ZDRAVLJE

Imate 20 minuta vremena? Odlično, jer samo vam je toliko potrebno da ojačate imunitet i srce

Više ne znači uvijek i bolje, a to se pokazalo točnim i kad je riječ o tjelovježbi

 

Istraživanja su pokazala da 20 minuta umjerene tjelovježbe donosi dobrobiti za srce, ali i za imunitet

Da, zaista je toliko malo vježbanja, tih 20 kratkih minuta, dovoljno da poboljšate stanje svog imunološkog sustava i zdravlja općenito. To možda zvuči, naročito onima koji su inače aktivni u sportu, više kao zagrijavanje nego kao prava tjelovježba, no istraživanje provedeno 2017. i objavljeno u časopisu Brain, Behavior and Immunity upućuje da nije baš tako.

Znanstvenici su otkrili da samo 20 minuta tjelovježbe ima protuupalni učinak na tijelo, a to pomaže u jačanju imuniteta. Za potrebe istraživanja promatrali su učinke 20-minutnog  hodanja umjerenim tempom po pokretnoj traci, no autorica studije dr. Suzi Hong sa Sveučilišta Kalifornija smatra da bi se isti učinci postigli i brzim hodanjem. 47 ispitanika su prije tjelovježbe dali svoje uzorke krvi, a potom su hodali po pokretnoj traci 20 minuta – intenzitetom prilagođenim formi svakog ispitanika. Neposredno nakon vježbanja ponovo su dali uzorak krvi, a analiza prikupljenih uzoraka je pokazala da je tjelovježba dovela do 5-postotnog smanjenja broja imunoloških stanica koje proizvode citokin, odnosno protein koji se još naziva i faktorom tumorske nekroze (TNF).


Zašto je to važno

Tjelovježba aktivira simpatički živčani sustav te dovodi do ubrzanja pulsa, povišenja krvnog tlaka i bržeg disanja. Kad se to dogodi, hormoni epinefrin i norepinefrin se izlučuju u krvotok i aktiviraju staničnu reakciju koja blokira citokine, uključujući i TNF. TNF ima neke impresivne karakteristike, poput toga da jača imunološki odgovor i uništava stanice raka, no ima i protuupalno djelovanje.

Iako je upala normalan i nužan dio našeg imunološkog sustava, previše upale može dovesti do razvoja autoimunih bolesti, uključujući i reumatoidni artritis, multiplu sklerozu i fibromialgiju.


Vježbanjem do 10 godina dužeg života

Prijašnja istraživanja već su pokazala da tjelovježba smanjuje upalu, no značaj ove studije je u psihološkom objašnjenju zašto i kako se to događa. Umjerena tjelovježba ima i niz drugih zdravstvenih dobrobiti, poput držanja hipertenzije i dijabetesa pod kontrolom, prevencije Alzheimerove bolesti, smanjenja anksioznosti i stresa te usporavanja procesa starenja. Dr. Carmen Terzic, ravnateljica Odjela fizikalne medicine i rehabilitacije na Klinici Mayo kaže da osobe koje redovito umjereno vježbaju mogu produžiti svoj životni vijek za čak 10 godina.

- Tjelovježba je naš najbolji lijek za gotovo svaku bolest - smatra dr. Terzic dodajući da je najbolje u svemu to što je umjerena vježba nevjerojatno jednostavna. Dovoljno je popeti se stepenicama umjesto dizalom ili produžiti petnaestak minuta šetnju sa psom.


 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Please don't insert text in the box below!

Možda će vas zanimati i ovo