ljetno osvježenje

Uz omiljeno niskokalorično voće spriječite dehidraciju, infarkt, ali i moždani udar

Citrulin iz lubenice pomaže smanjenju mišićnog umora pa se ova aminokiselina često i uvrštava u sportske napitke koji služe oporavku nakon fizičke aktivnosti.

 

Piše: Angelina Paić, sveučilišni specijalist nutricionizma


Čini li se i vama da nema boljeg osjećaja, nego kada sunce sja? Ma gdje god da se nalazili, sunce nas čini sretnijima. No, jeste li primijetili da duljim boravkom na vrućini, na visokim temperaturama, postajete lako razdražljivi, znojite se, muti vam se vid, vrti vam se, suha su vam i ljepljiva usta i često vam se javlja glavobolja. Ako su vam ovi simptomi poznati, definitivno ne konzumirate dovoljne količine vode!


Simptomi dehidracije

Voda je esencijalna za život i iako možemo preživjeti bez hrane nekoliko tjedana, bez vode možemo izdržati samo nekoliko dana. Ljudsko tijelo sadrži između 45 i 75 posto vode (prosječno tijelo muškarca sadrži 60 posto vode, a žene 51 posto).

Simptomi dehidracije razlikuju se ovisno o njenoj težini. Početne reakcije tijela na dehidraciju su žeđ (tijelo želi povećati unos vode), smanjeno mokrenje (tijelo pokušava sačuvati tekućinu) te tamna boja urina. Ako osjetite ove simptome već ste dehidrirali.

Voda, iako esencijalni i kvantitativno najvažniji nutrijent, na žalost je često zanemaren.

Djeca imaju veći rizik od dehidracije nego odrasli i to zato što im je potrebno više vode u odnosu na njihovu tjelesnu težinu. Djeca obično moraju pitati kako bi dobila vode; često se oslanjaju na svoje roditelje. Uz to, djeca ne mogu uvijek prepoznati prve stadije žeđi, što ih čini veoma ranjivim blažim oblicima dehidracije, posebice kada sudjeluju u fizičkim aktivnostima ili pri visokim temperaturama. Zato pazite na malene i uvijek imajte bočicu vode pri ruci.

 

Nedavne studije pokazuju da je promjena hidratacije tijela povezana s kognitivnim performansama. Gubitak veći od 2 posto dovodi do smanjenja kognitivnih i fizičkih sposobnosti, glavobolje i umora. Odmah sam pomislila na studente koji za vrijeme ljetnog roka spremaju ispite. Neka voda ne bude razlog vašeg pada ;)


Je li svaka tekućina dobra za pravilnu hidrataciju organizma?

Sva pića sadrže vodu, no mnoga popularna pića sadrže još jednu tvar, a to je šećer! Takva nam donose i energiju (kalorije/kJ). Unošenje više energije nego što je tijelu potrebno dovodi do povećanja tjelesne mase te je zato važno znati energetske vrijednosti hrane i pića koju konzumiramo. Osim što doprinose debljanju, često konzumiranje zašećerenih pića dovodi do dentalnih problema (karijes), pogotovo ako se ne držimo pravilne dentalne higijene

Zato je čista voda jako dobar izbor u svakom trenutku. Osvježava tijelo bez dodatnih kalorija i rizika za zube.

No, ima jedna zanimljiva činjenica, a to je da vodu možemo unositi u tijelo i hranom.

Pojedine vrste voća i povrća sadrže preko 90 posto vode. Sada je mnogima i sezona: zelene salata koja sadrži čak 96 posto vode, krastavci isto, rajčica sadrži 94 posto, tikvice 95, a meni jedna od najdražih ljetnih namirnica za gašenje žeđi koja sadrži 92 posto vode je lubenica. 


Moćan antioksidans

Lubenica nije samo nisko kalorično voće (100 g lubenice sadrži samo 30 kcal) bogato vlaknima, ona je puno više od toga.

Njezina divna crvena boja potječe od karotenoidnog fitonutrijenta - likopena. Likopen je moćan antioksidans te se pokazalo da nas štiti od ateroskleroze, infarkta i moždanog udara. Lubenica je odličan izvor vitamin A, B6 i C koji također smanjuju rizik od razvoja bolesti srca. Za sve vas koji volite godišnji odmor provoditi aktivno, lubenica skriva jednu zanimljivu aminokiselinu u svom sastavu, a to je citrulin.

 

Citrulin iz lubenice pomaže smanjenju mišićnog umora pa se ova aminokiselina često i uvrštava u sportske napitke koji služe oporavku nakon fizičke aktivnosti. Istraživanja koja su provedena su se odnosila na konzumiranje dnevno 3 do 6 čaša soka od lubenice.

Citrulin je prekursor arginina koji sudjeluje u nastanku dušikovog oksida koji djeluje opuštajuće na stanice glatkih mišića. Dušikov oksid (NO) djeluje opuštajuće i na krvne žile, širi ih te se postiže slobodniji protok krvi i smanjuje krvni tlak!

Za neke najveća mana lubenice su njene sjemenke, no i one nisu tako beskorisne kako se na prvi pogled čini. Znate li da sadrže proteine? 24 sjemenke sadrže približno 1 g proteina. Lubenica je doista zanimljivo voće.

Probajte lubenicu i na ovaj interesantan način. Oduševit će vas svježina i bogatstvo okusa ovog zanimljivog ljetnog voća.

 

  • U sokovnik stavite dvije veće kriške, oguljene i ohlađene lubenice i 5 listova mente.
  • Navedene sastojke stavite u blender i izmiksajte.

Živjeli!

Angelina

P.S. Ako tražite još recepata za hidrataciju organizma, zavirite na moj profil.

 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo