Dobri međuljudski odnosi i dnevna doza smijeha nezaobilazni su čimbenici dugovječnosti.
 Foto: iStock
Usvojite ih već danas

Doživjeti stotu? Uz ove navike, to nije nemoguća misija

27. veljača 2017.
Poznati istraživač i reporter National Geographica pronašao je 'mjesta vječne mladosti' i otkrio je navike tamošnjih stanovnika koji su poznati po svojoj dugovječnosti.

 

Želite doživjeti 100 godina? Dan Buettner, poznati istraživač i reporter National Geographica zna tajnu dugovječnosti i ona je mnogo jednostavnija nego što ste mislili. Dan je godinama obilazio kuglu zemaljsku kako bi našao mjesta, takozvane 'plave zone' (mjesta vječne mladosti) gdje ljudi najduže žive. Ondje velik broj ljudi ima 100 godina, a isto ondje su zabilježene niske stipe dijabetesa, pretilosti, srčanih bolesti...

On je do sada označio pet 'plavih zona': Okinawa, Ogliastra (regija u Sardiniji), Ikaria (Grčka), Nicoya (Kostarika) i Loma Linda (Kalifornija) te donosi navike tamošnjih dugovječnih stanovnika, ali i onih mlađih koji su usvojili takav način života.

 

Hodanje, umjesto teretane

Ne prođe dan, a da se oni ne kreću, govori Dan. Nisu pobornici teretane, već u školu na posao, kod prijatelja uvijek idu pješke. Također često i vrtlare. Osim što je to izvor svakodnevne fizičke aktivnosti ono umanjuje i stres. Stariji ljudi se također stalno kreću.

51-godišnji Tim odlučan je u tome da doživi 100 godina, te nakon što je pretrpio neke zdravstvene probleme s 49, krenuo je s treninzima. Počeo je redovito hodati i trčati, a zdravlje mu se uvelike poboljšalo.

- Lagana šetnja pokazala se korisnijom nego intenzivno vježbanje koje sam nekoć prakticirao - kaže.

 

Zelenjava na tanjuru

Svježe voće, povrće i cjelovite žitarice čine većinu njihove prehrane. Također jedu grah i orahe. Istraživanja su pokazala da šaka oraha dnevno može produžiti život za dvije do tri godine. Stanovnici 'plavih zona' oko pet puta mjesečno jedu meso i to uglavnom svinjetinu. Ribu također konzumiraju, ali i umjerenim količinama.

 

Prestaju jesti prije nego što postanu siti

Jedno od pravila i tajni dugovječnosti koja vrijede na Okinawi jest i “hara hachi bu”, a izreka koja u prijevodu znači “jedi dok ne budeš 80 posto sit”. Kad prestanete jesti nakon što više ne osjećate glad, ali prije osjećaja potpune sitosti, zadržat ćete struk i nećete imati osjećaj nadutosti.

 

Piju do dvije čaše vina dnevno

Neizostavni dio prehrane na Sardiniji je i crno vino cannonau koje sadrži jednu od najvećih razina antioksidansa od svog ostalog alkohola u svijetu i tri puta više polifenola. Pokazalo se da crno vino smanjuje rizik od srčanih bolesti, određenih vrsta raka i usporava razvoj neuroloških poremećaja kao što su Alzheimerova i Parkinsonova bolest.

Foto: iStock
'Kada se osjetim usamljenom i nekorisnom, odmah žurim učiniti neko dobro djelo potrebitome i divno se osjećam.'

Uspijevaju reducirati stres

Korijen gotovo svake bolesti je kronična upala, kaže Buettner, objašnjavajući da je većina rekla da kronična upala dolazi od upale crijeva kao 'rezultat loše prehrane, žurbe i nerviranja'. Stogodišnjaci imaju svakodnevne rituale kojima to poništavaju.

Rituali su drijemanje, 'happy hour', hodanje i trčanje, ali i dobra doza smijeha.

 

Njihov život ima svrhu

Buettner tvrdi da svrha može dodati i do sedam godina. U Okinawi se ovo naziva 'Ikigai', što bi u prijevodu značilo: 'Zašto se ujutro budim?'. Oni koji imaju razlog ujutro se probuditi, ne samo da žive duže, već su zdraviji i sretniji.

 

Povezani su s drugima

Prijateljstva su im jako bitna i njeguju ih tijekom cijelog života, govori Dan. Svaka plava zona poznata je po svojim jakim obiteljskim i društvenim vezama. Okružite se prijateljima i uživajte s njima u zdravim životnim navikama.

Usamljenost uzrokuje upale, te kod zdravih ljudi može biti opasna poput visokog kolesterola ili čak pušenja. Kod starijih ljudi usamljenost često uzrokuje depresiju.

 

Teme
Linker
11. siječanj 2021 06:59