Nije sve tako crno
 FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK
Živim.hr
Živim.hr
Napokon dobre vijesti

Psujete, neuredni ste i ponekad preskačete tuširanje? To može biti korisno za vaše zdravlje

12. srpanj 2021.
Iznenađujuće, ali ovih 12 iritantnih osobina ima u sebi i nešto pozitivno

Nepranje, tračanje, jedenje čokolade i pijenje alkohola nisu uvijek loš izbor. Pogledajte u kojim slučajevima mogu pridonijeti vašem zdravlju.


Psujete i kunete

Psujete li i izvikujete neprimjerene riječi nakon što se opalite po prstu, time uistinu možete ublažiti bolove, tvrdi se u studiji britanskog Sveučilišta Keele. Sudionici istraživanja koji su psovali dok su držali ruku u kanti punoj ledene vode mogli su izdržati bol gotovo 50 posto vremena dulje nego oni koji nisu psovali.

- Psovanje je okidač za dobro poznatu stresom izazvanu analgeziju, tj. gubitak osjeta za bol - rekao je voditelj istraživanja dr. Richard Stephens.

Druga istraživanja sugeriraju da psovanje može poboljšati izvedbu i pojačati snagu tijekom vježbanja, a studija Sveučilišta East Anglia pokazala je da psovanje na poslu pomaže zaposlenicima u podnošenju stresa i očuvanju solidarnosti.


Stalno se vrpoljite

Nije lijepo vidjeti osobu koja se stalno vrpolji na stolcu, mijenja položaje, prebacuje nogu preko noge, podbočuje se na ruke itd. Možda djeluje kao da joj je dosadno tamo gdje je, ali takvim malim kretnjama zapravo pridonosi kalorijskoj potrošnji. Engleska kratica NEAT (Non-Exercise Activity Thermogenesis; termogeneza aktivnosti bez vježbanja) označava upravo to – kalorije koje potrošimo jednostavno krećući se kroz dan, a ne kroz 'službenu' tjelovježbu. Pritom se broji svaki pokret, koliko god malen bio. Prema tome, nemirno sjedenje, mijenjanje pozicija, pokretanje nogu dok sjedite ili šetuckanje dok telefonirate korisni su za vas.


Sanjarite

Sanjarenje se često shvaća kao znak apatičnosti i nezainteresiranosti. Ali, skeniranja mozga otkrila su da je 'izvršna mreža' - dio mozga zadužen za rješavanje problema - vrlo aktivna kada naš um luta uokolo.

Stručnjaci misle da zbog usredotočenog svjesnog razmišljanja o nekom problemu možemo postati previše kruti i ograničeni u razmišljanju.


Žvačete žvake

Učitelji ne vole žvakanje žvaka, ali znanstvenici su otkrili da žvakanje žvakaće gume prije rješavanja nekog zadatka može podići razine kisika u krvi unutar moždanih struktura koje sudjeluju u učenju i pamćenju.

Također, vrlo je učinkovito u 'hvatanju' i izbacivanju štetnih bakterija iz usta, jer potiče produkciju sline, a time i ispiranje usta. Samo budite sigurni da ste izabrali varijantu bez šećera.


Zapravo ste čokoholičar

Čokolade s visokim udjelom kakaa imaju mnogo zdravstvenih dobrobiti, uključujući poboljšanje pamćenja i zaštitu srca. Jedna je studija pokazala da svakodnevno jedenje tamne čokolade može poboljšati raspoloženje, pa se čak sugerira da bi moglo utjecati na smanjenje rizika za pojavu depresije.

- No, ako ste skloni bijeloj ili nekvalitetnoj mliječnoj čokoladi, trebali biste vježbati okusne pupoljke. Birajte tamnu čokoladu s višim udjelom čvrstih sastojaka kakaa kako biste od čokolade dobili maksimum. Čokolada sa 70-postotnim udjelom kakaa sadrži dvostruko više antioksidanata od one s 35 posto kakaa - ističe dr. Sally Norton, stručnjakinja za mršavljenje i savjetnica National Health Servicea (Nacionalne zdravstvene službe) Ujedinjenog Kraljevstva.


Neuredni ste

Radni stol sav u neredu vjerojatno odaje neorganiziranost osobe koja ondje radi, ali znanstvenici tvrde da takav nered pomaže kreativnosti. U američkom eksperimentu, sudionici su bili smješteni ili u urednu ili u neurednu sobu te zamoljeni da osmisle upotrebu loptica za stolni tenis. Oni u neurednoj sobi bili su 28 posto kreativniji i imali su pet puta veću vjerojatnost za to da će iznjedriti 'vrlo kreativne' ideje.


Tračate

Premda većina ljudi voli dobar i sočan trač, tračanje se doživljava kao zlonamjerno i kao čin izigravanja povjerenja.

No, studije pokazuju da je tračanje važno u pomaganju stvaranja suosjećanja i empatije među ljudima te da potiče suradnju. Uz to, zabavljanje s prijateljima potiče oslobađanje hormona dobrog raspoloženja koji pomažu u ublažavanju stresa i anksioznosti, kažu znanstvenici.


Svaki dan si malo cugnete

Analiza 74 ranije provedene studije dovela je do zaključka da osobe koje piju umjerene količine alkohola imaju niži rizik od kognitivnog propadanja nego osobe koje uopće ne piju alkohol.

i znanstvenici sa Sveučilišnog medicinskog centra u nizozemskom Maastrichtu kažu da umjereno pijenje alkoholnih pića može biti bolji izbor za dugačak životni vijek nego potpuna apstinencija od alkohola. Otkrili su da i žene i muškarci koji popiju jedno piće dnevno imaju i do 40 posto više šansi da će doživjeti 90. rođendan od onih koji ne piju nikada ili to čine tek povremeno. Važno je naglasiti da se to odnosi na ljude koji popiju jedno piće na dan, a ne na one koji se opijaju.


Ne pospremate krevet

Prosječni madrac može biti topao i vlažan dom za oko 1,5 milijun grinja, pokazalo je istraživanje Sveučilišta Kingston. A grinje su čest alergen. Ostavite li pokrivače razgrnute i otvorite prozor, na posteljini i na madracu će biti manje vlage, što će dovesti do dehidriranja i ugibanja grinja.


Preskačete tuširanje

Svakodnevnim pranjem možete sprati s kože prirodna zaštitna ulja koja je čine hidratiziranom i podatnom, ali i dobre bakterije koje vas čuvaju od bolesti, upozoravaju dermatolozi.

Kratko tuširanje u mlakoj vodi bolje je za vašu kožu od vrućeg tuša, a preskočite li poneki dan tuširanje, možda onda kada niste vježbali ili kada ste ostali cijeli dan kod kuće, pomoći ćete koži u održavanju zaštitne funkcije.


Ne možete bez kave

Oslanjanje na pijenje velikih količina kave kako biste zadržali budnost obično se smatra lošom odlukom. No, kemikalije iz kave pokazale su se učinkovitima u borbi protiv Parkinsonove i Alzheimerove bolesti, dijabetesa tipa 2 i raka jetre, ali i u poboljšavanju pamćenja.

- Samo nemojte piti kavu kasno popodne i navečer, kako vam ne bi pokvarila spavanje, jer potrebno je nekoliko sati da se kofein iščisti iz sustava - upozorava dr. Norton.


Grizete nokte

Grickanje noktiju loša je navika, ali djeca koja grizu nokte ili sišu palac imaju oko 30 posto manju vjerojatnost za razvoj određenih alergija. To otkriće može biti još jedan primjer 'higijenske hipoteze', ideje prema kojoj pretjerana čistoća okoliša i izbjegavanje izlaganja mikrobima može povećati rizik za pojavu alergičnosti kod djece.

- Rano izlaganje nečistoći nije loše. Kad djeca stavljaju prste u usta izlažu se prljavštini i mikrobima u njoj, čime stimuliraju funkcioniranje imunosnog sustava - smatra kanadski znanstvenik Malcolm Sears s Medicinskog fakulteta Sveučilišta McMaster u Hamiltonu.

Teme
Linker
17. rujan 2021 14:09