Pažnja je čuvar svijesti
 FOTOGRAFIJE: SOLSTOCK GETTY IMAGES
Suzana Ciboci
Suzana Ciboci
Treniranje usmjerenosti

Za bolje zdravlje mozga perite suđe. Nije šala, to savjetuju neurolozi

11. svibanj 2021.
Fokusiranost se ne trenira samo igrama za mozak poput šaha, križaljki, slaganja slagalica (iako su te igre pravi fitness za naš mozak). Neurolozi kažu da vježbanje usredotočenosti vrlo lako možete uklopiti u svoje svakodnevne aktivnosti

Ako bi neurolozi morali odabrati jedan savjet koji bi preporučili svima za očuvanje zdravlja mozga, to bi bilo treniranje fokusiranosti, odnosno usmjerenosti. "Pažnja je čuvar svijesti. Odlično je za mozak ako je vaša pažnja usmjerena i ako ste koncentrirani na to što trenutačno radite. S druge strane, ako ne prakticirate usmjerenost, slabit će sposobnost pamćenja i sve ćete slabije moći izvršavati svoje dnevne funkcije", kaže neurolog dr. Dean Sherzai. Budući da naša sposobnost da se usredotočimo prirodno slabi što smo stariji, važno je da je ojačamo koliko god možemo u mlađoj dobi. Međutim, fokusiranost se ne trenira samo igrama za mozak poput šaha, križaljki, slaganja slagalica (iako su te igre pravi fitness za naš mozak). Neurolozi kažu da vježbanje usredotočenosti vrlo lako možete uklopiti u svoje svakodnevne aktivnosti. Koja je jednostavna aktivnost koja trenira fokus, a vjerojatno je obavljate svaki dan, ponekad čak i više puta dnevno? Jednostavno - pranje suđa.

Usredotočeni na zadatak

Kako pranje suđa može poboljšati zdravlje mozga? "Kad perete suđe, potpuno ste usredotočeni na zadatak. Tada ne možete istovremeno obavljati nešto drugo jer su vam ruke pune sapunice. Ionako kažemo da je obavljanje više stvari odjednom (multitasking) loše za naš mozak jer nam je pažnja raspršena i dovodimo se u stanje stresa. Sa starenjem multitasking sve više ometa fokusiranost, a to je vrlo loše za naš mozak", kažu neurolozi Ayesha i Dean Sherzai, voditelji programa prevencije Alzheimerove bolesti na adventističkom sveučilištu Loma Linda u Kaliforniji. Naravno, ne mora to doslovno biti pranje suđa, više je riječ o tome da posvetite punu pažnju od početka do kraja onome što radite. "To je kao japanska ceremonija čaja, ritual pripreme i posluživanja čaja. Ne radi se o pijenju čaja, već o činu detaljnog, usredotočenog, gotovo meditativnog čina", kaže dr. Sherzai. Jednako tako djeluju i vrtlarenje, pletenje, bojenje ili bilo što drugo što radite rukama.

Što je presudno

Važno je da osjetite, vidite, proživljavate upravo to što radite i ne razmišljate ni o čemu drugom. Drugim riječima: da, pranje posuđa može vam pomoći da budete fokusirani i bistrijeg mentalnog stanja. Ali to nije jedina aktivnost koja poboljšava pažnju. "Kada je riječ o optimizaciji zdravlja mozga, fokusiranost je presudna kako bi kognitivne funkcije ostale jake. Pogotovo sad kad smo stalno pogođeni razgovorima, mislima, idejama, predmetima i reklamama... i vrlo je lako izgubiti sebe i fokus", napominje D. Sherzai. Međutim, relativno je lako vratiti pozornost na pravi put - ponekad je potrebno samo prljavo posuđe i malo vode.

Teme
Linker
03. prosinac 2021 00:00