Novi gastronomski trend postao je zahvaljujući svojim karakteristikama superhrane u kombinaciji sa sve većim interesom za zdravlje i zdravu prehranu koji je posljedica pandemije covida-19

 FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK
Nina Čiča
Nina Čiča
jeste li ga probali

Vrijeme je da se za njega čuje! Upoznajte citrus koji ima dvostruko više antioksidansa i vitamina C od limuna

25. veljača 2022.
Čini se da ćemo u mjesecima i godinama koje su pred nama bolje upoznati ovo voće iz istočne Azije koje postaje sve popularnije i sve je češće na jelovnicima poznatih chefova


Yuzu nije nikakvo novootkriveno voće, no mnogi u zapadnim zemljama za njega nisu čuli ili su čuli za tu neobičnu riječ, ali ne znaju točno što je to. Ipak, čini se da ćemo u mjesecima i godinama koje su pred nama bolje upoznati ovo voće iz istočne Azije koje postaje sve popularnije i sve je češće na jelovnicima poznatih chefova te u pićima koja spravljaju vrsni koktel-majstori. Riječ je o hibridnom voću koje potječe iz središnje Kine i Tibeta i koje je u 7. ili 8. stoljeću uvezeno u Japan i Koreju, gdje se uzgaja i danas. Smatra se da je nastalo križanjem mandarine i još jednog citrusa koji se naziva Ichang papeda. Poznat i pod nazivom japanski citrus, yuzu se stoljećima koristi u istočnoazijskoj kuhinji, beauty proizvodima i tradicionalnoj medicini. Na prvi pogled ovo voće izgleda kao žuta mandarina, ali se od nje prilično razlikuje u okusu, teksturi i aromi. Veličine je loptice za golf, ima neravnu zelenu i žutu koru, malo soka i velike bijele sjemenke zbog kojih ga je teško razdvojiti na kriške kao što se to može s narančom ili mandarinom. Ima jak, opor citrusni okus nalik grejpu te vrlo intenzivan miris koji podsjeća na mješavinu mirisa limuna, limete i grejpa. Yuzu se u tradicionalnoj japanskoj kuhinji koristi na sličan način kao limun, odnosno dodaje se u umake, tjesteninu ili preljeve za povrće i ribu.


Nova generacija citrusa

Danas je yuzu postao dijelom skupine citrusnog voća koje se često naziva - novom generacijom citrusa, a čine je crvena naranča, crveni grejp i, primjerice, calamansi (hibrid mandarine i kumkvata). Novi gastronomski trend postao je zahvaljujući svojim karakteristikama superhrane u kombinaciji sa sve većim interesom za zdravlje i zdravu prehranu koji je posljedica pandemije covida-19. Prema nekim podacima, kao sastojak u hrani i piću u zapadnim je zemljama doživio porast od čak 22 posto samo od 2019. do 2020., a taj rast se nastavio usporedno s nastavkom pandemije. Njegov jedinstveni okus kombinira se s poznatijim okusima i namirnicama poput borovnice ili limete u kreiranju novih pića s egzotičnom notom. S obzirom na to da je yuzu izrazito kiseo, često se u pripremi sokova sljubljuje i s nama poznatim, ali slađim vrstama voća, primjerice s kruškom, no odlično se uklapa i u mnoga druga pića, od matcha čaja do koktela. Sve više poznatih chefova osmišlja nove kreacije s ovim egzotičnim sastojkom, tako da se yuzu već poprilično probio u jelovnike renomiranih restorana u SAD-u i Europi. Preostaje nam da vidimo kako će se i u kojem obliku probiti u trgovine prehrambenim proizvodima, a o tome ovisi i koliko će postati čest sastojak u jelima i pićima koje pripremamo u svojim domovima. Naime, svježi plod zasad je gotovo nemoguće pronaći, no može se kupiti sok ili sirup od yuzua, a dostupan je čak i u nekim našim trgovinama iako je poprilično skup. Srećom, zbog intenzivnog okusa u jela i pića se dodaje u vrlo malim količinama.


Vrelo antioksidansa i vitamina C

Zasad nema mnogo istraživanja o utjecaju konzumacije ovog voća na ljudsko zdravlje, no jedno je istraživanje, objavljeno u časopisu Food Reviews International, pokazalo da je yuzu bogat izvor bioaktivnih tvari, među kojima su flavonoidi, antocijanini, fenolna kiselina i karotenoidni antioksidansi, koji uvelike pridonose boljem zdravlju i snažnijem imunitetu jer pomažu u neutraliziranju štete uzrokovane djelovanjem slobodnih radikala te smanjuju upalu koja je okidač za razvoj mnogih bolesti. Uz to, obiluje vitaminima, mineralima i vlaknima, a naročito je bogat vitaminom C, pa tako oko 100 ml svježeg soka yuzua sadrži čak 59 posto dnevno preporučene doze tog vitamina ključnog za normalno funkcioniranje imunosnog sustava i proizvodnju kolagena. Pokazalo se i da sok, kora i sjemenke yuzua imaju protuupalno, protutumorsko i antimikrobno djelovanje, sprečavaju stvaranje krvnih ugrušaka te pospješuju formiranje novih krvnih žila.


Miris ima umirujuće djelovanje

Izraziti citrusni miris ovog voća također ima pozitivne učinke na zdravlje, pokazalo je jedno istraživanje objavljeno u časopisu Journal of Alternative and Complementary Medicine. Uočeno je da su žene u PMS-u koje su 10 minuta udisale miris yuzua osjetile smanjenje napetosti, tjeskobe, ljutnje i umora, a znanstvenici pretpostavljaju da je razlog to što taj miris povećava aktivnost u parasimpatičkom živčanom sustavu koji pomaže tijelu da se smiri nakon stresa. Drugo istraživanje, objavljeno prošle godine u časopisu Bioscience, Biotechnology and Biochemistry, zaključilo je da miris yuzua može ublažiti osjećaj iscrpljenosti te poboljšati koncentraciju i produktivnost i povećati razinu energije.


Kako ga koristiti

Yuzu se u pripremi jela i pića uglavnom koristi na sličan način kao i druge vrste citrusnog voća - možete ga oguliti i koristiti cijele ploške, naribati koricu ili iscijediti sok. Naribanu koricu i sok yuzua možete dodavati u brojne slane i slatke recepte, imajući pritom na umu da je, zbog njegove snažne arome i okusa, mala količina dovoljna. Njegov je okus mnogo intenzivniji od limuna ili, primjerice, limete pa ćete željeni učinak postići s manjom količinom nego što biste trebali da koristite limun. Njegova izrazita kiselost odlično se slaže sa slatkim đumbirom, medom, batatom, žitaricama, umakom od soje, plodovima mora, gljivama i zelenim lisnatim povrćem, a odličan je i za začinjanje čajeva umjesto limuna te kao dodatak koktelima i mocktailima. Dosta je česta upotreba yuzua za začinjanje plodova mora, i opet u istim onim situacijama gdje biste inače upotrijebili sok od limuna, samo u manjoj količini. Na primjer, da biste začinili jednu manju ribu, bit će vam dovoljne dvije do tri kapi soka yuzua. Možete ga upotrijebiti u marinadama za meso ili dodati u majonezu. Također, yuzu ima vrlo šaroliku primjenu u slatkim jelima, u kojima se najčešće koristi kao esencija te se po nekoliko kapi dodaje kao aroma u kreme, sladolede, beze smjesu i slično.


RASKOŠNA SALATA S YUZU PRELJEVOM

Sastojci: pola krastavca narezanog na kockice, 80 g kuhanog graška, 100 g kukuruza (kuhanog), po 1/2 crvene, zelene i žute paprike narezane na kockice, 1 srednje velika mrkva - kuhana i narezana na kockice, 10 cherry rajčica prerezanih napola, 10 rotkvica prerezanih na 4 dijela i 1/2 glavice sitno nasjeckanog luka. Za preljev: 10 velikih listova bosiljka - sitno nasjeckanih, 4 jušne žlice jabučnog octa, 2 jušne žlice meda, 2 jušne žlice djevičanskog maslinovog ulja, 2 jušne žlice soka yuzua, 1 čajna žličica češnjaka u prahu, 1/2 čajne žličice soli, 1 čajna žličica svježe mljevenog crnog papra

Priprema: Povrće stavite u veliku zdjelu i promiješajte. Za preljev sve sastojke stavite u shaker ili bocu s čepom i dobro protresite. Kušajte i dodajte soli ili papra prema potrebi. Prije posluživanja prelijte po salati i promiješajte.

Teme
Linker
12. kolovoz 2022 14:30