Umirovljena pravnica iz Zagreba s migrenom živi već više od pola svog života. Probala je mnoge terapije, promijenila životne navike i uvela više opuštanja, šetnje u prirodi i masaže, a redovito odlazi i fizioterapeutu.

 FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK
Suzana Ciboci
Suzana Ciboci
Elvira Katanić:

Moj život s migrenom i ritam dnevne prehrane koji mi je pomogao

02. svibanj 2022.
Umirovljena pravnica iz Zagreba s migrenom živi od svojih tridesetih, a okidač je bio emotivni stres

Elvira Katanić, umirovljena diplomirana pravnica iz Zagreba, s migrenom živi već više od pola svog života. Probala je mnoge terapije, promijenila životne navike i uvela više opuštanja, šetnje u prirodi i masaže, a redovito odlazi i fizioterapeutu. Iako joj je bilo teško, migrena se izgleda "prije umorila" i povukla kako je Elvira ušla u menopauzu. Ispričala nam je kako je živjeti s migrenom i što joj pomaže.

Bol i povraćanje

- Prvi doživljaj migrene imala sam u ranim 30-im godinama, u situaciji kad sam saznala da velika tvrtka u kojoj sam radila kao diplomirana pravnica odlazi u stečaj, a velik broj zaposlenika ostaje bez posla. Tada sam osjetila da mi glava "puca od bolova" i povraćala sam. Kolege s posla odvezli su me na hitni prijem u bolnicu "Sestre milosrdnice". Dali su mi injekcije protiv bolova i povraćanja i zaključili da je nastupio jaki atak migrene uslijed snažnog emotivnog stresa - kaže Elvira Katanić. U to vrijeme nije znala ništa o migreni ni kako si pomoći kad se pojavi bolna glavobolja niti, s obzirom na napredak medicine, ima li nade da se pronađe lijek.

- Migrene su se u prvim godinama ponavljale skoro svaki tjedan te sam počela proučavati stručnu literaturu da naučim nešto o tome. Nekako baš u to vrijeme objavljena je stručna knjiga akademkinje Vide Demarin i bila sam na njezinim predavanjima o toj temi. Naučila sam da okidač za napadaj migrene, osim stresa te fizičkog i psihičkog umora, može biti i neka hrana, i to baš ono što volimo: čokolada, punomasni sirevi, crno vino... U mojem slučaju pokazalo se da ako na vrijeme ne pojedem svoj obrok, dolazi da iskrenja pred očima i vrtoglavice pa sam uvela više malih obroka u dnevnu prehranu - kaže Elvira Katanić, koja je u mirovinu otišla s mjesta glavne tajnice Prehrambeno-biotehnološkog fakulteta u Zagrebu.

- Oduvijek sam pazila da ne jedem puno i više mi je odgovarala mediteranska prehrana s maslinovim uljem, pazila sam da jedem više ribe, a malo mesa. U vrijeme prije migrene jela sam tri obroka dnevno: doručak prije odlaska na posao, ručak popodne kad bih došla kući s posla te lagana večera prije spavanja. To sam promijenila kad sam shvatila da mi predugi razmak bez hrane od doručka do ručka donosi nevolje i glavobolje. Imala sam sreću da sam na radnom mjestu mogla razgovarati s nutricionistima, čije sam savjete upijala i prihvatila. Princip je: jedi više puta dnevno, ali manje obroke, pij puno obične vode, uvedi male međuobroke, na primjer voće i jogurt, to se isto računa kao obrok - kaže Elvira.

Vikend-glavobolje

- Također sam trpjela tzv. vikend-glavobolje. Tu pojavu su neurologinje objasnile kao poznatu situaciju, jer preko tjedna je ritam pojedinca zadan obavezama, poslom, djecom i obitelji. Kad završi petak i želimo se opustiti, udara migrena. Kvaliteta života je smanjena i zbog toga sam morala propuštati izlete, obiteljska okupljanja, druženja... Kod migrene ti smeta i pogled na svjetlost, a pomaže mirovanje u mraku, u tišini, bez buke - priča Elvira. Osim prehranom i nastojanjem da se kloni stresa, kaže da je problem migrene rješavala i pridržavajući se savjeta liječnika.

- Uzimala sam lijekove koje su mi savjetovale liječnice akademkinja Vida Demarin i kasnije prof. dr. sc. Vanja Bašić Kes. Također su savjetovale opuštanje uz šetnju prirodom, meditacije te masaže glave, vrata i kralježnice. Redovito sam odlazila i još uvijek odlazim fizioterapeutu - kaže umirovljena pravnica. Život s migrenom nije lagan i malo toga pomaže na duge staze. Elvira kaže da je dosta toga isprobala u ova više od tri desetljeća. - Prof. dr. sc. Vanja Bašić Kes je među prvima uvela komplementarnu metodu liječenja - kineske akupunkture u zdravstveni sustav i na uputnicu sam išla na akupunkturu u bolnicu "Sestre milosrdnice". A dok nije bio službeno otvoren njihov Centar za bol, naša grupa migrenaša selila se s doktoricom u urede ili prostorije u bolnici gdje je bilo mjesta i stolaca da nas doktorica "popika" akupunkturnim iglicama. Zahvalna sam doktorici Bašić Kes, akupunktura je držala migrensku bol dalje od mene od tri do šest mjeseci - kaže Elvira. Iskušala je i alternativne metode liječenja, odlazila je na tretmane certificiranom bioenergoterapeutu. I to bi pomagalo neko vrijeme, a onda je trebalo ponavljati tretman.

Zdrav način života

- Prijatelji su me uputili liječnicima koji dolaze s dalekog Tibeta u Zagreb i mnogima su pomogli biljnim pripravcima, tableticama prema drevnoj ajurvedskoj recepturi. I to je djelovalo neko vrijeme na opće stanje organizma, protok energije... Stalno sam postavljala pitanje ima li tome kraja? Odgovori stručnjaka su bili da ima nade ako se pacijent potrudi sa zdravim načinom života, a kod žena je dokazano smanjenje ili potpuni nestanak migrena kad uđu u menopauzu. Tako je bilo i kod mene, s nastupom menopauze vrlo rijetko imam ozbiljnu migrenu - kaže gospođa Katanić. Razmjenjujući iskustva s drugim pacijentima oboljelima od migrene, saznala je da mnogi od njih primjenjuju spomenute metode kako bi si barem olakšali te bolne situacije, jer ista metoda ne koristi jednako svakoj osobi. - I to je zapravo moj savjet: vrijedi pokušati, možda ti pomogne, ne treba biti skeptičan prema novom - poručuje Elvira Katanić.

Moj ritam dnevne prehrane

Ono što mi je pomoglo i što mi odgovara su manji, ali češći obroci - kaže Elvira Katanić. Evo kako obično izgleda njezin dnevni jelovnik:

- doručak (od 7 do 8 sati): raženi kruh s medom i cimetom ili pečeno jaje s parmezanom, uz napitak od kavovine

- užina (oko 11 sati): banana ili jabuka s nekoliko oraha ili badema. Ponekad suhi keksić. Svježa limunada zbog C-vitamina

- ručak (oko 14 sati): uvijek jede juhe, sva variva od povrća, od mesa uglavnom piletinu te ribe i plodove mora barem dvaput tjedno

- popodnevna užina (oko 17 sati): najčešće kefir ili savijača od sira

- večera (u 18, najkasnije u 19 sati): večera manje i laganije nego za ručak.

Sve o migreni i novim terapijama doznajte u Doktoru u kući, na kioscima je od četvrtka, 5. svibnja.

Teme
Linker
19. rujan 2022 17:35