Maslačci su dostupni svima

 SHUTTERSTOCK
Ana Dukić
Ana Dukić
Brojni benefiti

Besplatan čuvar srca, bubrega i jetre! Možete ga pronaći na svakoj livadi, ali rijetko ga jedete

14. lipanj 2022.
Iako ih često vidimo na travnjacima, rijetko se nalaze na našem tanjuru

Maslačak je stanovnik naših vrtova, livada i dvorišta. Iako često nailazimo na njega na travnjacima, rijetko se nalazi na našem tanjuru, a trebao bi. Listovi maslačka imaju gorak, papreni okus, možete ih jesti sirove i kuhane, no svakako ćete dobiti važne nutrijente. Ne samo to, sadrže malo kalorija, samo 45 kalorija na 100 grama, a bogati su vitaminima i drugim nutrijentima koji su potrebni našem organizmu. Dodajte listove maslačka u svoju prehranu i poboljšajte svoje zdravlje.


Koji se nutrijenti nalaze u maslačku?

Lutein i zeaksantin

Ovo su dva važna nutrijenta za zdravlje očiju, a nalaze se upravo u listovima maslačka. Ako unesete 100 grama ove važne biljke, unijet ćete 15 miligrama luteina i zeaksantina. Oba nutrijenta filtriraju svjetlost koja ulazi u vaše oči te tako štite očno tkivo od oštećenja izazvanog svjetlom. Lutein i zeaksantin služe kao prirodna zaštita makule (žuta pjega u oku) od sunčeve svjetlosti zato što njihov pigment filtrira plavu svjetlost, slično kao sunčane naočale.

Konzumiranje najmanje 12 miligrama luteina i zeaksantina dnevno smanjuje rizik od katarakte (mrene) i makularne degeneracije, a to su bolesti očiju uzrokovanih starenjem.

image
SHUTTERSTOCK

Vitamin A i K

Listovi maslačka sadrže i znatne količine vitamina A i vitamina K, a oba utječu na vašu krv. Vitamin K regulirala stvaranje krvnih ugrušaka, dok vitamin A podržava rast novih krvnih stanica.

Isto tako, vitamin A igra važnu ulogu u zdravom funkcioniranju očiju te podržava zdravlje imunološkog sustava. Dok vitamin K održava zdravlje kostiju.

Samo 55 grama listova maslačka sadrži 856 miligrama vitamina K, što je više preporučene dnevne doze (RDA). Ista količina listova maslačka će osigurati 279 miligrama vitamina A, što je više od trećine preporučene dnevne doze.


Kalcij i vitamin C

Uključite listove maslačka u svoju prehranu jer su izvrstan izvor vitamina C i kalcija. Vitamin C i kalcij održavaju zdravlje kostiju, kalcij vam je potreban za održavanje gustoće kostiju, a vitamin C za proizvodnju kolagena, što vaše kosti čini otpornima na oštećenja. Isto tako vitamin C pomaže tijelu da se obnovi kožu za zaliječnje rana.

Oba održavaju komunikaciju živčanih stanica te doprinose funkciji živčanog sustava. Unosom samo 55 grama listova maslačka osiguravate 206 miligrama kalcija, ili 21 posto preporučene dnevne doze (RDA). Jednako velika porcija listova maslačka sadrži i 39 miligrama vitamina C, što je 43 posto RDA za muškarce i 52 posto RDA za žene.


Koja još stanja može liječiti?

Pomaže u regulaciji šećera u krvi

Korijen maslačka ima nekoliko bioaktivnih spojeva koji djeluju protiv simptoma dijabetesa tipa 2. Primjerice, maslačak je bogat inulinom, to je vrsta vlakna koja pomaže stabilizirati razinu šećera u krvi.

Također sadrži klorogensku kiselinu koja utječe na lučenje i osjetljivost na inzulin. Nadalje, antioksidativna i protuupalna svojstva maslačka mogu zaštititi od dugotrajnih komplikacija koje uzrokuje dijabetesa tipa 2 (poput bolesti srca).


Može poboljšati zdravlje srca

U nekoliko studija na životinjama, maslačak je učinkovito smanjio razinu LDL (loš) kolesterola te trigliceride, a podigao HDL (dobri) kolesterol. Iako je potrebno više studija na ljudima kako bi se dokazali uzrok i posljedica, hranjive tvari u listovima maslačka mogu pomoći održati zdravlje ljudskog srca. Maslačak sadrži i kalij, koji snižava krvni tlak.

Isto tako, ima malo masti i šećera, a bogat je vlaknima. Uz to, dobar je izvor vitamina za srce, poput folne kiseline i vitamina C. Malača također pospješuje i izbacivanje toksina iz tijela tako što na rad potiče bubrege, čisti i limfu, žuč i poboljšava funkciju jetre.


Može pomoći u prevenciji raka debelog crijeva

U laboratorijskim istraživanjima pokazalo se da ekstrakt korijena maslačka potiče smrt stanica raka debelog crijeva bez nanošenja štete zdravim okolnim stanicama. Iako je potrebno više istraživanja na ljudima, korijen maslačka ima potencijal ubiti kancerogene stanice koje su postale otporne na lijekove. Budući da korijen maslačka općenito nije toksičan, može biti dobar dodatak konvencionalnoj terapiji raka.



Kako se priprema?

Zapravo, listove, ali i cvijet maslačka možete pripremati na nekoliko načina:

  • Svježe listove maslačka možete dodati u salatu
  • Cvjetove možete jesti svježe ili kuhane, u popečcima, možete ih kiseliti, koristiti za pravljenje vina
  • Kuhanjem listova smanjit ćete im gorčinu
  • Korijenje maslačka koje je staro dvije godine možete pržiti, samljeti i koristiti kao zamjenu za kavu.
Teme
Linker
21. lipanj 2022 16:03