Zapamtite da količina mesa mora pratiti energetsku potrebu.
 Getty Images/iStockphoto
Ključ je u umjerenosti

Postoje jako dobri razlozi zašto meso ne bismo trebali izbaciti iz prehrane

09. travanj 2019.
Meso je kvalitetna namirnica. Tu nema spora. Sadrži visokokvalitetne bjelančevine što znači da svojim sastavom i omjerom prisutnih esencijalnih aminokiselina podržavaju rast i razvoj organizma. 

Korizma je i ljudi su se na veliko odrekli kolača, čokolade, pušenja, mesa …

Radi li se baš uvijek o iskrenoj volji za mijenjanju loših navika i radu na sebi ili tu ima i nepresušne želje za pokazivanjem, ostavljam vama na razmišljanje.

Iskreno mislim da nema smisla suzdržavati se mjesec dana od čokolade pa se na Uskrs za dobro vladanje počastiti i starinskim keksićima i ušećerenim bajamima i malom veticom torte. A kad je sve domaće. A Bože moj.

Osobno se alkohola nisam mogla odreći jer ga ne pijem, slatkoga jer ga ne jedem, duvana i mare jer ih ne pušim. A mesa? Nisam ga se odrekla jer ga ne jedem puno. Više mi je na tanjuru za dekoraciju. I ne pamtim kada sam se zadnji put nečega prejela. 


Meso

Bez daljnjega, narod smo koji voli meso. Ono je simbol blagostanja i imanja i u suprotno me nitko ne može uvjeriti. Neka je nama na stolu bokun mesa, a za sve drugo ćemo lako. 


Kvalitetna je namirnica

Meso je kvalitetna namirnica. Tu nema spora. Sadrži visokokvalitetne bjelančevine što znači da svojim sastavom i omjerom prisutnih esencijalnih aminokiselina podržavaju rast i razvoj organizma, njegovu obnovu te oporavak od različitih ozljeda. Slikovito bi se moglo reći da aminokiseline, iz bjelančevina koje dobivamo hranom kao i one koje nastaju u našem organizmu, krpaju oštećenja. U tim popravcima sudjeluje i cink kojega je meso dobar izvor.

Naravno, kada govorimo o mesu, sjetimo se uvijek i željeza. Njegov nedostatak u organizmu češći je sada u ovom prijelaznom razdoblju iz zime u proljeće pa je stoga meso dobar suradnik u sprječavanju i liječenju anemije. Treba imati na umu da je u bijelom mesu peradi željeza manje nego u junetini.

Tu su još i neki vitamini B skupine. Spomenut ću vitamin B12 kojeg nema u namirnicama biljnog podrijetla. Važan nam je jer sudjeluje u stvaranju novih stanica.


Kreatin

Meso sadrži i kreatin; energetsku valutu čija važnost dolazi do izražaja tijekom kratkotrajnih tjelesnih napora visokog intenziteta kao što je sprint. Ruku na srce, kreatin nastaje i u našem organizmu no pokazalo se kako ga je manje kod vegetarijanaca nego kod ljudi koji jedu meso. Iako to ne vole priznati, mnogi sportaši vegetarijanci uključeni u sportove u kojima se često stane pa krene (npr. tenis, rukomet, nogomet…) uzimaju kreatin kao dodatak prehrani.    


Ključ je u umjerenosti

Ljudima koji imaju problema s prekomjernom masom uvijek kažem da se ne trebaju odreći mesa već je dovoljno s njega ukloniti vidljivu mast. I, složit ćete se sa mnom, nije baš neophodno toćati kruh u mast od pečenja.


Uz to, meso nas asocira na kolesterol. Osim što ga ima u namirnicama životinjskog podrijetla, kolesterol nastaje i u našem tijelu. U krvi će ga zato uvijek biti i od toga se ne može pobjeći. Štoviše, kolesterol nam je potreban jer npr. sudjeluje u stvaranju spolnih hormona, no treba ga držati pod kontrolom.
 


Prvo, ne valja pretjerivati s količinom mesa.

Nisam mogla povirovati da momak u drugom srednje k'o od šale pojede osam kotleta. U biti,  zašto se ja čudim? U njemu je stodeset kila, nedavno mi prepričava prijateljica zgodu s večere na koju je bila pozvana.      

Količina mesa mora pratiti energetsku potrebu. Ja za ručak pojedem jedan kotlet dok će čovjek koji 6, 7 sati postavlja skelu na baušteli pojesti dva.


Bez povrća ne ide

No, za ručak ne jedemo meso samo. Kao prilog imamo krumpir, tjesteninu, palentu … koji nam daju glavninu energije, a tu je i povrće. Kuhamo ga na lešo, pečemo, pripremamo kao varivo, radimo salatu ... Kome krivo, kome drago, istina je jedna. Povrće se mora jesti svaki dan i za ručak i za večeru. Ono sadrži vlakna koja pomažu sniženju masnoća i kolesterola u krvi. I još k tome, povrće sprječava prejedanje.

Stoga, ako je netko vaš malo puniji, možda je stvar u količini. Ne bi bilo zgorega srezati količinu mesa na normalu i sprijateljiti se s povrćem. Za užinu neka je na meniju komad voća. I ono također snižava kolesterol i masnoće.

Ovi savjeti morat će zaživjeti prije ili poslije. Nadam se samo da neće biti prekasno.


A suhomesnato?

E da. Moram spomenuti hrenovke. A što mogu? Istrpjet ćete me još malo. Trebate li srezati masnoće i kolesterol u krvi, zaboravite na njih. Kvalitetnije je i još k tome često jeftinije pojesti komad čistog nemasnog mesa nego koje-kakve hrenovke, kobasice, paštete i salame. U njima su aditivi te poprilično masti i kolesterola. Suprotno učenjima koja nam se uporno žele nametnuti, zasićene masti iz slanine, kobasica i sl. povisuju kolesterol u krvi. Kome ćete vjerovati, odlučite sami.    

Sve u svemu, nadam se, ako ste ove Korizme pokušali promijeniti loše navike, da ćete u tome ustrajati i nakon Uskrsa.

A nama drugima, uključujem tu i sebe, vjerujem da će Korizma biti poticaj za rješavanje starih radnih naloga koje smo uporno odgađali za neka bolja vremena. Vjerujem da ćemo se osvijestiti i bolje organizirati svoje slobodno vrijeme, češći boraviti u prirodi, pomagati drugima i onda kada za pomoć ne pitaju.

Nadam se da ćemo svi zajedno biti bolji ljudi i češće praštati, kako netko mudar reče ne zbog njih nego zbog mira u sebi. Upravo to i ja vama želim; zdravlje i spokoj u duši. Oni su ipak neprocjenjivi i nezamjenjivi.

 

Sretan Uskrs!

Vaša Vesna 

Što ja jedem možete vidjeti na mome profilu EatToSlim

 

Teme
Linker
27. veljača 2021 04:54