Ukusne i zdrave

 FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK
Ana Dukić
Ana Dukić
koje su najbolje

Neka bude ljubičasto! Namirnice u ovoj boji sprječavaju rak, potiču probavu, cirkulaciju, rad jetre i bubrega

19. travanj 2022.
Ljubičasta hrana sadrži antocijanin, spoj zaslužan za ljubičastu, plavu i crvenu boju određenog voća i povrća

Američko društvo protiv raka preporučuje konzumaciju voća i povrća različitih boja. Generalno, što voće ili povrće ima više boja, ima više nutrijenata i antioksidansa.

Prema američkom Ministarstvu kulture, ljubičasta hrana sadrži važne nutrijente koji se zovu antocijanini, a zaslužni su za ljubičastu, plavu i crvenu boju određenog voća i povrća. Uz to što je antioksidans, antocijanin štiti stanice od slobodnih radikala.


Koje ljubičasto voće konzumirati?

Grožđe, smokve, marakuja, grožđice, šljive i suhe šljive su popularno ljubičasto voće. Možda je vrijeme da ih uključite u prehranu. No mnogo bobičasto voće - kupine, borovnice, brusnice, aronija - također se ubraja u ljubičastu hranu. Ove su namirnice među najbogatijim izvorima antocijanina. Plavo i crveno voće kao što su grožđe konkord, trešnje i šipak također se smatraju dijelom palete ljubičaste hrane.

Kupine

Ove sočne bobice prepune su hranjivih tvari i snažnih pigmenata. Antocijanini iz kupina djeluju kao jaki antioksidansi u tijelu, štiteći stanice od oštećenja i smanjujući upalu koja bi inače mogla dovesti do negativnih zdravstvenih ishoda. Kupine su također pune drugih jakih polifenola, kao i vlakana i mikronutrijenata, uključujući vitamin C, folat, magnezij, kalij i mangan.

image

Kupine

FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK


Grožđe

Bogato je vitaminima (A, B, C), mineralima (kalij, mangan, kalcij, magnezij, natrij, željezo, klor, silicij, fosfor i jod) te različitim polifenolima i flavonoidima, biljnim antioksidansima koji sprečavaju prerano starenje stanica, nastanak, odnosno razvoj raka i pojavu krvožilnih bolesti. Uz to, grožđe potiče probavu, cirkulaciju, rad jetre i bubrega te izlučivanje otrovnih tvari iz organizma.

image

Grožđe

FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK


Smokve

Sadrže obilje korisnih hranjivih sastojaka, uključujući vitamin A, vitamin B1, vitamin B2, kalcij, željezo, fosfor, mangan, natrij, kalij i klor. S obzirom na to da su bogate vlaknima, sprječavaju opstipaciju, podržavaju gubitak kilograma i smanjuju razinu lošeg kolesterola. Bioaktivni spojevi u smokvama preveniraju karcinome, posebice rak debelog crijeva, te razne vrste bolesti.

image

Smokve

FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK


Šljive

Niskokalorična superhrana koja vam neće povisiti razinu šećera u krvi, a koristi su izvanredne. Uz svježe šljive i suhe šljive su poznate po rješavanju problema zatvora, a pomažu i kod osteoporoze.

Svježe šljive i suhe šljive bogate su antioksidantima, a zbog toga mogu smanjiti upale i zaštititi stanice od oštećenja slobodnim radikalima. Uz to su bogate polifenolima koji imaju pozitivne učinke na zdravlje kostiju i mogu pomoći u smanjenju rizika od srčanih bolesti i dijabetesa.

image

Šljive

FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK


Koje ljubičasto povrće konzumirati?

Patlidžan je vjerojatno najpopularnije ljubičasto povrće. Ljubičasta mrkva, ljubičasti kupus, ljubičaste šparoge, pa čak i plavi krumpir, sve su to razne vrste povrća koje vam mogu održati zdravlje i pomoći u borbi protiv bolesti.

Patlidžan

Odličan izvor vitamina C, K i B6, tiamina, niacina, magnezija, mangana, fosfora, bakra, vlakana, folne kiseline, kalija i drugih minerala i vitamina. Uz to poboljšava probavu, jača zdravlje srca i kostiju, prevenira nekoliko vrsta karcinoma jer se uspješno bori protiv slobodnih radikala. Također, prevenira anemiju i održava moždane funkcije.

image

Patlidžan

FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK


Ljubičasta mrkva

Slatkog je okusa, hrskava i prepuna širokog spektra polifenolnih antioksidansa, uključujući antocijanine, cimetnu kiselinu i klorogensku kiselinu. Istraživanja su pokazala da ljudi koji konzumiraju puno polifenola imaju nižu stopu srčanih bolesti, pretilosti i dijabetesa. Ljubičasta mrkva sadrži više polifenolnih antioksidansa od drugih vrsta mrkve, a ako ju dodate u prehranu, možete na pametan način poboljšati svoje zdravlje.

image

Ljubičasta mrkva

FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK


Ljubičasti kupus

Smanjuje upalu i štiti od određenih vrsta raka. Štoviše, to je nevjerojatno svestrano povrće u kojem se može uživati na razne načine. Niskokaloričan je, ali je dobar izvor vlakana i vitamina A, C, K i B6. Također sadrži male količine drugih vitamina i minerala. Odličan izvor korisnih biljnih spojeva te antioksidansa koji održavaju zdravlje srca i kostiju. Uz to, sprječava određene vrste karcinoma.


Koje ljubičaste žitarice konzumirati?

Ljubičaste žitarice uključuju ljubičastu (crnu) rižu, podrijetlom iz Azije, i ljubičasti kukuruz, koji je uobičajen u Peruu te je bogat izvor šest vrsta antioksidansa antocijana, koristi se za izradu ljubičastog kukuruznog brašna.

Ljubičasta riža

Ljubičastu boju riži daje antocijanin. Zbog toga ljubičasta riža ima protuupalna i antikancerogena svojstva. Neke studije su ga čak povezale sa smanjenim rizikom od raka. Isto tako, ovaj tip riže je bogat vlaknima pa pomaže u probavi i mršavljenju. Također je bogata proteinima i željezom.

image

Ljubičasta riža

FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK

Ljubičasti kukuruz

Naravno, i ljubičasti kukuruz sadrži antocijanin. Baš zbog tog spoja djeluje protuupalno, snižava krvni tlak, održava zdravlje bubrega i očiju.

image

Ljubičasti kukuruz

FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK
Teme
Linker
28. lipanj 2022 12:04