SHUTTERSTOCK
Nina Čiča
Nina Čiča
nova studija

Dijeta koja sagorijeva trbušno salo četiri puta brže od ‘obične‘ zdrave prehrane: ‘Ovo je zapanjujuće postignuće‘

01. prosinac 2022.
Trbušna masnoća s vremenom se taloži između organa i luči hormone i otrove koji mogu dovesti do razvoja srčanih bolesti, dijabetesa, demencije i preuranjene smrti

Osobe koje se pridržavaju zelene mediteranske prehrane sagorijevaju opasan tip tjelesne masti četverostruko brže nego osobe koje se pridržavaju bilo koje druge dijete ili klasične mediteranske prehrane. To su pokazali rezultati istraživanja provedenog na Sveučilištu Ben-Gurion u Izraelu. Osobe koje su se držale prehrane temeljene prvenstveno na biljnoj bazi tijekom 18 mjeseci imale su smanjenje trbušne masnoće od 14 posto u odnosu na samo 4,5 posto koliko se smanjila trbušna masnoća kod ispitanika u kontrolnoj grupi koji su imali standardnu zdravu prehranu.


Oblik tijela nalik na jabuku

Visceralna ili trbušna masnoća obavija vitalne organe u trbušnoj šupljini i obično osobe s takvim tipom masnoće imaju veliki trbuh ili oblik tijela nalik na jabuku. Taj tip masti je najopasniji jer u krv luči kemikalije i hormone koji izazivaju upalu i povezani su s kroničnim bolestima kao što su srčane bolesti ili bolest masne jetre. Dodatno je čini opasnom to što se nakuplja vrlo blizu i oko tih vitalnih organa. Mediteranska prehrana - koja obiluje zdravim mastima i proteinima te ima nizak udio ugljikohidrata - postala je izuzetno popularna posljednjih godina nakon što su brojne studije pokazale da štiti od raka te produljuje očekivani životni vijek.

Zelena mediteranska dijeta također sadrži obilje mahunarki i grahorica, cjelovitih žitarica, zelenog lisnatog povrća, maslinovo ulje, orašaste plodove i ribu, ali ima veći naglasak na namirnicama biljnog porijekla. Ispitanici koji su se držali takve prehrane u spomenutoj studiji dobili su naputak da izbace iz prehrane crveno meso i perad te da svakodnevno konzumiraju tri do četiri šalice zelenog čaja i shake od vodene leće. Znanstvenici vjeruju da polifenoli - biljne tvari koje štite tjelesna tkiva od stresa - pomažu u sagorijevanju masti, što je uočeno u prijašnjim istraživanjima. Dr. Hila Zelicha sa Sveučilišta Ben-Gurion smatra da je 14 postotno smanjenje visceralne masnoće zapanjujuće postignuće za tako male i jednostavne promjene u prehrani i načinu života.

Mnogi stručnjaci visceralnu masnoću smatraju pravim ciljem svakog mršavljenja i boljim indikatorom nečijeg zdravstvenog stanja nego što je to opseg struka. Trbušna masnoća s vremenom se taloži između organa i luči hormone i otrove koji mogu dovesti do razvoja srčanih bolesti, dijabetesa, demencije i preuranjene smrti.


Veća količina polifenola

Ovo istraživanje, objavljeno u časopisu BCI Medicine, pratilo je 294 odrasle osobe u dobi od 50 godina koje su u prosjeku imale indeks tjelesne mase 31, što ih stavlja u kategoriju debelih osoba. Gotovo devet od deset osoba bili su muškarci. Stavljeni su na tri različite vrste dijete kojih su se trebali držati od svibnja 2017. do studenog 2018. Dvije skupine su se držale varijacija mediteranske prehrane: jedna se držala zelene varijante koja je uključivala jedan shake od vodene leće i 4 šalice zelenog čaja dnevno, a druga se držala standardne mediteranske prehrane. Obje su skupine imale ograničen unos kalorija na 1.400 kalorija dnevno za žene i 1.800 za muškarce.

Također, unosili su manje od 40 g ugljikohidrata dnevno tijekom prva dva mjeseca, a potom se unos povećao na 80 g dnevno. U trećoj skupini ispitanici su zamoljeni da se pridržavaju uobičajenih savjeta za zdravu prehranu, ali nije im ograničen unos kalorija. Trebali su se držati mediteranske prehrane, ali ne previše striktno. Tijekom istraživanja svaka je skupina svaki tjedan imala 90-minutno predavanje o prehrani tijekom prvog mjeseca i zatim jednom mjesečno tijekom idućih pet mjeseci, a onda svaki drugi mjesec do kraja studije. Svi su trebali provoditi aerobni trening i trening snage tri do četiri puta tjedno u trajanju od 45 do 60 minuta, a kako bi ih motivirali za to, svi su dobili besplatno članstvo u fitness centru. Na početku i na kraju studije ispitanicima je napravljena MRI kako bi se izmjerila trbušna masnoća, a izmjereni su im i tjelesna težina te opseg struka. Ove posljednje dvije mjere su se smanjile kod obje grupe tijekom studije i to bez velikih razlika. U zelenoj skupini ispitanici su u prosjeku izgubili 3,9 posto tjelesne težine i 5,7 posto opsega struka. Oni koji su se držali standardne mediteranske prehrane izgubili su 2,7 posto tjelesne težine i 4,7 posto opsega struka, a oni na zdravoj prehrani izgubili su 0,4 posto tjelesne težine te 3,6 posto opsega struka. Najveća je razlika uočena u smanjenju trbušne masnoće, a dr. Zelicha smatra da je mršavljenje važan cilj samo ako je praćeno impresivnim rezultatima u smanjenju postotka masnog tkiva. Nutricionistica i voditeljica studije prof. Iris Shai ističe da su ovakvi rezultati pokazali da kvaliteta hrane koju unosimo nije manje važna od broja unesenih kalorija.

Autori studije smatraju da je povećano smanjenje trbušne masnoće kod ispitanika na zelenoj dijeti posljedica unosa veće količine polifenola. Razine tih biljnih tvari kod tih su ispitanika bile veće nego kod ispitanika u druge dvije grupe. Zbog veće količine polifenola ispitanici iz zelene grupe trebali su više energije za probavljanje u odnosu na ispitanike iz druge dvije skupine, što je, prema mišljenju znanstvenika, dovelo do veće potrošnje energije i masnog tkiva. U konačnici, to je dovelo i do smanjenja tjelesne težine. Shake od vodene leće koji su konzumirali ispitanici u zelenoj grupi imao je visok udio proteina, željeza,vitamina B12 i polifenola.


Od čega se sastoji ‘zelena‘ mediteranska prehrana?

Stručnjaci sa Sveučilišta Harvard smatraju da takozvana zelena prehrana mora uključivati:

  • obilje hrane biljnog porijekla, poput voća, povrća, cjelovitih žitarica, mahunarki i orašastih plodova
  • maslinovo ulje kao glavni izvor masti
  • sir i jogurt treba jesti svakodnevno u umjerenoj količini
  • ribu i perad treba jesti nekoliko puta tjedno u maloj do umjerenoj količini
  • svježe voće za desert, ali samo nekoliko puta tjedno ako se konzumira s dodatnim sladilima ili medom
  • vino, u maloj ili umjerenoj količini uz neke obroke
Teme
Linker
03. veljača 2023 14:09