Prof. dr. sc. Damir Eljuga i dr. med. Ilona Sušac
 FOTOGRAFIJE: IGOR DUGANDŽIĆ I BERISLAVA PICEK
Ana Dukić
Ana Dukić
Spriječite zloćudne bolesti

Što jedu hrvatski onkolozi kako bi izbjegli rak? Jedna vrsta povrća našla se svima na tanjuru

14. listopad 2021.
Hrvatski onkolozi Damir Eljuga, Ilona Sušac i Marija Buljan otkrili su nam koje namirnice konzumiraju kako bi spriječili rak

Najveći neprijatelj i najveći zdravstveni problemi u svijetu su zloćudne bolesti, a samo u Hrvatskoj od njih oboli godišnje oko 25 tisuća, a umre oko 12.500 ljudi. Muškarci najčešće obolijevaju od raka pluća i prostate, a žene od raka dojke i debelog crijeva. Zato su važni preventivni pregledi, na koje se uvijek trebate odazvati jer vam doslovno spašavaju život. Također, pametnim odabirom hrane rak možemo i spriječiti. Dobrim izborom namirnica osiguravamo sve potrebne nutrijente, ali i štitimo organizam od slobodnih radikala, koji se uobičajeno stvaraju u našem organizmu. Ali ako ih je previše, mogu utjecati na razvoj raka.

Stoga smo upitali hrvatske onkologe Damira Eljugu, Ilonu Sušac i Mariju Buljan koje namirnice najčešće jedu, a koje izbjegavaju kako bi spriječili nastanak karcinoma.

image
Doc. dr. sc. Marija Buljan, prof. dr. sc. Damir Eljuga i dr. med. Ilona Sušac
FOTOGRAFIJE: ROMANO GROZIĆ, IGOR DUGANDŽIĆ I BERISLAVA PICEK


Mediteranska prehrana je najzdravija

- Ne treba posebno naglašavati da je pravilna prehrana važna u prevenciji ne samo zloćudnih bolesti već i srčanožilnih i brojnih drugih. Poznato je da tzv. mediteranska prehrana najzdravija u tom pogledu i nije čudno da narodi koji konzumiraju ovakvu vrstu prehrane imaju manje stope pojavnosti i smrtnosti od raka. Inače sam "svejed" i nastojim koliko je god moguće biti umjeren u jelu i piću - rekao je prof. dr. sc. Damir Eljuga specijalist ginekologije i porodništva, subspecijalist ginekološke onkologije, primarijus i viši znanstveni suradnik.

Na njegovom jelovniku često se nalazi raštika sa samoniklim ljekovitim biljem, a i grah varivo kao kvalitetan izvor biljnih proteina. Petkom najčešće jede ribu ili bakalar s kuhanom blitvom i lešo krumpirom, uz naravno, maslinovo ulje. Uz prehranu važna je i adekvatna tjelovježba kojom se održava normalna tjelesna težina koja je izuzetno bitna u prevenciji svih bolesti pa tako raka.

Sličnog stava je i doc. dr. sc. Marija Buljan, specijalistica dermatologije i venerologije, subspecijalistica dermatološke onkologije, koja priznaje da nekad zbog poslovnih i privatnih obveza ne jede redovite, svježe i tople obroke, ali se trudi jesti zdrave namirnice.

Nije ljubiteljica mesa, ali ga jede do dva puta puta tjedno, no redovito unosi proteine biljnog podrijetla.

- Najčešće u kombinaciji s jogurtom ili zobenom kašom u koju volim dodati orašaste plodove, poput badema i lješnjaka - navodi dr. Buljan.


Pazite na kvalitetu suhomesnatih proizvoda

Dr. Eljuga nabavlja meso i povrće od provjerenih OPG proizvođača, pazeći da to budu eko proizvodi.

- U manjim količinama volim jesti i suhomesnate proizvode poput pršuta i pancete, ali ne one proizvode koji su pretjerano izloženi sušenju na dimu, a to je vidljivo i prostom oku jer su gotovo crne boje. Takvi su proizvodi jako nezdravi i dovoljno štetni i ako nisu bili visoko iznad dima. Naime, površina takvog nepravilno osušenog mesa je imbibirana brojnim kancerogenim spojevima koji mogu prouzročiti nastanak zloćudnih bolesti ponajprije debelog crijeva i želuca - istaknuo je dr. Eljuga.

Baš zbog nezdravih oblika prerade suhomesnatih proizvoda, dr. Buljan ih nastoji izbjegavati.

Također, dr. Eljuga smatra važnim konzumirati manje tzv. bijelih proizvoda: šećer, mast i (bijelo) brašno.


Povrće i voće

Napisane su brojne knjige u kojima se navode namirnice koje je korisno jesti s ciljem prevencije raka. No, povrće je svakako najvažnije. Kupusnjače su svima redovito na tanjuru.

- Preporučujem uz glavna jela jesti čim više povrća uz salate jer imaju korisne antioksidane (resferatrole, flavanoide) koje niti jedan kemijski laboratorij ne može sintetizirati, a važni su u dokidanju slobodnih radikala i štetnog oksidacijskog stresa koji nastaje kao posljedica nezdravog života - navodi dr. Eljuga.

Kad razmišlja o hrani, dr. Buljan ne razmišlja o raku, odnosno ne bira hranu kako bih izbjegla rak već nastoji da joj obroci sadrže dovoljno kvalitetnih nutrijenata.

- Stoga jedem puno povrća, osobito zelenu salatu, mrkvu, brokulu, i sezonsko voće - priča dr. Buljan.


Vlakna iz cijelovitih žitarica

Uz voće i povrće svakako valja dodati i namirnice bogate vlaknima, a sadrže ih, prije svega, žitarice, kruh i drugi pekarski proizvodi spravljeni od cjelovitog zrna.

- Za mene počinje sezona raštike s domaćim svinjskim, a ponekad i ovčijim rebrima koju je zbog bogatog sadržaja vitamina, minerala i mikroelemenata The New York Times nedavno svrstao među 10 najboljih i najzdravijih namirnica - objasnio je dr. Eljuga.

Raštiku redovito konzumira i dr. med. Ilona Sušac, specijalistica onkologije i radioterapije, ali uvijek pazi da je hrana koju konzumira iz provjerenih izvora.

- Ne postoji hrana protiv raka, postoji samo zdrava hrana koja čuva naše tijelo od svih bolesti pa tako i od raka. To je prirodno uzgojena hrana bez pesticida, umjetnih gnojiva, hormona, antibiotika i slično - ističe dr. Sušac.




Čovjeku je potrebna sva hrana prirodnog podrijetla

Kako bi održala svoje zdravlje, dr. Sušac jede sve što je sezonsko, a hranu nastoji nabavljati iz naših sela.

- Meso, jaja i sir kupujem isključivo na selu, povrće ponešto iz vlastitog uzgoja, a ponešto iz OPG-ova. Čovjeku je potrebna sva hrana prirodnog podrijetla. Bitno je da je iz ekološkog uzgoja. Samo takva hrana sadrži sve nutrijente koji su potrebni za normalno funkcioniranje organizma pa tako i u borbi protiv raka - objasnila je dr. Sušac.

Najveći je problem voće kojeg nema cijele godine u količini koja je potrebna.

- U proljeće pa do sredine ljeta uživala sam u domaćim, ekološkim uzgojenim borovnicama. Trenutno, uživam u ekološki uzgojenom grožđu, jedem i koštice grožđa koje su pune rezveratrola, jakog antioksidansa - kaže dr. Sušac. Uskoro će svojoj prehrani dodati i nar ili šipak koji je pun C vitamina.

Iako se često naglašava kako su kupusnjače (krucifere) jako važne u borbi protv raka, nekim ljudima one mogu naškoditi, a neki ih jednostavno ne podnose.

- Osobno ih volim i jedem kada su iz provjerenog izvora. Najčešće su to raštika i brokula. Jako volim i mahune i jedem ih cijelu godinu ( svježe, smrznute, u varivo, u salati), svih vrsta, boja, šara - rekla je dr. Sušac.


Izbjegavajte polugotova jela

Zdrave masnoće potrebne su čovjeku za normalno funkcioniranje mozga. Maslinovo i bučino ulje te svinjska mast su sastavnice lonca dr. Sušac.

- Ne volim brzu hranu (junk food) i jedem ju isključivo kada moram, a to je jako rijetko. Isto tako ne volim polugotova jela. To je hrana opterećena solju i začinima, aditivima (često i nedozvoljenim), a upitna je kvaliteta namirnica od kojih je pripremljena. Puna je jednostavnih ugljikohidrata i zasićenih masnoća, a nedostaju oni hranjivi sastojci koji su nam potrebni za život: minerali, vitamini, vlakna, željezo i još mnogo toga - objasnila je dr. Sušac.

Brzu hranu koja je masna i slana izbjegava i dr. Buljan, a trudi se smanjiti i unos slatkiša.

- To su namirnice koje u tijelu promoviraju upalne procese za koje je poznato da pogoduju nastanku različitih bolesti pa tako i raka - ističe dr. Buljan. Dodala je kako redovito uzima probitike i suplemente, kao što su vitamin D, magnezij, cink, vitamin C i po potrebi željezo, a tijekom proljeća i ljeta uzima astaksantin koji joj pomaže u suzbijanju alergije na sunce.

Teme
Linker
22. listopad 2021 00:10