Nezaustavljivi val

Trčanje za početnike: Što obući, jesti, gdje trčati, koja su pravila...

Svjedoci smo, unazad nekoliko godina, velikog razvoja trkačkog pokreta i sve većeg broja ljudi koji se odlučuju započeti s trčanjem.

 

Sve je počelo otvaranjem škola trčanja, slijedio je sve veći broj utrka i sad je cijela priča 'uzela maha' i val se nezaustavljivo kotrlja. Pohvalno u svakom slučaju. Još uvijek kaskamo za zapadnim i sjevernijim susjedima, ali smo barem na ovom polju na pravom putu.

Naravno, početnika ima apsolutno svih profila. Oni koji niti nisu početnici, oni koji su se bavili sportom na visokom nivou, ali nisu voljeli ili su izbjegavali trčanje, oni koji imaju neke osnove i sad bi htjeli napredovati ili istrčati 'nešto ozbiljnije'. Ima, naravno, i onih koji su početnici - u pravom smislu riječi i djela.

 

Pravila za trčanje

Kako je trčanje osnova ljudskog gibanja tako je ono samo po sebi vrlo jednostavno i vrijede vrlo jednostavna pravila.

Prvo je već odlična stvar da ste se odlučili pokrenuti i počeli trčati. Da li ćete istrčati - i kada - polumaraton ili maraton sasvim je nepotrebno opterećenje za početak. Korak po korak.

Možete uživati u trčanju i postići odlične rezultate i nikad ne doći u priliku za polumaraton, a kamoli za maraton. Mnogi vrhunski trkači na srednje i duge pruge nikad u svojoj karijeri nisu istrčali ozbiljnu polumaratonsku utrku!

Krenite polako. I količinski i intenzitetom.

Ako ne možete trčati, hodajte. Pa kombinirajte lagano trčanje i hodanje. Pa će hodanja biti sve manje, a trčanja sve više. Na kraju će ostati samo trčanje na treningu i bit će ga sve više i bit će sve brže. Svakako je minimum da ste aktivni dva puta tjedno, a idealno bi bilo triput - za početak. Poslije će vas obuzeti strast pa će se to popeti na 4 do 5 puta plus utrka vikendom. Ali do toga ima vremena. Zapamtite da je najgora moguća stvar koju možete napraviti da krenete prebrzo - i u treningu i utrci. Kad se 'zagušite', nema povratka, samo patnja do cilja. S druge strane, ako prvi kilometar krenete u stilu 'pusti me da umrem', kad se zagrijete uvijek možete prebaciti u višu brzinu i nadoknaditi propušteno, a na samom treningu i otići koji kilometar više.

 

Kako ubrzavate na pojedinom treningu, tako postepeno podižite intenzitet i količinu od treninga do treninga. Ali budite svjesni svojih limita i ograničenja i pojačanja ne mogu ići unedogled. Uvijek nakon određenog perioda uzmite relaksirajući tjedan. Nakon teškog treninga na rasporedu je lakši i sl. Imate danas na mnogo adresa vrlo kvalitetnih treninga za početnike koje možete slijediti, ali svaki prilagodite sebi.

 

Pravila za opremu

Što se odjeće tiče, puno je o tome već napisano i vrlo je bitno da se za vrijeme trčanja osjećate ugodno. Nemojte po vrućinama natrpati na sebe čudo odjeće, šuškavce i slično kako bi se više preznojili. Samo ćete nepotrebno izgubiti vodu koju ćete brzo nadoknaditi, a skapavat ćete tijekom treninga dok će vam se drugi smijati. Što se tiče hladnijih dana, slojevito oblačenje je osnova te pazite na ekstremitete - rukavice čine čuda i griju cijelo tijelo. Naravno, tehnički materijali su poželjni.

Foto: iStock

Tenisice, naravno, ne samo što trebaju biti za trčanje nego trebaju biti i prilagođene podlozi na kojoj trčite. Drugi je kriterij vaš specifičan način trčanja, odnosno gaženja podloge. Da li gazite 'prema unutra' ili 'prema van' ili ste možda 'neutralni', tj. imate pravilan, idealan korak. Izbor je velik, samo je potrebno odabrati ispravno, u skladu s potrebama, mogućnostima ili s odjećom koju koristite.

Robert iz Zagreba svoje je tenisice kupio u 42.2 Running Store u Frankopanskoj 2a. Dućan je naime namijenjen vrhunskim sportašima, ali i rekreativcima te svima onima koji promiču zdravi način života i trčanje.

- Prije trčanja znam otići u 42.2 Running Store i ondje se zagrijem na trakama. Naime, ta 'pametna' traka prati kako trčiš pa ti profesionalci u 42.2 mogu  sugerirati koje su tenisice idealne za tebe. Odlična stvar - rekao nam je.

 

Pravila za prehranu

Kada krenete s trčanjem, ne mijenjajte od starta drastično količinu i vrstu prehrane. Ionako ćete biti gladniji nego prije, samim pokretanjem trošit ćete više kalorija i imat ćete pozitivni efekt. Probajte izbaciti nepotrebne masnoće i malo pripazite na pripremu hrane.

Svakako prilagodite prehranu, ali to radite postupno i s mjerom.

Jedite češće, ali u manjim obrocima ako vam to obveze dozvoljavaju. No, ako idete s prijateljima na roštilj i počeli ste trčati prije mjesec dana, najgluplja stvar koju možete napraviti je reći da više ne jedete hranu s roštilja - opustite se, počeli ste trčati da vam život bude kvalitetniji. Što ima kvalitetnije od toga da ste ujutro otrčali svoju 'rutu', a poslijepodne u ugodnom društvu opleli po roštilju?

 

Pravila za lokaciju

I na kraju gdje trčati? Gdje god stignete... Ako živite u blizini šume, ondje je u proljeće predivno. Hladovina je gotovo svugdje. I slušalice ostavite kod kuće. Uživajte u zvukovima koje čujete oko sebe, u svojim koracima i disanju. Ako trčite stalno po asfaltu, kvalitetne tenisice su vam osnova. Ako idete kroz prometne dijelove, pazite na promet, zaustavite se na semaforu ako je crveno, nećete izgubiti na kvaliteti treninga ako stanete tih 30 sekundi. Ukoliko imate atletsku stazu u blizini - bilo da je tartan ili 'šljaka' - i to je izvrstan izbor. Ovo je stvarno vrlo individualna stvar i neka svatko izabere podlogu po želji s time da je asfalt svakako potencijalno najopasnija podloga.

 

Eto, to je to za početak. Samo ne zaboravite - ne spremate se za Olimpijske igre. A čak i Olimpijski pobjednici imaju odmor između dva treninga. :)

 

Zašto 42.2 Running Store u Frankopanskoj 2a?

Osim što se ondje možete zagrijati i naći idealne tenisie, 42.2 Running Store je opremljen tuš kabinom i svlačionicom, što vam omogućuje odlazak ili dolazak na trčanje direktno iz dućana. Osim toga na istom mjestu se četvrtkom ujutro održava besplatna joga za trkače.

 

Foto: Zoe Leggings

42.2 Running Store u samom centru Zagreba, pruža 360° pristup koji uključuje cjelokupnu uslugu.

 

Instruktor Govind Puri, kineziolog i višestruki Ironman, jogom se bavi više od 30 godina, a u Frankopanskoj 2a predstavlja svoje viđenje joge kao dopune sportskom treningu, kako bi sportski ciljevi bili ostvareni lakše, brže i sa što manje eventualnih povreda.

- Nikad nisam bio na jogi i moram priznati da sam oduševljen. Nedavno sam počeo trčati i savjeti ovih profesionalaca su mi jako puno pomogli - rekao nam je Robert.

 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Please don't insert text in the box below!

Možda će vas zanimati i ovo