Dobro rješenje je mediteranska prehrana
 Getty Images/iStockphoto
Dežurna ordinacija

Liječnici odgovaraju na vaša pitanja: Koliko moram omršaviti da bih popravio kolesterol?

23. srpanj 2020.
Preporuke za masnoće: ukupni kolesterol manji od 5 mmol/L, HDL više od 1 za muškarce, više od 1,2 za žene, LDL manji od 3,0, trigliceridi do 1,5 mmol/L 

Koliko kilograma trebam skinuti da bih popravio razinu kolesterola u krvi? Imam 45 godina i 15 kilograma viška, koje sam dobio nakon ovog stresa i rada od kuće.

Boris U., Zagreb

Odgovara dr Anica Badanjak, internist endokrinolog:

Zagreb, 260815.
Dr. med. Anica Badanjak spec. internista u Sveucilisnoj klinici za dijabetes, endokrinologiju i bolesti metabolizma Vuk Vrhovac.
Foto: Berislava Picek / CROPIX
CROPIX
 

"Debljina nije samo sastavnica metaboličkog sindroma, šećerne bolesti tipa 2, već je to kronična bolest. Nastaje prekomjernim nakupljanjem masti u organizmu i povećanjem tjelesne težine, a svako povećanje za 10 posto više od idealne težine smatra se pretilošću. Tjelesna težina odraz je ravnoteže između kalorija koje unesemo u organizam hranom i energije koju potrošimo za svakodnevne aktivnosti. Debljina, a posebno centralna, rizični je faktor za razvoj šećerne bolesti tipa 2, bolesti srca i krvnih žila, jetre, pluća, probavnog sustava, djeluje na psihu, lokomotorni sustav. Nakon pušenja, debljina je najveći rizični faktor za razvoj nekih vrsta zloćudnih tumora. Najčešće se za procjenu težine koristi indeks tjelesne mase (ITM) i omjer struka i bokova. Vrijednost preporučenog indeksa tjelesne mase za europsko stanovništvo kreće se od 18,5 do 24,9 kg/m2.

Indeks tjelesne mase

Osobe s indeksom tjelesne mase od 25 do 29,9 imaju prekomjernu težinu, kod se kod onih s indeksom tjelesne mase većim od 30 radi o debljini. Radi li se o abdominalnoj debljini (masnoći) ili o mišićavoj, atletski građenoj osobi, pokazuje opseg struka. Normala za opseg struka u muškaraca je do 102 cm, kod žena do 82 cm. Smanjenje tjelesne težine od samo 5 do 10 posto početne težine smanjuje rizik obolijevanja od niza bolesti povezanih s debljinom. Osobe sa šećernom bolesti tipa 2 i prekomjernom teži nom obično imaju i poremećen metabolizam masti. Valja se pridržavati uravnotežene prehrane: tjedno ne treba pojesti više od 500 grama crvenog mesa, izbjegavati sušeno, dimljeno, usoljeno meso, ne konzumirati alkohol. Zdrava prehrana podrazumijeva: najmanje dva obroka voća i tri obroka povrća dnevno. Piti dovoljno vode (do 8 čaša dnevno). Izbjegavati namirnice i sva slatka pića koja debljaju. Nužna je redovita tjelesna aktivnost najmanje 30 minuta pet dana u tjednu (prema mogućnostima).

Zdrave masnoće

Mediteranska prehrana je prirodna dijeta jer se temelji na konzumaciji zdravih masnoća, relativno malom unosu ugljikohidrata (posebice onih s visokim glikemijskim indeksom) i unosu visokokvalitetnih bjelančevina. Idealna je za osobe sa šećernom bolesti koje moraju smanjiti tjelesnu masu i gubiti na težini bez osjećaja gladi. Što se tiče masnoća, za očekivati je poboljšanje za 15-20 posto, uz stroge dijetalne mjere i redovitu fizičku aktivnost. Preporuke za masnoće: ukupni kolesterol manji od 5 mmol/L, HDL više od 1 za muškarce, više od 1,2 za žene, LDL manji od 3,0, trigliceridi do 1,5 mmol/L. Za osobe s krvožilnim bolestima ciljne vrijednosti su strože. Idealni indeks tjelesne mase kreće se od 22 do 24,9. Krvni tlak do 130/80 mmHg. Za precizniju analizu potrebni su laboratorijski parametri."

 

Teme
Linker
19. prosinac 2020 21:52