Jeste li znali koliko je žvakanje hrane važno? Prečesta konzumacija smoothieja natjerala je stručnjake da i o tome progovore.
 Foto: iStock
Za i protiv

Jesu li smoothieji zdravi ili su tek zamka za zdravlje?

25. siječanj 2017.
Iako se smoothieji od voća i povrća općenito doživljavaju kao izuzetno zdrava navika, pa čak i odličan saveznik za zdravo mršavljenje, sve je više istraživanja koja pokazuju da imaju i svoje negativne strane koje ne treba zanemariti.

 

 Liječnici i nutricionisti još se prilično razilaze u stavovima o takvim napicima, a čiji su argumenti uvjerljiviji, procijenite sami.

 

Za

Dr. Joel Fuhrman, liječnik obiteljske medicine, autor mnogih knjiga o prehrani i predsjednik američke zaklade za istraživanja prehrane, jedan je od velikih zagovornika konzumiranja zelenih smoothieja kao prijepodnevne ili poslijepodnevne užine. Kad je riječ o prigovorima na račun izostanka žvakanja, on ih odbacuje kao neosnovane i tvrdi suprotno.

 

Tako pomažemo tijelu

- Ljudi nemaju enzime koji mogu razgraditi celulozu pa je i ne mogu koristiti kao izvor energije. Jedini način da se razlomi vanjski sloj celuloze i otpusti što više nutrijenata u krvotok je temeljitim žvakanjem. No, kad žvačemo, najčešće to ne radimo dovoljno temeljito da bismo razbili svaku stanicu celuloze pa ih oko 70 do 90 posto ostaje neotvorenim, što znači da većina vrijednih nutrijenata koji se nalaze unutar tih stanica nikada ne uđe u naš krvotok, već samo prođu kroz tijelo i na kraju budu izlučeni neiskorišteni. Proces miksanja povrća pomaže tijelu u razlamanju stanica celuloze i asimilaciji nutrijenata te jamči da će oni ući u krvotok u znatno većem postotku - objašnjava dr. Fuhram dodajući i da su smoothieji odličan način da povećamo dnevni unos povrća.

 

I poznati doktor ga veliča

I poznati dr. Oz smatra da nema ništa bolje od smoothieja da zamijeni hranjivi obrok ili posluži kao okrepljujuća užina jer obiluju nutrijentima, od minerala i vitamina do antioksidansa, zdravih masti, vlakana i proteina. Osim što su vrlo hranjivi, smoothieji i hidriraju tijelo, a ako sadrže mlijeko ili jogurt, tijelo opskrbljuju kalcijem, što pridonosi čvršćim kostima, te probioticima koji osiguravaju bolju probavu.

Naravno, svatko će priznati da su jednostavni za pripremu i vrlo praktični kad se nema vremena za veliko kuhanje i pripremanje hrane, a želi se pojesti ukusan i, što je najvažnije, nutritivno kvalitetan obrok. Ne samo da su zdravi, već su i vrlo ukusni jer gorkast okus povrća uvijek možete neutralizirati dodatkom voća.

Unatoč tome što neki spočitavaju da je prehrana koja uključuje nekoliko smoothieja dnevno zapravo skupa jer voće, povrće, orašasti plodovi i razni drugi dodaci nisu baš jeftini, naročito ako se koriste namirnice koje nisu sezonske, pobornici smoothieja tvrde suprotno. Oni kažu da je to odličan način da se potroši voće i povrće koje je "pri kraju" i koje možda na drugi način ne bismo pojeli. U prilog konzumaciji smoothieja navodi se i to da pružaju osjećaj sitosti zahvaljujući obilju vlakana koje sadrže te zato što su lako prilagodljivi te se mogu spravljati prema trenutačnoj želji i nutritivnoj potrebi. Navodno pomažu i u mršavljenju.

Foto: iStock
Kao sa svime u prehrani, tako i sa smoothiejima treba biti umjeren...

 

Protiv

Iako je većina ljudi uvjerena da su smoothieji zdravi i korisni, sve je više liječnika i nutricionista koji upozoravaju na njihovu moguću štetnost, naročito u većim količinama. Jedan od glavnih prigovora jest da se kod takvog oblika konzumacije povrća i voća preskače žvakanje kao važan dio probavnog procesa.

 

Šećer brže ulazi u krvotok

- Blender s voćem i povrćem radi posao koji bi trebala obaviti naša usta, što znači da te namirnice ne moramo žvakati. Iako ćemo na taj način u organizam možda unijeti više voća i povrća nego što bismo inače i iako je takvo pasiranje bolji način pripreme od centrifugiranja i cijeđenja jer u tekućini zadržava vlakna, ne može biti zamjena za jedenje. Nakon takve obrade prirodni šećeri prisutni u primjerice mrkvi, cikli ili jabuci brže ulaze u krvotok. Osjećaj zadovoljstva je tako dijelom izgubljen, a lako je moguće i da se nakon nekoliko sati javi navala gladi s obzirom na to da šećer brže ulazi u sustav nego ako te iste namirnice sažvačete i pojedete - kaže dr. Marylin Glenville, nutricionistica i psihologinja, bivša predsjednica Britanskog udruženja nutricionista i članica Kraljevskog društva za medicinu.

 

Češća glad i probavne tegobe

Da je izostanak žvakanja problem, smatra i dr. Caldwell Esselstyn, liječnica i članica Znanstvenog nadzornog odbora stručnog časopisa Nutrition Action. Upozorava da je žvakanje početni dio probavnog procesa, pri kojem dolazi do lučenja probavnog enzima amilaze u slini, kao i lučenja drugih enzima nužnih za probavu u crijevima, što sve izostaje kad se povrće i voće popije umjesto da se pojede. Nežvakanje u kombinaciji s obiljem vlakana prisutnih u voću i povrću rezultira probavnim tegobama i nadimanjem. Osim toga, iako osjećamo sitost nakon pijenja smoothieja, nismo posve zadovoljni zato što mozak ne šalje poruku o sitosti jer, ako nema žvakanja, on "misli" da nismo jeli.

Sljedeći problem je obilje voća, koje se obično dodaje kako bi se ublažila gorčina povrća, a koje može smoothie pretvoriti u šećernu bombu i naglo podići razinu inzulina u organizmu. Protivnici smoothieja kao zamjene za obrok kao još jednu negativnu karakteristiku navode činjenicu da kupusasto povrće poput brokule, kelja ili raštike sadrži goitrogene - kemijske tvari koje mogu blokirati proizvodnju hormona štitnjače.

Kuhanjem se količina tih tvari smanjuje za dvije trećine, no u sirovom obliku i naročito ako se konzumiraju više puta dnevno mogu pridonijeti razvoju hipotireoze. Problem je i to što sirovo povrće može biti teško za probavljanje jer zadržava vanjski sloj celuloze koji se inače već i kratkim kuhanjem razgrađuje. Dodatni problem za probavni sustav je i to što je riječ o hladnoj "hrani" koju većina ljudi teže probavlja. I za kraj, tu se gubi cijeli smisao svjesnog jedenja, odnosno sjedenja i uživanja u hrani (i društvu) jer se smoothie može popiti usput, s nogu i u hodu.

 

Teme
Linker
02. siječanj 2021 08:54