Stapke rabarbare nije potrebno guliti, no ako primijetite na njima mrlje, uklonite ih gulilicom za krumpir

 FOTOGRAFIJE:
Nina Čiča
Nina Čiča
Hit namirnica

Dragocjena stabljika koja štiti zdravlje – za zdravo srce i čvrste kosti

04. travanj 2022.
Dobrobiti rabarbare su brojne, a sezona upravo počinje pa je ne oklijevajte uvrstiti u svoj jelovnik


Rabarbara je povrće prepoznatljivo po svojim debelim, crvenkastim stapkama i kiselom okusu. U Europi i Sjevernoj Americi koristi se kao hrana, i to najčešće u slatkim jelima, dok se u Aziji korijen te biljke koristi kao lijek. Za jelo se koristi stapka, čija boja može varirati od crvene do svjetloljubičaste ili blijedo zelene, a struktura joj je nalik onoj stapke celera. Rabarbara je neobično povrće jer je vrlo kisela i istodobno blago slatkasta. Upravo zbog te svoje kiselosti rijetko se jede sirova i uglavnom se kuha, bilo zaslađena šećerom bilo samo kao dodatak ili jedan od sastojaka u jelu, dok je zbog slatkaste stapke čest sastojak kolača i raznih drugih slatkih jela, naročito u kombinaciji s drugim voćem. Postala je popularna kao namirnica tek u 18. stoljeću kad je šećer postao jeftin i dostupan. Prije toga njezin se osušeni korijen tisućama godina koristio kao lijek u tradicionalnoj kineskoj medicini. Jedu se samo stapke, i to najčešće u slatkastim juhama, pekmezima, umacima, pitama i tartovima, a koriste se i za pripremu koktela.

image
FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK

Snižava kolesterol i poboljšava probavu

Rabarbara nije previše bogata esencijalnim nutrijentima, no ima vrlo malo kalorija, samo 116 na 100 grama, te obiluje antioksidansima i vitaminom K. Dragocjena je jer sadrži veliku količinu antioksidansa, naročito antocijanina i proantocijanidina, koji imaju antibakterijsko, protuupalno i protutumorsko djelovanje te štite od mnogih bolesti, kao što su srčane bolesti, rak i dijabetes. Odličan je izvor vitamina K te u 100 grama sadrži 26 do 37 posto dnevno preporučene doze tog vitamina. Ima visok udio vlakana te sadrži nešto kalcija, vitamina C, kalija i folata. U svakom slučaju, riječ je o vrijednom povrću koje ima niz dobrobiti za zdravlje. Istraživanje objavljeno u časopisu Journal of the American College of Nutrition pokazalo je da rabarbara može pomoći u smanjenju razine kolesterola zahvaljujući visokom udjelu vlakana. Naime, svakodnevna konzumacija rabarbare dovela je do smanjenja razine kolesterola kod muškaraca koji su inače imali visok kolesterol, a naročito je bila učinkovita u snižavanju razine LDL ili tzv. lošeg kolesterola. Osim toga, smatra se da konzumacija stabljika rabarbare može poboljšati probavu i zdravlje crijeva, a zahvaljujući visokom udjelu vlakana može pomoći i u prevenciji zatvora. Uz to, vitamin K kojim obiluje ključan je nutrijent za poboljšanje gustoće kostiju i smanjenje rizika od prijeloma.


Obilje antioksidansa štiti od mnogih bolesti

Zanimljivo je i da je istraživanje objavljeno u časopisu International Journal of Food Science and Technology otkrilo da šalica rabarbare sadrži više antioksidansa nego šalica kelja ili borovnica, a to znači i da ovo povrće pruža veću zaštitu od štetnog djelovanja slobodnih radikala koje može dovesti do razvoja brojnih kroničnih bolesti, ali i raka. Istraživanja su pokazala da je konzumiranje hrane bogate antocijaninima, a rabarbara je upravo takva namirnica, povezano s manje upala u tijelu te većom zaštitom od kroničnih bolesti, poput dijabetesa. Osim toga, antocijanini mogu poboljšati i zdravlje srca s obzirom na to da smanjuju upalu i sprečavaju razvoj ateroskleroze, opasnog sužavanja i otvrdnuća krvnih žila. Redovito konzumiranje rabarbare korisno je i za jetru. Naime, istraživanje objavljeno u časopisu Molecular Nutrition and Food Research je pokazalo da je uzimanje ekstrakta rabarbare povezano s poboljšanjem zdravlja jetre među ispitanicima koji su prekomjerno konzumirali alkohol.


Povrće koje pomlađuje

Poticaj da ovog proljeća u svoj jelovnik uvrstite rabarbaru je i podatak da može pomoći u održavanju mladenačkog izgleda. Naime, antioksidansi iz tog povrća podupiru proizvodnju kolagena, nužnog za čvršću i svjetliju kožu. Osim toga, silicij te vitamini C i K pomažu u zaštiti kože od UV oštećenja i fotostarenja, a u dobrobitima rabarbare za kožu možete uživati i pripremajući je u raznim receptima, ali i nanoseći je na kožu u obliku maske. Evo jednog recepta za antiaging masku od rabarbare: u blenderu pomiješajte 2 jušne žlice nasjeckanih stapki svježe rabarbare ili kuhane na pari s 1 do 2 jušne žlice bijelog jogurta (po želji ga možete zamijeniti bananom ili avokadom) te jušnom žlicom maslinova ulja. Masku nanesite na lice i ostavite da djeluje oko 5 minuta, a nakon toga isperite mlakom vodom.

Oprez: listovi nisu za jelo

Postoje neke dvojbe oko toga je li rabarbara sigurna za konzumaciju, a odgovor je - da, ali samo stapka. Naime, listovi rabarbare sadrže visoku koncentraciju oksalne kiseline te zbog toga nisu sigurni za konzumaciju. Mnoge vrste voća i povrća, pa i stapka rabarbare, sadrže oksalnu kiselinu, ali u manjoj količini. Listovi rabarbare sadrže veliku količinu oksalne kiseline, toliku da može dovesti do taloženja kristala kalcijeva oksalata u organima te uzrokovati nastanak bubrežnih kamenaca i, u rijetkim slučajevima, čak i zatajenje bubrega. Dakle, stapke su sigurne za konzumaciju, ali listovi nisu te ih uklonite.


Odabir, čuvanje i priprema

Na tržnici ili u trgovini odaberite stapke rabarbare koje su čvrste i hrskave, a ne mekane i povijene te izbjegavajte stapke sa smeđim mrljama. Prije nego što stapke odložite u hladnjak, uklonite listove i zatim ih stavite u ladicu za povrće neomotane ili u papirnatoj vrećici. Ne spremajte ih u plastičnoj vrećici jer se tada lako može na njima stvoriti plijesan. Možete ih u hladnjaku čuvati i do mjesec dana, no najbolje je da ih potrošite prije nego što omekšaju.

Stapke rabarbare nije potrebno guliti, no ako primijetite na njima mrlje, uklonite ih gulilicom za krumpir. Također, ako je stapka izvana jako vlaknasta, bolje ju je oguliti. Inače, rabarbara se može jesti i pripremati na razne načine. Obično se koristi za pripremu pekmeza i deserata u kojima se koristi dosta šećera, no može se koristiti za pripremu salata, variva, složenaca i slanih pita.


Sve o zdravoj prehrani čitajte u novom Doktoru u kući, na kioscima je od četvrtka, 7. travnja.

Teme
Linker
07. srpanj 2022 13:46