Jedna od tehnika koja je zaista dostupna svakome jest da se nježno obuhvati cijeli kažiprst, čime se smanjuje osjećaj straha
 FOTOGRAFIJE: SHUTTERSTOCK
Nina Čiča
Nina Čiča
vrijedi isprobati

Prstima protiv stresa i tjeskobe: tri tehnike opuštanja za koje vam nije potrebno ništa osim vaših ruku

09. srpanj 2021.
Izloženost visokoj razini stresa ili anksioznosti ostavlja posljedice na mentalnom zdravlju, ali i na fizičkom

Osjećate li da ste u posljednje vrijeme naročito tjeskobni ili pod stresom? Nedavno istraživanje je pokazalo da više od polovice odraslih osoba smatra da se njihova razina stresa povećala tijekom pandemije. No, čak i prije pandemije oko 50 posto odraslih osoba smatralo je da su redovito, odnosno svakodnevno izloženi stresu. Srećom, postoje vrlo jednostavne i učinkovite tehnike oslobađanja od stresa za koje vam nije potrebno ništa osim vaših ruku.


Mogu li metode koje se provode na dlanovima smanjiti stres i tjeskobu?

Korištenje tehnika kao što su Jin Shin Jyutsu, Umirujuće ruke i refleksologija mogu pomoći u opuštanju i ublažavanju posljedica stresa. Izloženost visokoj razini stresa ili anksioznosti ostavlja posljedice na mentalnom zdravlju, ali i na fizičkom te može dovesti do razvoja glavobolja, mučnina, nesanice i bolova u mišićima. Osim toga, dugotrajna izloženost stresu dovodi do slabljenja imunološkog sustava, probavnih tegoba i srčanih bolesti.


1. Jin Shin Jyutsu

Što je to?

Lako je moguće da niste čuli za ovu iscjeljujuću japansku tehniku koju je osmislio Master Jiro Murai početkom 20. stoljeća. Cilj ove tehnike je uravnotežiti energetski sustav našeg tijela i ponovo uspostaviti sklad. Kako bi postigle energetski sklad u tijelu, osobe koje prakticiraju Jin Shin koriste svoje ruke za vršenje pritiska na 26 sigurnih energetskih lokacija na svakoj strani tijela (nešto poput tehnike akupunkture ili akupresure). Kad se vrši pritisak, mjesta na kojima je došlo do blokade počnu se otvarati te energija može ponovo nesmetano protjecati tijelom, a tijelo optimalno funkcionirati.

Kako se obavlja

Jedna od tehnika koja je zaista dostupna svakome jest da se nježno obuhvati cijeli kažiprst, čime se smanjuje osjećaj straha.

1. Prste jedne ruke obavijte oko kažiprsta druge, vjerojatno ćete tada osjetiti blago pulsiranje.

2. Ne morate zatvoriti oči, ali možete ako vam tako više odgovara. Cilj je da se osjećate što ugodnije.

Kako to pomaže protiv tjeskobe i stresa

Osim što jako opušta, ova tehnika utječe na naše osjećaje i emocije te nam omogućuje da se povežemo s ritmom univerzalne energije na svjesnoj razini. Poput meditacije, to doprinosi smirivanju živčanog sustava i uma. Dosad nema puno istraživanja koja bi potkrijepila učinkovitost ove metode, ali ona koja su obavljena imaju obećavajuće rezultate. Primjerice istraživanje iz 2014. u kojem su sudjelovale medicinske sestre koje su primjenjivale ovu tehniku smirivanja otkrilo je da postoji povezanost između Jin Shina i smanjene razine stresa, manje pospanosti, jače motivacije i većeg osjećaja zahvalnosti.


2. Umirujuće ruke

Što je to

Ova metoda, koju često preporučuju stručnjaci za psihičko zdravlje, koristi se također kako bi se potaknulo opuštanje ili usporilo disanje tijekom napadaja panike. Metoda se temelji na tome da se svaki prst koristi kao podsjetnik za određenu vrstu disanja ili opuštanja. Metoda je toliko jednostavna i diskretna da se može primjenjivati na javnim mjestima, pa čak i kad je osoba visoko uzbuđena i uzrujana.

Kako se obavlja

Svaki prst vas navodi na neki potez koji za cilj ima smiriti vaše uzburkane misli i pomoći vam da usporite disanje.

1. Prepoznajte: Palac vas podsjeća da prepoznate i prihvatite svoje osjećaje tako da biste uopće mogli početi kontrolirati svoju reakciju na njih.

2. Izdah: Lagano jagodicom taknite kažiprst, i duboko udahnite te izdahnite dopuštajući tijelu da se savine u gornjem dijelu.

3. Udah: Prijeđite na srednji prst i polako udišite ispravljajući torzo.

4. Izdahnite: Na prstenjaku nježno izdahnite zrak iz pluća.

5. Istezanje i opuštanje: Kod malog prsta istegnite dlanove i opustite ih te nakon toga nastavite duboko disati.

Sve opisane korake možete ponavljati koliko god puta želite.

Kako to pomaže protiv tjeskobe i stresa

Disanje zaista može snažno utjecati na tijelo kao cjelinu. Disanje omogućuje izmjenu kisika, a to usporava puls i stabilizira krvni tlak. Osim toga, usredotočenost na disanje skreće pažnju s onoga što je uzrokom stresa.


3. Refleksologija

Što je to

Refleksologija je u Zapadnu kultura ušla početkom 20. stoljeća i otad se koristi za opuštanje od stresa i liječenje bolesti povezanih sa stresom, za što se u Kini koristi preko 5000 godina. Refleksolozi vrše pritisak na određene zone dlanova, stopala ili ušiju jer se smatra da te točke odgovaraju različitim organima i organskim sustavima.

Kako se obavlja

1. Palcem čvrstim pritiskom pratite zaobljenu liniju od dna palca suprotne ruke, preko cijelog dlana do ispod takozvane linije srca (glavna linija koja prelazi preko dlana).

2. Pratite čvrstim pritiskom liniju od unutrašnje strane zgloba palca do ruba jastučića ispod palca, a zatim nastavite duž rubne linije dlana sve dok ne dođete do suprotne strane.

3. Po želji: možete i vršiti male, čvrste kružne pokrete na završetku palca i u sredini dlana.

Trebalo bi na svakom dlanu obavljati ove pokrete 5 minuta.

Kako to pomaže protiv tjeskobe i stresa

Smatra se da refleksoterapija dovodi tijelo u stanje homeostaze, pri kojoj su svi tjelesni sustavi u ravnoteži. U svakom dlanu i stopalu postoji oko 7000 živčanih završetaka, a smatra se da tuda prolaze i energetski kanali. I neka istraživanja potvrđuju učinkovitost refleksoterapije u smirivanju stresa te tjeskobe povezane s boli.

Teme
Linker
10. rujan 2021 16:38