Postoje neke bolesti povezane s preaktivnim mjehurom, odnosno potrebom za češćim mokrenjem
 FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK
Suzana Ciboci
Suzana Ciboci
urologija

Koliko bismo puta na dan trebali mokriti? Što je normalno, a kada treba otići liječniku

19. ožujak 2021.
Mnogo toga može uzrokovati da mokrite češće ili rjeđe, a normalan dnevni broj odlazaka na zahod prilično je širokog raspona. Evo što sve potiče mjehur da prekomjerno radi

Iako nije precizno određeno koliko biste puta trebali mokriti u razdoblju od 24 sata, a od osobe do osobe to može varirati iz dana u dan, dr. Kara Watts, docentica urologije u Medicinskom centru Montefiore u Bronxu, kaže da bi prosječna odrasla osoba trebala mokriti oko sedam puta dnevno.

- Međutim, to nije nužno ciljana brojka, puno toga ovisi o tome koliko pijete tekućine i koliko ste fizički aktivni - kaže dr. Watts. Mnogi čimbenici mogu uzrokovati da mokrite češće ili rjeđe i postoji prilično širok raspon među ljudima kada je riječ o "normalnoj" dnevnoj količini mokrenja. Ali ako vam svakodnevni život narušavaju odlasci na zahod, dobro je razgovarati s liječnikom. Stalni nagon za mokrenjem može biti simptom drugih stanja, uključujući infekcije mokraćnog sustava, preaktivan mjehur i dijabetes.

Četiri su najčešća faktora koja utječu na to koliko puta idete mokriti:


Koliko pijete

Količina tekućine koju popijete odredit će koliko tekućine izbacujete. Ako netko popije tri litre vode dnevno, na primjer, vjerojatno će provesti više vremena na zahodu nego netko tko pije mnogo manje. Ako netko puno pije i puno mokri, ne treba se brinuti da ima preaktivni mjehur, kaže dr. Watts. Ali istovremeno, ako pijete mnogo vode, a ne idete baš često na zahod, znači da ste dehidrirali i da je tijelu potrebno više tekućine.

- Tijelo je samo po sebi prilično pametno. Ima svoje senzore i receptore koji potiču žeđ ako ne dobiva dovoljno tekućine za održavanje normalnog statusa - kaže dr. Watts. Osim žeđi, tamna boja urina također je znak da tijelu nedostaje vode.

- Ako se pridržavate savjeta da pijete osam čaša vode na dan i urin je svjetložute boje, to znači da ste dobro hidrirani - kaže dr. Watts. Iako se pijenje više tekućine općenito savjetuje za hidrataciju, u nekim medicinskim stanjima, poput zatajenja srca ili loše funkcije bubrega, unos tekućine se ograničava. O tome razgovarajte sa svojim liječnikom.


Što jedete

Prehrana također može utjecati na to koliko često mokrite. Kava, čaj i alkohol mogu povećati količinu urina, kao i začinjena hrana, kiselo voće i čokolada, kažu u Klinici Mayo. Ako smatrate da učestalost mokrenja postaje ometajuća ili se budite usred noći kako biste otišli na toalet, možda biste trebali smanjiti ovu hranu i pića, osobito popodne i uvečer.


Koliko vježbate

Iako je malo istraživanja o ovoj temi, pokazalo se da žene koje vježbaju imaju povećane stope stresne inkontinencije.

- Čini se da fizička aktivnost utječe na razvoj stresne urinarne inkontinencije kod aktivnih žena svih dobnih skupina. Stresna inkontinencija nastaje kada fizički pokret, uključujući smijanje, kašljanje, kihanje ili vježbanje, pritišće mjehur. Češća je u žena kojima su oslabili mišići i tkiva koji podržavaju mišiće dna zdjelice i urinarni sfinkter. Ovi mišići mogu oslabjeti s godinama, ali također mogu oslabjeti zbog porođaja ili, na primjer, kod muškaraca zbog operacije prostate - navode u Klinici Mayo. Međutim, ciljanim vježbanjem može se postići suprotan učinak - ojačati mišiće dna zdjelice i spriječiti urinarnu inkontinenciju. Jedno istraživanje iz ožujka 2015., objavljeno u časopisu Medicine & Science in Sports & Exercise, otkrilo je da su muškarci koji su manje vježbali imali veći rizik za noćno mokrenje (nokturija). Autori ove studije pretpostavljaju da povećana tjelesna aktivnost može pomoći da se smanjiti noćno mokrenje, iako je potrebno više istraživanja.


Kakvog ste zdravlja

Postoje neke bolesti povezane s preaktivnim mjehurom, odnosno potrebom za češćim mokrenjem. To su najčešće dijabetes, pretilost, benigna hiperplazija prostate, infekcija mokraćnog sustava. I neka stanja utječu na mjehur i potiču češće mokrenje. Mišići mjehura mogu oslabjeti tijekom poroda, tijekom trudnoće dijete može pritiskati mjehur, a i određeni hormoni trudnoće također mogu uzrokovati nagon za mokrenjem.

- Nakon trudnoće problemi s kontrolom mjehura prilično su česti - kaže dr. Watts. Pušači su također skloni češćem mokrenju. Pušenje iritira mjehur, a kancerogeni spojevi u cigaretama izbacuju se kroz mokraćni sustav, ističu u Američkom urološkom udruženju. Prema podacima Klinike Cleveland, pušači zato imaju tri puta veću vjerojatnost od nepušača da dobiju rak mokraćnog mjehura. I stres i anksioznost mogu pridonijeti privremenim ili dugotrajnim simptomima preosjetljivog mjehura.

- To nije nužno problem s mjehurom, već posljedica stresa. A liječenje psiholoških ili emocionalnih stanja pomoći će ublažiti probleme s mokrenjem - kaže dr. Watts. Određeni lijekovi također mogu utjecati na učestalost mokrenja. Bilo koja vrsta diuretika - lijekova koji se propisuju osobama koje liječe visoki krvni tlak ili bubrege, može dovesti do čestog mokrenja.

Teme
Linker
05. studeni 2021 20:35