Za lakše snalaženje

 FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK
Ana Dukić
Ana Dukić
Jednostavno je

Napokon naučite čitati etikete na hrani! Ovo su najčešći nutricionistički pojmovi koje bismo trebali znati

01. veljača 2022.
Kako biste se posvetili svom zdravlju, naučite važne termine

Ako ste ikad čitali etikete na namirnicama, sigurno ste naišli na pojmove koje ne razumijete. To se svima događa. Stručni termini nas mogu zbuniti. Zato smo odlučili napraviti popis najčešćih pojmova i objasniti njihovo značenje.


Antioksidansi

U našem tijelu djeluju kao čistači. Vitamin C, vitamin E i selen su najčešći antioksidansi te pomažu održati ili odgoditi oštećenja stanica uklanjanjem ili smirivanjem potencijalnih štetnih tvari koje se prirodno proizvode u tijelu. U suštini, antioksidansi pomažu zaštititi naše stanice i igraju važnu ulogu u sprječavanju različitih kroničnih bolesti. Voće i povrće je odličan izvor antioksidansa.


Krstašice

Važna biljna porodica raširena po svim naseljenim kontinentima, a najviše u gusto naseljenim područjima Europe i Sjeverne Amerike. Porodica krstašica uključuje biljke kao što su brokula, prokulice, kupus, cvjetača i kelj. Naziv krstašice dobile su po svojim laticama koje imaju oblik križa. Nutricionisti i liječnici za njih imaju samo riječi hvale jer sadrže puno vlakana, antioksidansa i glukozinolata, prirodnog spoja koji može spriječiti čak i neke vrste karcinoma.


Gluten free (bez glutena)

Posljednjih godina ovaj pojam je sve rašireniji, a razlog je osjetljivost na gluten sve većeg broja ljudi. On jednostavno znači da proizvod nema glutena. Gluten je mješavina proteina koja se može pronaći u pšenici i različitim žitaricama. Nalazi se u svim namirnicama koje su napravljena od pšenice, raži ili ječma, ali i u mnogim prerađenim namirnicama.


Keto

Da, ovaj pojam ima veze s keto dijetom i keto prehranom. S obzirom na to da je posljednjih godina porasla popularnost dijeta s niskim udjelom ugljikohidrata, kao što su keto, Atkinsonova, Dukan, narasla je potreba za namirnicama koje imaju nizak udio ugljikohidrata. Keto prehrana dopušta manje od 50 grama ugljikohidrata dnevno, a cilj je doći u stanje ketoze i tada tijelo koristi masnoće i aminokiseline za energiju. Ako neka namirnica sadrži oznaku keto, znači da ima malo ugljikohidrata i možete ju unositi tijekom keto dijete.


Makronutrijenti

To su ugljikohidrati, proteini i masnoće. Ovo su tri skupine neophodnih hranjivih tvari potrebnih organizmu kako bi funkcionirao te svojom razgradnjom osiguravaju energiju koja je potrebna tijelu. Proteini se nalaze u meso, masnoće u uljima i mastima, a ugljikohidrati u žitaricama. Ne smiju se dugoročno eliminirati iz prehrane.




Metabolizam

Metabolizam ili izmjena tvari je skup kemijskih procesa koje se odvijaju u živom organizmu kako bi ga održali na životi. To je krovni pojam kojim se opisuju svi kemijski procesi koji omogućuju tijelu da normalno funkcionira. Ti procesi omogućuju organizmu da raste, da se razmnožava, da održava svoju strukturu i reagira na okolinu.


Mikronutrijenti

Kao što postoje makronutrijenti, tako postoje i mikronutrijenti. Mikronutrijenti su vitamini i minerali, to su organski spojevi koji su u malim količinama nužni za normalno funkcioniranje ljudskog organizma. Igraju izuzetno važnu ulogu u sprječavanju raznih vrsta bolesti i u održavanju zdravlja.


Omega-3 masne kiseline

Kad govorimo o masnoćama u prehrani, možda su najvažnije omega-3 nezasićene masne kiseline. Primarni izvor dviju ključnih među njima, EPA (eikosapentaenoične) i DHA (dokosaheksaenoične) masne kiseline, određene su vrste riba. Dok je ALA (alfa-linolenska) kiselina sastojak biljnih namirnica poput orašastog voća i sjemenki.

Ove su masne kiseline esencijalni nutrijenti i bez njih ljudsko tijelo ne bi funkcioniralo, a samo ih ne može proizvesti. Igraju izuzetno važnu ulogu u metabolizmu i funkcioniranju mozga.


Sugar-free (bez šećera)

Nažalost, to ne znači da hrana ne sadrži šećer. To znači da ne sadrži rafinirani šećer, ali može sadržavati prirodne zaslađivače kao što je agavin sirup, stevia ili umjetne zaslađivače. Iako su neki do tih zaslađivača u redu, to ne znači da nećete unijeti šećer u svojim organizam.


Organski

Ako želite odabrati kvalitetne namirnice, odaberite one s oznakom organskog uzgoja. To znači da nisu korišteni sintetički pesticidi niti sintetička gnojiva. Isto tako, nema genetički modificiranih organizama.


Paleo

Ovo je vrsta prehrane (dijete) koja se bazira na namirnicama koje su se konzumirale tijekom paleolitika. Paleo prehrana uključuje nemasno meso, ribu, voće, povrće, orašaste plodove i sjemenke, to je hrana koju su jeli lovci i sakupljači.

Isto tako, ovaj tip prehrane zabranjuje namirnice koje su se pojavile s poljoprivredom. Kao što su mliječni proizvodi, mahunarke i žitarice.

Ova oznaka znači da je namirnica prikladna za one koji primjenjuju Paleo dijetu.


Kolagen i želatina

Sigurno ste čuli za pojam "kolagen" koji se često koristi kad se opisuju antiage kreme. To je zapravo protein koji se nalazi u vašoj koži, a zadužen je održavanje kože mladom i sjajnom. No kolagen nema važnu ulogu samo u sprječavanju starenja i održavanju lijepe kože. Neophodan je za zglobove, kosti i zdravlje vena. Čak je utvrđeno i da može izliječiti sluznicu crijeva te tako spriječiti ulazak toksina u organizam.

Što je najbolji izvor kolagena? Želatina, koja se nalazi u kostima i tetivama životinja.


Fitonutrijenti

To su korisni spojevi kao što su antioksidansi i polifenoli koji se nalaze u voću i povrću, fitonutrijenti su u biti nutrijenti koji se nalaze u biljkama jer "fito" znači "biljka". Svi fitonutrijenti imaju različite funkcije i uloge, a mnoge od njih još uvijek nisu otkrivene. Iako nisu jedini indikatori, boja namirnice (biljke) može otkriti koje fitonutrijente sadrži. Narančasta hrana kao što su bundeva, batat, mrkva su dobar izvor beta karotena, dok crvena hrana poput lubenice i rajčice sadrži antioksidans likopen.


Probiotici

Probiotičke kulture promiču zdravlje crijeva, pomažu u probavi i održavanju imunološkog sustava. Probiotici su živi mikroorganizmi (dobre bakterije) u crijevima, a imaju povoljne učinke na zdravlje. Nalaze se u jogurtu, kefiru i drugoj fermentiranoj hrani kao što je tempeh i kiseli kupus.


Prebiotici

Najjednostavnije rečeno, prebiotici su pomagači dobrim bakterijama u tijelu. To su spojevi u hrani koji potiču rast ili aktivnost korisnih mikroorganizama, kao što su bakterije i gljivice. Prebiotici se nalaze u cikoriji, bananama, šparogama, luku, češnjaku i medu.


Supernamirnice

Nema zapravo službene definicije supernamirnica. To je termin koji se koristi za hranu bogatu nutritivnim tvarima. U usporedbi s drugim namirnicama, one nude daju više vlakana, vitamina i minerala. Obično se za hranu kao što je bobičasto voće, avokado i krstašice govori da su na vrhu liste popisa supernamirnica.

Teme
Linker
24. lipanj 2022 02:57