda ‘oprosti i zaboravi‘ nije za svakoga

20. lipanj 2022.
Na mogućnost opraštanja utječu različite strukture mozga. Zato neki ljudi brzo opraštaju, dok je drugima teško prijeći preko neke nepravde ili uvrede

Znanost tvrdi da svi ljudi nisu rođeni jednaki kad je u pitanju sposobnost praštanja. Različite su strukture mozga među osobama koje opraštaju i brzo prelaze preko onog što je bilo i onih kojima je teško prijeći preko neke nepravde ili uvrede. Evo zašto pokušaj praštanja i zaboravljanja za neke može predstavljati zaista veliko iskušenje:


1. Podiže krvni tlak

Iako je neophodno da se saberemo i oprostimo te krenemo dalje, neizbježno je da to povlači za sobom i prekomjerno razmišljanje o onome što se dogodilo. Prekomjerno analiziranje izaziva stres te može dovesti do povišenja krvnog tlaka. Naše tijelo luči više hormona kad smo pod stresom i zato nam tada srce kuca brže, dok se žile istodobno sužavaju.


2. Izvlači na površinu ružne uspomene

Ponekad je bolje prvo postaviti svoje granice prije nego što se krene u proces cijeljenja kroz praštanje. To se naročito savjetuje osobama koje su prošle neka ekstremna iskustva koja su možda izložila riziku njihovo mentalno zdravlje ili čak i život.


3. Izaziva nelagodu

Prisiljavanje samog sebe da nekom oprostite te zaboravite ono loše i ružno što vam je učinjeno može u vama potaknuti razmišljanje da je ono što vi zapravo duboko u sebi osjećate pogrešno. To je tim neugodnije što je iskustvo traumatičnije i teško ga je brzo zaboraviti.


4. Slabi socijalne vještine

Ljutnja i namrgođenost kad trebate nekome oprostiti je u redu i na neki način omogućava vam da držite situaciju pod kontrolom. No, previše ljutnje može dovesti do toga da se s vremenom kontakti s prijateljima i poznanicima svedu na minimum.


5. Izaziva osjećaj krivnje

Ruminacija je navika da neprekidno iznova razmišljamo o greškama iz prošlosti. To je nezdravo ponašanje kojem obično pribjegavamo kad krivimo sebe za neki nesporazum. U ovom slučaju, prekomjerno razmišljanje o tome oprostiti li nekome ili ne, može dovesti do toga da previše razmišljamo o svojim bojaznima u vezi toga, a to povećava rizik za razvoj anksioznosti i depresije.


6. Smanjuje razinu samopouzdanja

Prisiljavanje samog sebe da oprostite i zaboravite može vas navesti da počnete preispitivati svoju sposobnost socijalizacije i komuniciranja s ljudima te postupno dovesti do smanjenja samopouzdanja. A popuštanje, naročito u slučaju kad nemate nikakvu krivnju, može dodatno srozati samopouzdanje.

Teme
Linker
20. lipanj 2022 12:06