zdravlje

Tipovi prehrane koji mogu pomoći kod depresije, Alzheimera, moždanog, multiple, migrene...

Sve što trebate znati od MIND dijeti, ketogenoj i onoj bez glutena, mlijeka i jaja.

 

MIND dijeta - za bolje kognitivne sposobnosti

Poseban tip prehrane, nazvan MIND dijeta, osmišljen je tako da potiče zdravlje mozga i kognitivne sposobnosti te pomaže prevenirati Alzheimerovu bolest. To je kombinacija mediteranske i DASH dijete, obje su vrlo dobre i istražene, pogoduju kardiovaskularnom i općem zdravlju. Prema MIND dijeti izbjegava se hrana iz sljedećih pet skupina: crveno meso, maslac i margarin, sirevi, kolači i slatkiši, pržena i brza hrana.

Naglasak je u prehrani stavljen na deset zdravih prehrambenih skupina koje potiču zdravlje mozga.

To su:

● zeleno lisnato povrće

● sve ostalo povrće

● orašasti plodovi

● bobičasto voće

● grahorice

● cjelovite žitarice

● riba

● meso peradi

● maslinovo ulje

● vino

Svaki dan treba pojesti tri serviranja cjelovitih žitarica i povrća te popiti čašu vina. Za međuobrok uzimaju se orašasti plodovi, a svaki drugi dan valja pojesti pola šalice grahorica.

 

Dva puta tjedno jede se meso peradi i po pola šalice bobičastog voća. Riba se jede također najmanje dva puta tjedno. Glavna masnoća je maslinovo ulje.


Ketogena dijeta

Samo pod nadzorom Ketogena dijeta je način prehrane s visokim unosom masti i niskim unosom ugljikohidrata i proteina. Niz istraživanja potvrdio je da takva prehrana može biti značajna pomoć u terapiji epilepsije, a pokazala se djelotvornom i kod tumora na mozgu, Alzheimerove bolesti, depresije, moždanog udara, ozljeda glave, Parkinsonove bolesti, migrena, poremećaja spavanja, shizofrenije, tjeskobe, poremećaja pažnje, razdražljivosti...

- Klasična ketogena dijeta temelji se na točno određenom omjeru masti i ugljikohidrata koji je obično 2:1 ili čak 4:1. Činjenica je da dobivamo više energije po molekuli masnoće nego po molekuli šećera. Ketogena dijeta stimulira produkciju ketonskih tijela u gladovanju koja su savršeno gorivo za tijelo, za razliku od glukoze koja zapravo skraćuje životni mozak rade barem 25 posto učinkovitije na ketonima nego na šećeru u krvi - rekla je neurologinja prof. dr. Vanja Bašić Kes.

Vrlo je važno provoditi ketogenu dijetu pod strogim nadzorom liječnika i dijetetičara jer i najmanja odstupanja mogu uzrokovati neželjene učinke. Cilj je ove prehrane uspostaviti ketozu, pri čemu se mora paziti na adekvatan unos vode i pratiti potrebne biokemijske parametre.

 

Nakon što je uspostavljena ketoza, počinje se s kalorijskim unosom, s tim da se broj kalorija povećava za 1/3 u svakom drugom obroku sve dok se ne postigne predviđeni omjer 4:1 (4 g masti/1 g proteina i ugljikohidrata). Dnevni kalorijski unos izračunava se tako da se održi idealna tjelesna težina svakog oboljelog.


Protokol Terry Wahls

Bez glutena, mlijeka i jaja Američka sveučilišna profesorica i liječnica dr. Terry Wahls osmislila je način prehrane pogodan za oboljele od multiple skleroze, od koje je i sama oboljela. Temelji se na paleo prehrani, nema glutena, mliječnih proizvoda ni jaja. Preporučeni tip prehrane je najmanje devet šalica organskog povrća i voća svaki dan. Tri šalice čini lisnato zeleno povrće, jer je puno vitamina A, C, K, B i minerala.

Tri šalice čini povrće bogato sumporom, što uključuje kupus, brokulu, cvjetaču, repu, luk, gljive i šparoge, jer su sumporni spojevi dobri u podržavanju uklanjanja toksina i stvaranju neurotransmitera. Još tri šalice čini šareno povrće i voće (idealno tri različite boje, svaki dan), jer je puno antioksidansa.

 

Jede se sirovo ili kratko kuhano na pari. U svakom obroku treba biti i kvalitetnih proteina bogatih omega-3 masnim kiselinama kao što su divlji losos ili haringa i meso životinja hranjenih ispašom. Konzumiraju se i zdrava ulja poput kokosovog, maslinovog, lanenog ili konopljinog ulja. Žitarice se ne jedu ili se jedu iznimno male količine bezglutenskih žitarica (amarant, kvinoja).

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo