Jabuke sadrže nekoliko spojeva koji mogu pomoći u prevenciji stvaranja raka, uključujući antioksidante i flavonoide
 Getty Images
ZDRAVLJE

Kućni lijek dostupan svima: koristite ga svaki dan i smanjite rizik od srčanog udara, raka, dijabetesa

01. listopad 2020.
Ovo voće bogato je topivim vlaknima, što može pomoći u smanjenju krvnog tlaka i razine kolesterola


Piše: Goranka Jelinčić


Vjerojatno znate poznati izraz: „Jabuka dnevno drži liječnika daleko“. Iako je fraza prvi put nastala 1913., temeljila se na poslovici koja je potekla davne 1866.

Časopis Notes and Queries prvi je objavio izvorni citat: "Jedite jabuku odlazeći u krevet i spriječit ćete doktora da zaradi kruh."

Iako istraživanja pokazuju da jesti više jabuka možda zapravo nije povezano s manjim brojem posjeta liječniku, ali dodavanje jabuka prehrani svakako može poboljšati vaše zdravlje.

Srednja jabuka - promjera oko 7,6 centimetara - jednaka je 1,5 šalice voća. Dvije šalice voća dnevno preporučuju se na dijeti od 2.000 kalorija.

Jabuke se uglavnom sastoje od ugljikohidrata i vode. Bogate su jednostavnim šećerima, poput fruktoze, saharoze i glukoze. Unatoč visokom sadržaju ugljikohidrata i šećera, njihov glikemijski indeks (GI) je nizak, kreće se od 29 do 44.

GI je mjera kako hrana utječe na porast razine šećera u krvi nakon jela. Niske vrijednosti povezane su s raznim zdravstvenim blagodatima. Jabuke su povezane s nizom blagodati koje bi mogle pomoći u promicanju dugoročnog zdravlja te su prepune važnih hranjivih sastojaka, uključujući vlakna, vitamine, minerale i antioksidante.


Podržava zdravlje srca

Studije pokazuju da bi uzimanje više jabuka moglo biti povezano s manjim rizikom od nekoliko kroničnih stanja, uključujući bolesti srca.

Zapravo je jedno istraživanje na više od 20 000 odraslih otkrilo da je konzumacija većih količina voća i povrća, uključujući jabuke, povezana s manjim rizikom od moždanog udara.

To je možda zbog prisutnosti flavonoida koji se nalaze u jabukama, a to su spojevi za koje je dokazano da smanjuju upalu i štite zdravlje.

 

Jabuke su također bogate topivim vlaknima, što može pomoći u smanjenju krvnog tlaka i razine kolesterola, što je oboje čimbenik rizika za bolesti srca.


Sadrži spojeve za borbu protiv raka

Jabuke sadrže nekoliko spojeva koji mogu pomoći u prevenciji stvaranja raka, uključujući antioksidante i flavonoide.

Naime, 41 studija je dokazala da je konzumacija veće količine jabuka povezana sa smanjenim rizikom od razvoja raka pluća.

Druga studija opisuje slična otkrića, izvještavajući da je jesti više jabuka povezano s manjim rizikom od raka debelog crijeva.

Druga istraživanja sugeriraju da bi prehrana bogata voćem i povrćem mogla zaštititi od raka želuca, debelog crijeva, pluća, usne šupljine i jednjaka.

Međutim, potrebno je više istraživanja kako bi se procijenili potencijalni antikancerogeni učinci jabuka.


Ostale zdravstvene dobrobiti

Zbog sadržaja vlakana pokazalo se da jabuke potiču osjećaj sitosti, smanjuju unos kalorija i povećavaju gubitak kilograma. Studije na ljudima, životinjama i epruvetama otkrile su da je jedenje veće količine jabuka moglo biti povezano s povećanom mineralnom gustoćom kostiju i manjim rizikom od osteoporoze.

Studije na životinjama sugeriraju da bi jedenje jabuka moglo pomoći smanjiti oksidativni stres, spriječiti mentalni pad i usporiti znakove starenja.

Povećani unos jabuka može biti povezan s manjim rizikom od astme.

Prema jednom velikom švedskom istraživanju, jedenje jedne jabuke dnevno bilo je povezano s 28% nižim rizikom od razvoja dijabetesa tipa 2, u usporedbi s nejedenjem jabuka uopće.

 

Jedenje jabuke svaki dan vjerojatno neće negativno utjecati na vaše zdravlje. Međutim, jedenje prekomjerne količine jabuka svaki dan moglo bi pridonijeti probavnim problemima. Konkretno, brzo povećavanje unosa vlakana tijekom kratkog vremenskog razdoblja može izazvati simptome poput plinova, nadutosti i bolova u trbuhu.

Kao i ostalo voće, i jabuke sadrže dobar dio ugljikohidrata u svakoj porciji. Iako to većini ljudi ne predstavlja problem, oni koji slijede dijetu s niskim udjelom ugljikohidrata ili ketogenom prehranom možda će trebati smanjiti unos.

Bogate vitaminima, mineralima i antioksidantima, jabuke su izvrstan dodatak prehrani i mogu ponuditi nekoliko zdravstvenih blagodati. Međutim, mnoštvo voća i povrća nudi sličan niz hranjivih sastojaka i može biti jednako korisno za zdravlje.

Osim toga, uključivanje raznih vrsta voća i povrća u svoju dnevnu prehrambenu rutinu može dodati više okusa i hranjive vrijednosti prehrani.

Evo još voća i povrća koje s vremena na vrijeme možete zamijeniti jabukama:

  • banane
  • borovnice
  • brokula
  • mrkva
  • karfiol
  • grejp
  • kelj
  • mango
  • breskve
  • kruške
  • ananas
  • maline
  • špinat
  • jagode
  • rajčica

Iako jesti više jabuka možda doslovno nije povezano s manje posjeta liječniku, jabuke su bogate hranjivim tvarima i nude nekoliko blagodati za prevenciju bolesti i dugoročno zdravlje.

 

Teme
Linker
17. prosinac 2020 21:33