Zahvalnost vam pruža priliku da razmislite o onome što imate, ne o onome što želite.
 FOTOGRAFIJE: FIZKES GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO
Živim.hr
Živim.hr
Za dobre osjećaje

Unatoč svemu, ovo su razlozi koji nas podsjećaju da budemo zahvalni svaki dan

01. siječanj 2021.
Kada počnemo shvaćati koliko toga imamo na čemu možemo biti zahvalni, pogled na život može nam se pozitivno promijeniti

Zahvalnost je univerzalni ljudski osjećaj, povezan s poštovanjem i uvažavanjem, koji nadilazi razlike među kulturama. Javlja se kada je osoba zahvalna zbog nečeg dobrog što joj je netko drugi učinio, ali može biti i svjestan čin zahvalnosti na nečemu što već imamo u životu. Možemo biti zahvalni na tome što smo zdravi, što imamo obitelj, prijatelje, što smo u vezi, što imamo posao, topli dom. Kada počnemo shvaćati koliko toga zapravo imamo na čemu možemo biti zahvalni, pogled na život može nam se pozitivno promijeniti.

Zahvalnost se može vježbati
Brojni su načini na koje možemo vježbati i izraziti našu zahvalnost, a takvo djelovanje ima na nas pozitivne učinke. Primjerice:
- Čim se probudite osjetite zahvalnost što je pred vama još jedan dan, pa razmislite nekoliko minuta o tome zbog čega još u životu možete biti zahvalni.
- Meditirajte s fokusom na zahvalnost.
- Vodite dnevnik zahvalnosti, to vam može istinski promijeniti svakodnevicu. Zapisujte kakva ste iskustva imali toga dana i koliko ste na njima zahvalni.
- Prakticirajte mindfulness (pomnost, svjesnost o svemu što se događa oko nas) kroz cijeli dan. Budite svjesni kroz što prolazite i budite na tome zahvalni.
- Prije polaska na spavanje prisjetite se svojih dnevnih postignuća i razmislite zbog čega biste mogli biti zahvalni.


Dobre strane
Zahvalnost je način razmišljanja do kojeg možete doći jednostavnom navikom, tj. svjesnim poticanjem osjećaja zahvalnosti u svakodnevnom životu. Neće vam uzimati dodatno vrijeme, a može vam poboljšati mnoga životna područja, potičući u vama i osjećaj ispunjenosti.

1. Bit ćete sretniji
Fokusirate li se na ono zbog čega ste u životu zahvalni, zapravo se fokusirate na ono što vas čini sretnima. Istraživanja su pokazala da zahvalnost osposobljava um da ispravi urođenu sklonost mozga prema fokusiranju na negativnosti u životu, poput zabrinutosti. Zahvalnost pomaže da ih zamijenimo pozitivnim emocijama, kao što su ljubav i radost, što dovodi do osjećaja sreće.
Zahvalnost nas dovodi do sreće, jer je ona, baš kao i sreća, naša istinska priroda. Sreća i zahvalnost mogu se smatrati jednim osjećajem - ako ste zahvalni, bit ćete sretni, a ako ste sretni, znači da ste automatski i zahvalni. Na koncu konca, sve što svatko od nas želi je sreća, a najlakši i najbrži način da dosegnemo sreću jest kroz osjećaj zahvalnosti.
Uzmemo li u obzir pravilo privlačnosti – slično se sličnim privlači – lakše ćemo razumjeti kako zahvalnost vodi do sreće: ako ste zahvalni na onome što vas čini sretnim, privući ćete još sreće. Drugim riječima, ako vježbate zahvalnost, otvorit ćete svoj um pozitivnostima i, prema pravilu privlačnosti, događat će vam se još toga dobroga.

2. Bolje ćete spavati
Nije rijetkost da, kada pođemo na spavanje, naš um radi prekovremeno i stalno iznova vrti sve brige i probleme koji su nas snašli tijekom dana. Tome se može doskočiti.
Ako ste prije toga u svoj dnevnik zahvalnosti upisali svoja postignuća toga dana i usredotočili se nekoliko minuta na ono pozitivno, u vašem će umu ostati vrlo malo prostora i razloga za negativne misli. Rezultat je smiren i pozitivno nastrojen um spreman za kvalitetan noćni san, a ne uznemiren um opterećen negativnostima i brigama. Pored toga i meditacija s fokusiranjem na zahvalnost može pripremiti vaše tijelo i um za počinak.

3. Manje ćete trošiti
Zahvalnost zbog onoga što imate, a novcem se ne može platiti, kao što su ljubav, obitelj, prijateljstvo, vodit će vas prema životu koji nije toliko određen materijalnim. Ranije ste možda mislili da će vas, kada se osjećate nesretno, oraspoložiti kupnja novog komada odjeće ili nakita. Nakon što ste počeli vježbati zahvalnost, možda će vam šetnja u prirodi s obitelji pružiti puno više sreće i zadovoljstva. Zahvalnost vam pruža priliku da razmislite o onome što imate, ne o onome što želite.

4. Bolji odnosi s partnerom, obitelji, prijateljima
U svakoj ljudskoj vezi postoje usponi i padovi, nekada nas naši bližnji živciraju, nekada se bez veze istresemo na njih, ili oni na nas. Prakticiranje zahvalnosti na voljenoj osobi i vašoj vezi može vam pomoći da se usredotočite na svijetle strane veze i na ono dobro što vam veza donosi, a ne na negativnosti. Moguće je da ćete otkriti kako vam veza donosi puno više dobrobiti nego što ste prvotno mislili i moguće je da ćete je cijeniti više nego ikada prije.

5. Poboljšano mentalno zdravlje
Zahvalnost je stav. Okrene li se osoba pomoću zahvalnosti iz negativnog sklopa razmišljanja, ispunjenog anksioznošću i depresivnošću, u pozitivniji sklop razmišljanja, može snažno pozitivno utjecati na svoje mentalno zdravlje.
Primjerice, ako ste stalno usredotočeni na ono što vas brine, ti razlozi za zabrinutost mogu djelovati većima i teže rješivima nego što doista jesu. Prakticirajući zahvalnost možete ih svesti u realnu perspektivu, budući da se fokusirate na ono što već imate i na čemu ste zahvalni. Tada možete pristupiti rješavanju izazova iz pozitivnijeg kuta gledanja i možda čak spoznati da i nisu tako nesavladivi kakvima su vam se činili. Zbog toga bi vam moglo ojačati samopouzdanje – osjećate li se bolje u situaciji u kojoj ste se našli, moguće je da ćete se osjećati bolje i u vlastitoj koži. Istraživanja također pokazuju da „svjesnim vježbanjem zahvalnosti možemo naučiti mozak da selektivno njeguje pozitivne emocije i misli te tako smanjuje anksioznost, zabrinutost i strah”.
Jednostavan čin podsjećanja na pozitivne okolnosti u vašem životu, pa i na one osnovne, kao što su krov nad glavom i hrana u tanjuru, može probuditi osjećaj zahvalnosti i optimizma koji će pomoći u ublažavanju tjeskobnosti i upravljanju stresom.
 

 
6. Bolje tjelesno zdravlje
Kao rezultat poboljšanja mentalnog stanja vježbanjem zahvalnosti, može se poboljšati i tjelesno zdravlje. Ako ste mentalno čvrsti, vjerojatnije je da ćete biti motivirani za brigu o tijelu, pa ćete se zbog toga početi zdravije hraniti ili redovito vježbati.
Zahvalni ljudi osjećaju manje bolova i osjećaju se zdravijima od onih kojima zahvalnost nije odlika, pokazalo je istraživanje objavljeno 2012. u publikaciji „Personality and Individual Differences”. Ne iznenađuje što su zahvalni ljudi spremniji brinuti se za vlastito zdravlje. Vježbaju češće i redovitije provjeravaju zdravstveno stanje, a oboje je važno za zdraviji i dulji život.

7. Dobro i za karijeru
Vježbanje zahvalnosti u privatnom životu može se odraziti i na poslovni život. Primjerice, manji stres i općenito bolji osjećaj za vlastitu dobrobit osnažit će vas za bolje koncentriranje na poslovna pitanja, jer nećete biti okupirani osobnim problemima.
Zahvalnost vam može pomoći i u tome da pronađete smisao u onome što radite i da prepoznate kako vaš posao u pozitivnom smislu utječe na druge ljude. Može vam povećati i produktivnost jer ćete osjećati koliko je vaš posao važan.
 

Teme
Linker
01. veljača 2021 17:54