Foto: iStock
Novo istraživanje

Jedite zdrave masnoće jer smanjuju rizik od dijabetesa tipa 2

22. srpanj 2016.
Namirnice s 'dobrim masnoćama' su orasi, lješnjaci, sjemenke suncokreta, soja, lanene sjemenke, riba, biljna ulja...

Jedenje većih količina nezasićenih masnoća umjesto ugljikohidrata smanjuje rizik od razvoja dijabetesa tipa 2, prema istraživanju objavljenom u publikaciji PLOS Medicine. Zamjena ugljikohidrata i zasićenih masnoća zdravim masnoćama, kao što su višestruko nezasićene, snižava razinu krvnog tlaka i poboljšava kontrolu inzulina, prema otkrićima nove meta-analize.

Glavni autori dr. Dariush Mozaffarian, dekan na Friedman School of Nutrition Science and Policy na američkom Sveučilištu Tufts u Medfordu, i Fumiaki Imamura sa Sveučilišta u Cambridgeu, vodili su tim koji je proučio podatke 4.660 odraslih osoba iz čak 102 ranije studije. U kontroliranom pokusu ispitanicima su davani obroci s ugljikohidratima i masnoćama različitih tipova i kvalitete.

Znanstvenici su proučavali kako te varijacije u prehrani utječu na metaboličko zdravlje te osobito, kako zasićene, jednostruko nezasićene i višestruko nezasićene masnoće i ugljikohidrati utječu na razvoj dijabetesa tipa 2. Studija se fokusirala na ključne biološke markere glukoze i kontrole inzulina: šećer u krvi, inzulin u krvi, rezistencija i osjetljivost na inzulin te sposobnost tijela da proizvodi inzulin kao odgovor na šećer u krvi.

Rezultati sugeriraju da je konzumacija jednostruko nezasićenih ili višestruko nezasićenih masnoća imala pozitivan učinak na razinu glukoze u krvi, u usporedbi s konzumacijom ugljikohidrata ili zasićenih masnoća.

Za svakih pet posto energije iz prehrane koja je umjesto iz ugljikohidrata i zasićenih masnoća dobivena iz jednostruko ili višesteuko nezasićenih masnoća, marker HbA1c za dugotrajnu provjeru glukoze pao je 0,1 posto.

Prijašnja su istraživanja pokazivala da za svako 0,1-postotno smanjenje tog markera incidencija za dijabetes tipa 2 pada 22 posto, a vjerojatnost za razvoj kardiovaskularnih bolesti pada 6,8 posto. Imamura kaže da takva prehrambena zamjena dosljedno pokazuje dobrobiti za zdravlje. I upravo zbog toga ne trebamo se bojati zdravih masnoća.

"Svijet se suočava s epidemijom rezistencije na inzulin i dijabetesa. Naša otkrića podupiru prevenciju i tretiranje tih bolesti jedenjem više namirnica s 'dobrim masnoćama', kao što su orasi, lješnjaci, sjemenke suncokreta, soja, lanene sjemenke, riba i biljna ulja umjesto rafiniranih žitarica, škroba, šećera i životinjskih masnoća”, rekao je dr. Mozaffarian.

Teme
Linker
25. rujan 2022 10:36