FOTOGRAFIJE: JEFFBERGEN GETTY IMAGES
Nina Čiča
Nina Čiča
radite li ih i vi

Šest pogrešaka u kuhanju koje mnogi rade, a koje vaše obroke čine manje zdravim

18. veljača 2021.
Kuhanje većeg broja obroka u vlastitom domu vodi do zdravije prehrane

Kuhanje obroka u vlastitom domu može biti ispunjavajuće jednom kad se na to naviknete jer vam omogućuje da kontrolirate koliko su zdravi vaši obroci, a usput možete i znatno uštedjeti. Uostalom, istraživanje objavljeno 2017. u časopisu American Journal of Preventive Medicine je pokazalo da kuhanje većeg broja obroka u vlastitom domu vodi do zdravije prehrane. Ipak, postoje neke pogreške koje mnogi rade, a koje mogu dovesti u pitanje kvalitetu vaših kućnih obroka i učiniti ih manje zdravim.


1. Ne kušate jelo prije nego što ga solite

Bilo da se držite nekog recepta ili kuhate prema vlastitoj inspiraciji, soljenje jela a da ga prethodno niste probali može za posljedicu imati obroke s povećanim udjelom soli. Mnoge od namirnica koje svi često koriste u kuhinji, poput graha ili rajčica u konzervi, umaka za tjesteninu, naribanog sira, piletine koja je već začinjena i pripremljena za pečenje i slično već ionako sadrže sasvim dovoljno soli. Zbog toga zapravo pri kuhanju možete upotrijebiti manje soli ili je čak uopće ne dodavati. Dakle, prvo isprobajte jelo tijekom pripreme kako biste provjerili je li i koliko soli potrebno, a možete otići i korak dalje te zamijeniti sol začinima koji će savršeno upotpuniti jelo koje pripremate. Imajte na umu da začini imaju antioksidansa i protuupalna svojstva pa ćete time učiniti još veću uslugu svom organizmu.


2. Ne koristite sve dijelove namirnica

Mnogi, kad kuhaju kod kuće, bacaju dijelove voća i povrća, poput kore, vrhova, stabljika i slično, no tako gube veliku količinu vlakana, vitamina, minerala i antioksidansa. Preporuka je da povrće ili voće dobro istrljate te da iskoristite sve njegove dijelove.


3. Birate samo nemasne proizvode ili one sa smanjenim udjelom masti

Potpun izbjegavanje masti pri kuhanju nije dobro. Vaše tijelo treba masti kako bi moglo apsorbirati nutrijente koji su topivi u masti, poput vitamina A, D, E i K. Mast je i odličan izvor energije te nužna za rast stanica. Uz to, masti daju okus hrani, zapitajte se samo jeste li ikada jeli salatu koja nije začinjena i koliko vam je to bilo ukusno? I ne zaboravite, zamjene za masnoću koje imaju nizak udio masti to nadoknađuju šećerom, naročito kad je riječ o umacima i preljevima. Zato nemojte izbjegavati masnoće već vodite računa o tome kakve masti birate.


4. Kuhate tek kad ogladnite

Svi to činimo – bacamo se na kuhanje tek kad stvarno ogladnimo, što je vrlo česta pogreška kad je riječ o pripremi zdravih obroka. Naime, to može dovesti do dva rezultata: ili da odustanete od onoga što ste planirali napraviti jer bi predugo trajalo ili da neprekidno nešto grickate i tako se najedete i prije nego što završite obrok. Organizirajte se tako da uobičajene sastojke uvijek imate pripremljene, premda i u zamrzivaču. Očišćeno i narezano povrće dobro će vam doći za kuhanje i za usputno grickanje bez posljedica.


5. Usredotočeni ste na ono što trebate izbaciti umjesto na ono što biste trebali dodati

Gotovo svake godine stiže neka nova hit dijeta koja nam govori što bismo trebali izbaciti iz jelovnika. To obično završava tako da, razmišljajući stalno o onome što nije dobro, počinjemo previše voditi brigu o onome što trebamo izbaciti umjesto o onome što trebamo dodati u svoje obroke. Natjerajte se da svaku večer u svoj obrok dodate još jednu vrstu povrća, osim one koju ste planirali. To će povećati vaš ukupan unos povrća u danu i osigurati vam veću količinu nutrijenata. Drugi tjedan dodajte neko voće pa onda žitarice i tako redom. Uglavnom, na taj ćete način pomaknuti fokus na ono što je dobro i što trebate uvesti.


6. Stalno pripremate ista jela

Lako je upasti u rutinu te uvijek pripremati ista jela, no to s vremenom može zaista postati zamorno pa ćete sve češće dolaziti u iskušenje da naručite jelo izvana. Osim toga, tako ne radite sebi uslugu ni s nutritivnog stajališta. Prednost je jesti što raznolikiju hranu kako biste u organizam unijeli što širi spektar vitamina, minerala, antioksidansa i drugih nutrijenata. Prepoznajte li se u ovoj posljednjoj pogrešci, izazovite sami sebe da dva puta tjedno isprobate neki novi recept.

Teme
Linker
22. listopad 2021 04:29