Dragana Olujić

 FOTOGRAFIJE: PRIVATNA ARHIVA
Ana Dukić
Ana Dukić
Napravite ga i vi

Reset tijela naše nutricionistice: Dan započinjem sokom od mrkve, a ovog jelovnika striktno se držim tjedan dana

12. siječanj 2022.
Dragana Olujić nam je objasnila zašto je važno te kako raditi reset organizma nakon blagdanskog prejedanja

Razdoblje prejedanja i konzumiranje nezdrave hrane je iza nas. Vjerojatno tek sada razmišljate o tome kakvu ste štetu napravili dok ste jeli sve te silne slastice te kako se konačno vratiti u 'normalu'.

Upravo zato smo se obratili našoj nutricionistici Dragani Olujić koja nam je objasnila zašto je važno napraviti kvalitetan reset tijela.

Navodi kako je ona tijekom blagdana najveći dio vremena provela ispunjavajući prehrambene želje svoje djece.

- Tijekom praznika dosta smo pekli, pržili i radili razne slastice. Kako prikladne tako i one malo manje prikladne, kaloričnije i slađe. To nam je nekakav uobičajeni ritam kada je period opuštanja. Dosta sam se družila, a ovaj put sam imala privilegiju više manje stalno biti gost, a vrlo malo domaćica tako da je bilo svega. Baš kako i treba za praznike. Ipak je to i njihov smisao, opuštanje i uživanje - iskreno nam je rekla Dragana.

Dodaje kako je jela hranu koju inače ne jede ili jede jako malo, kao što je slatko, meso i veće količine kruha. No, nastojala je održati balans sebi i obitelji tako što je jedan obrok u danu bio po njezinom izboru (nutritivno bogatiji).

Nutricionistica ističe da nam prehrana kakvu obično imamo tijekom praznika dugoročno neće donijeti nikakve posljedice.

- Uvijek moramo paziti da na razini godine imamo više "dobrih" dana od onih "loših". Ili da je barem pola - pola, s time da u tom slučaju loši ne budu baš pretjerano loši. U praznike i odmor se investira čitave godine. Isto kao što bismo trebali štedjeti novac čitavu godinu, malo po malo, kako bismo što opuštenije i bez zaduživanja kupili blagdanske poklone ili platili putovanje, tako se trebamo ophoditi i prema prehrambenim izborima - objasnila je.

Napominje kako niti jedna krajnost nije dobra

- To znači da ne trebamo ni stalno jesti "najbolje". Ako se tako opsesivno ponašamo prema prehrani moramo biti sigurni da će nas to naposljetku odvesti u dugi period stalno "najgoreg" - istaknula je.

image
FOTOGRAFIJE: PRIVATNA ARHIVA


Kako napraviti detoks nakon praznika?

Dragana naglašava kako ne koristi riječ detoks nego "reset".

- Kako bismo provodili detoks, naše tijelo prvo treba imati toksine, a to, vjerujte mi nitko od nas ne želi. Radije bih upotrijebila riječ reset. Čak ni čišćenje nije prikladna riječ jer se ona odnosi na puko pražnjenje crijeva, što je vrh sante leda reakcija koje pokrenemo u tijelu prejedanjem - objasnila je.

Prvi korak u Draganinom resetu su pojačani treninzi pa umjesto tri puta tjedno, trenira pet puta, i to traje otprilike mjesec dan. Uz to kaže, prvi, a nekad i drugi dan posti te pije dosta kućno napravljenog čaja i soka od mrkve. Nakon toga, mjesec dana ne jede meso, a ni hranu životinjskog podrijetla, osim tu i tamo koje kuhano jaje ili mladi sir.

- Nastojim više kuhati juhe i jedem dosta, čak i do 5 puta dnevno. Hormoni za regulaciju apetita ne rade baš dobro nakon prejedanja pa im je potrebno pomoći s obilnijim obrocima manje energetske gustoće. Već nakon sedam dana stanje se dovede u normalu, a nakon mjesec dana se ponašam opuštenija - rekla je.


Jelovnik za mjesec dana reseta

Nutricionistica dan započinje sokom ili svježim voćem u komadu. Oko 11 sati na redu su žitarice s biljnim mlijekom. Za ručak jede juhu i povrće na lešo, užina je više manje uvijek banana, a za večeru konzumira ribu sa salatom, svježu salatu ili wok od povrća.

- Ne jedem nakon 20 sati što mi prvih dana jako teško pada jer se apetit razbukta. Sve je to vrlo izazovno - istaknula je.

Dodaje da se navedenog plana prehrane striktno drži sedam dan, a nakon toga se uhoda i manje razmišlja o tome. Cjelokupni reset, kaže, traje oko mjesec dana.

- Tijekom reseta potrebno je izbjegavati slatkiše, crveno meso, a posebice prženo ili pečeno. Isto tako, trebali bi se izbjegavati složeniji ugljikohidrati, odnosno jesti ih samo tijekom prvog dijela dana u ograničenim količinama ili ograničiti na dva puta tjedno. Količine su tijekom reseta izuzetno važne, a potrebno je unositi više povrća, voća, mahunarki i ribe - rekla je.

Uz to preporučuje pijenje velikih količina čaja i vode.


Koje znakove nam tijelo može dati da je vrijeme za reset?

Naravno, ponekad je dovoljan znak za reset da želite zdravije živjeti i malo više pažnje posvetiti svojoj prehrani, no postoje i ozbiljni signali koje vam tijelo šalje, objasnila je Olujić.

- Najbolji znak koji možete dobiti da je vrijeme za promjene u prehrani je nedostatak životne energije i volje za radom. Drugi signal, prilično ozbiljan je nemogućnost kontrole uzimanja hrane. Dakle, da svjesno jedete iako ste siti, ali vam je prefino da biste prestali.To je stanje u kojem hormoni za kontrolu apetita više ne rade svoj posao i potreban im je "reset" - istaknula je.

Njezin jelovnik za reset može se često prakticirati.

- Isto tako, može se napraviti post od uzimanja hrane dva do tri puta mjesečno. Dosta ljudi proba pa na pola dana odustane jer imaju osjećaj slabosti. Ta je pojava češća kod pretilih nego kod normalno uhranjenih osoba. Pretilima i preuhranjenima je uzimanje hrane (među ostalim razlozima kojih je puno) i jedan osjećaj sigurnosti, kontrole. Ne uzimanje hrane ih stoga može "prepasti" što se tumači kao nesigurnost i nedostatak kontrole. Slabost i nedostatak energije uistinu ne može biti s fiziološkog stajališta s obzirom na velike zalihe koje posjeduju. Ovo se odnosi isključivo na metabolički zdrave osobe i nipošto nije preporuka za osobe s bilo kojom od sastavnica metaboličkog sindroma, posebice dijabetesa - objasnila je.


ČITAJTE I: Koju vrstu posta izabrati, je li opasan i s kojim namirnicama ga započeti? I ono najbitnije - koje sve promjene možemo očekivati

Teme
Linker
19. siječanj 2022 12:12