Povećava rizik za rak

Zašto krumpir baš NIKADA ne biste smjeli stavljati u hladnjak

Držanjem krumpira u hladnjaku možete ozbiljno ugroziti svoje zdravlje. Kemijski spoj koji nastaje zbog stajanja na niskoj temperaturi je kancerogen.

 

Vratili ste se s tržnice, dućana ili iz vrta sa sela s vrećicom krumpira, no zasigurno ga nećete odjednom potrošiti. Bi li bila dobra ideja staviti ga u hladnjak da zadrži svježinu? Nikako.

Držanjem krumpira u hladnjaku ozbiljno možete riskirati zdravlje i dodatno se izložiti riziku za razvoj raka. Evo i zašto.

 

Opasni akrilamid

Niska temperatura u hladnjaku pogoduje bržem pretvaranju škroba iz krumpira u šećer. Potom kada pečete ili pržite krumpir na visokoj temperaturi (višoj od 120 stupnjeva), iz tog šećera i aminokiseline asparagina, koja je prirodni sastojak namirnica poput krumpira i šparoga, nastaje opasan kemijski spoj akrilamid koji je označen kao kancerogen.

Akrilamid se prvotno koristio u industrijskoj proizvodnji plastike, papira i ljepila, a slučajevi otrovanja radnika izloženih visokim koncentracijama pokazali su da akrilamid djeluje štetno na živčani sustav. 

Istraživanja na životinjama pokazala su da akrilamid u visokim dozama uzrokuje karcinom i negativno utječe na reproduktivni sustav.

 

Znate li gdje ga još ima?

Nacionalni institut za rak u Americi izvijestio je 2002. godine da je akrilamid otkriven i u hrani te da se razvija izlaganjem hrane visokim temperaturama. Akrilamid je pronađen u hrani poput krumpirića, čipsa, keksa i krekera, žitarica za doručak i pekarskih proizvoda, a novija su ispitivanja pokazala da ga sadrži i suho voće, pečeno povrće, crne masline te neki prženi orašasti plodovi i kava.

Pušenje također povećava izloženost čovjeka akrilamidu. Istraživanja su pokazala potencijalni rizik za nastanak raka bubrega, jajnika, endometrija. Iz tog razloga krumpir držite u smočnici ili drugdje na suhom i tamnom mjestu.

 

Kako smanjiti akrilamid u hrani

● smanjite ili izbacite prženu hranu
● ne jedite prepržene ili zagorene krumpire
● ne jedite zagoreni tost, zagrijavajte ga do zlatnožute boje
● krumpir ne čuvajte u hladnjaku, a prije prženja držite ga u vodi 15 do 20 minuta uz dodatak ružmarina, koji ima antioksidativno djelovanje
● češće pijte zeleni čaj i crno vino te jedite češnjak jer polifenoli iz tih namirnica sprečavaju promjenu DNK uzrokovanu akrilamidom koja može dovesti do nastanka raka.

 

 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo