Princ Harry i Meghan Markle
 FOTOGRAFIJE: TOLGA AKMEN AFP
Suzana Ciboci
Suzana Ciboci
sačuvajte mentalno zdravlje

Što smo naučili od Meghan i Harryja? Psiholozi otkrivaju kako se nositi s toksičnim odnosima u obitelji

10. ožujak 2021.
Psiholozi ističu da je prepoznavanje loših obiteljskih odnosa i njihovog utjecaja, kao što je to učinio odbjegli kraljevski par Meghan i Harry protekle nedjelje navečer, težak, ali važan korak koji predstavlja početak emocionalnog oporavka

Tijekom bombastičnog intervjua s Oprah Winfrey, Meghan Markle i princ Harry otkrili su da su bili zarobljeni u toksičnoj situaciji, parafrazi koja se koristi za loše međuljudske odnose i emocionalno zlostavljanje. Za Megan Markle, odbjeglu princezu, to je bilo i doslovno. Savjetovano joj je da ostane unutar zidina palače (a to je bilo prije pandemije) i da se ne ističe kako bi izbjegli tabloide; ali ona se, rekla je, osjećala zarobljenom i mentalno, pateći kroz emocionalna previranja nezdravog obiteljskog okruženja.

Iako se riječ "toksična obitelj" može koristiti za mnoge situacije, psiholozi ističu da je prepoznavanje loših obiteljskih odnosa i njihovog utjecaja, kao što je to učinio odbjegli kraljevski par Meghan i Harry protekle nedjelje navečer, težak, ali važan korak koji predstavlja početak emocionalnog oporavka. Toksični obiteljski odnosi česta su pojava i među queer zajednicom, ali i to je samo jedan primjer. Baš kao i Meghan Markle i princ Harry, možete izaći iz nesigurnog obiteljskog okruženja. Uvijek postoji izbor.

Treba napomenuti, kažu psiholozi, da ne postoji pravi ili pogrešan način za rješavanje toksičnih obiteljskih situacija. Svako iskustvo je drugačije, i trebali biste učiniti sve što je najbolje za vaše mentalno zdravlje. Psiholozi ističu nekoliko savjeta koji mogu pomoći zdravim međuljudskim i obiteljskim odnosima:


1. Postavite granice i provedite ih

Postavljanje granica je važno i prvi korak za očuvanje vašeg unutarnjeg integriteta. Kada toksični član obitelji pokuša pomaknuti vaše granice, ključne su jasne posljedice. Jednostavno možete reći: "Ako to učinite (akcija), ja ću..- (posljedica)", savjetuje klinička psihologinja Perpetua Neo. Mnogi stručnjaci čak preporučuju zapisati svoje granice na komad papira, tako ćete točno znati kako artikulirati svoje potrebe u stvarnom vremenu i kako odgovoriti kada netko prijeđe crtu.

"Jedini način da vodite miran život i sačuvate zdrav razum je da si dopustite tražiti da se vaše granice poštuju. Naravno, to je puno lakše reći nego učiniti, ali sve je u praksi", kaže Neo i nastavlja:

"Ako ste došli do točke u kojoj je najzdravija opcija za vas prekidanje veza, u redu je to učiniti, jer također imate pravo zaštititi se od onih koji vam uzrokuju takvu bol - čak i ako su obitelj.

To je ona situacija u kojoj ne samo da strepite od interakcije, već brinete o njima prije i poslije susreta, a to je nepotrebno iscrpljujuće", kaže Perpetua Neo. "U redu je prerasti neke ljude i u nekim je slučajevima bolje odabrati ljude koje nazivate obitelj."


2. Pripremite se

Ako se odlučite da s obitelji želite ograničenu vezu ili čak vezu bez kontakta, pokušajte se pripremiti za sljedeći potez najbolje što možete. Je li vam ugodno artikulirati svoje planove licem u lice ili biste radije poslali govornu poštu ili čak e-poštu? Ili ne želite uopće nikakav kontakt?

"To bi moglo značiti blokiranje svih komunikacijskih opcija i ne provjeravanje njihovih društvenih medija jer je to nepotrebno produživanje boli", kaže Neo.

Ako morate održavati kontakt (recimo, postoje djeca ili zajedničke odgovornosti), Neo preporučuje da interakcije budu jednostavne, kratke i što je više moguće fokusirane na konkretnu temu. "Recite im stvari poput: "Odgovorit ću samo na... (temu)", savjetuje Perpetua Neo.


3. Pronađite svoj sustav podrške

Odlaskom iz toksične obiteljske situacije može se osjećati izolirano, možda čak žalite zbog izgubljenih odnosa. Zato je osiguravanje sustava podrške ključno za iscjeljenje. Neki čak grade vlastitu zajednicu voljenih osoba ("odabranu obitelj"). Kako bi se njegovao zdrav sustav podrške, Neo predlaže sljedeće:

* Napravite popis onoga što vam je potrebno - stvari koje očekujete u vezi, poput pristojnosti i ljubaznosti, standarde i granice poput uvažavanja potreba, poštivanja i priznavanja. "Često je ljudima iz toksičnih obitelji teško artikulirati svoje potrebe, ili se čak mogu osjećati loše. Pomaže ako razmislite o tome što bi vaše "mlađe ja" trebalo", kaže Neo.

* Počnite graditi nove odnose, čak i ako se bojite - izgradnja zdravih odnosa zahtijeva vrijeme, pogotovo ako počinjete od nule. Naravno, možda nećete odmah imati sreće i možda ćete biti u iskušenju da odustanete. Ali podsjetite se, svaka vam interakcijom govori što ide kako treba, a što može biti drugačije.

* Njegujte zdrave odnose - kada pronađete one odnose koji se usklađuju s onim što vam je potrebno, njegujte ih. "Naučite umijeće odnosa i komunikaciju, pogotovo ako potječete iz toksične obitelji i možda i sami imate loše granice", kaže Neo.


4. Prihvatite svoju prošlost

"Naša prošlost može biti izvor srama i traume, a ako je ne prihvatite, posjedovat će vas i upravljati vašim životom", kaže Neo. Objašnjava da bi oni koji dožive traumu mogli podsvjesno privući slične situacije (fenomen poznat kao prisila ponavljanja). "Mozak nas privlači takvim situacijama kako bismo pokušali riješiti traumu", kaže Neo. Ključno je istinski razumjeti zašto nam se nešto dogodilo i suosjećati sa sobom i svojim iskustvom. Postoje samo dva načina kako možete riješiti svaki problematični odnos: tražiti oproštenje ili oprostiti. A to uključuje i oprostiti sebi. "Tada vaš mozak može zatvoriti priču i stvoriti nove povezujuće veze te zdrav odnos", dodaje Neo.

No, ne postoji pravi ili pogrešan način izbjegavanja toksičnog obiteljskog okruženja. Ako se trenutno borite i zabrinuti ste za svoju mentalnu dobrobit, možda je najbolje potražiti stručnu pomoć.

Teme
Linker
23. listopad 2021 04:41