Tako se to radi

Svi ljeti činimo ovu grešku, a da nije tako, niti bismo umirali od žeđi, niti bismo bili razdražljivi

Kako bi se energija, tijelo i um ljeti održali u ravnoteži, ayurveda ne koristi ohlađene namirnice, nego one koje prirodno imaju rashlađujuća i osvježavajuća svojstva. Pokušajte se ovo ljeto dubinski rashladiti i hidratizirati najboljim ayurvedskim napicima.

 

Kad temperature prelaze 30 stupnjeva, prvi je impuls obično posegnuti za nekim gaziranim pićem natrpanim kockicama leda. No, to će nas samo kratkotrajno rashladiti, a s vremenom ćemo sve teže podnositi vrućinu.

Prema ayurvedi, ledeno hladna hrana i pića remete agni ili probavnu vatru, odnosno metaboličku energiju koja rastvara hranu i uzima iz nje esenciju.

 

Ona slabe naš probavni sustav, tijelo se mora više “mučiti” da probavi i apsorbira nutrijente, a pitta ili metabolizam postaje neuravnotežen. Razdraženost, netrpeljivost, dijareja, agresivno ponašanje ili žgaravica pokazatelji su da je pitta izbačena iz ravnoteže. Ljeto je, naime, vrijeme pitte, a ona utječe na probavu i temperaturu u umu, tijelu i okolini. Kad pitta postane prenapregnuta ili pregrijana, izbačeni smo iz ravnoteže u svakom smislu. To utječe na naše emocije (postajemo nestrpljivi i nervozni), na tijelo (prekomjerno se znojimo, koža je izuzetno osjetljiva) i na ponašanje (postajemo skloniji perfekcionizmu).


PITTI NE TREBA HLADNJAK

Drevna ayurvedska medicina nudi jednostavna rješenja koja pomažu u održavanju ravnoteže tijekom ljeta, i to bez nuspojava. Najučinkovitiji način za održavanje tijela rashlađenim jest osigurati mu odgovarajuću hidrataciju pićima koja umiruju pittu.

Pijte barem sedam-osam čaša čiste izvorske vode dnevno u koju možete dodati malo osvježavajuće mente (umiruje pittu) ili čajnu žličicu čiste organske ružine vodice. Voda koja stoji u hladnoj prostoriji ili podrumu ima odgovarajuću temperaturu za pijenje, dok je sve što uzmemo direktno iz hladnjaka prehladno za probavu, koliko god bilo primamljivo.

 

Radije izvadite piće iz hladnjaka, natočite željenu količinu u čašu i ostavite deset do 15 minuta da se hladnoća barem malo ublaži. Čim počnete izbjegavati ili smanjivati konzumaciju ledeno hladnih pića, primijetit ćete da vam je trbuh manje napuhnut. Odgovarajuća hidratacija izuzetno je važna i zato što daje više energije tijelu, poboljšava vid, kožu čini mekšom i pomaže u uklanja nju toksina iz tijela. Mnogi ljudi često osjećaju umor i iznenadili bi se kad bi shvatili da je uzrok toga vrlo jednostavan - dehidracija.


AYURVEDSKE IDEJE ZA OSVJEŽENJE

Svježe, slatko voće i voćni sokovi posebno su učinkoviti u uravnoteženju pitte. Oni osiguravaju nutrijente te rashlađuju tijelo i pružaju mu osjećaj ugode. Sok lubenice, svježi sok krastavca, sok od zelene salate i kokosovo mlijeko među najučinkovitijim su napicima za smirivanje pitte. Budete li pili barem jedno od tih pića nekoliko puta dnevno, osjetit ćete veliku razliku u reakciji na visoke temperature i sposobnosti da ih podnosite. Svježe začinsko bilje poput mente, korijandra i potočarke također se može upotrijebiti za pripremu soka ili slatko-kiselog indijskog umaka (chutney), a i jedno i drugo odlično uravnotežuje pittu. Osvježavajuće začinsko bilje možete i svako jutro staviti u uzavrelu vodu, zatim ohladiti na sobnu temperaturu i tu vodu piti tijekom dana.

Time ćete hidratizirati tijelo i iskoristiti sve dobrobiti ljekovitih i osvježavajućih začinskih biljaka. I u pripremanju ljetnih jela prednost dajte začinskim biljkama koje imaju rashlađujući učinak, poput kardamoma, korijandra i komorača.

 


NAMIRNICE KOJE LJETI TREBA IZBJEGAVATI

Neke vrste voća i začina mogu nadražiti pittu te bi ih trebalo izbjegavati tijekom ljetnih mjeseci. Prema ayurvedi jagode i breskve naročito nadražuju pittu, a mogu čak izazvati i osipe i alergijske reakcije kod nekih ljudi. Ako ste ljubitelj jagoda i bresaka, bolje je da ih skuhate s dodatkom malo šećera i kardamoma te propasirate i zatim pomiješate s malo soka grejpa kako biste dobili ukusno, rashlađujuće ljetno piće koje neće poremetiti pittu.

Prijedlog za osvježavajući ljetni desert koji je lakši i bolje osvježava od sladoleda vrlo je jednostavan: pomiješajte malu količinu tučenog slatkog vrhnja s malo kuhanog voća po želji.

 

Young man and woman together in the swimming pool drink
Getty Images/iStockphoto

S ledom uvijek budite 'štedljivi', a ako je piće i bez toga hladno, dajte mu koju minuta da se temperira.

 

Četiri prijedloga

MILK SHAKE OD MANGA

Pomiješajte malu šalicu svježe pulpe manga, čašu mlijeka i pola čaše vode te dodajte, ako je potrebno, malo šećera od trske u prahu. Dobro izmiksajte i poslužite.

 

SVJEŽI VOĆNI SOKOVI

Svježi voćni sokovi smatraju se poželjnim i zdravim napicima i u ayurvedskoj medicini, samo što se pripremaju na malo drugačiji način nego inače. U ayurvedi se preporučuje jednu ili više odabranih vrsta voća samljeti s minimalnom količinom vode i bez dodatka šećera. U malo vode zadržat će se i još više naglasiti prirodna slatkoća voća, a i veća koncentracija vlakana i drugih važnih nutrijenata. Voćne sokove pripremajte netom prije nego što ih namjeravate popiti.

 

SOK OD KORIJANDRA

Pomiješajte šaku listova korijandra s čašom vode, komadićem đumbira, dva-tri zrna papra, čajnom žličicom soka limuna te dodajte sol i šećer prema potrebi. Pomiješajte sastojke i procijedite te dobivenu tekućinu, ako je potrebno, još malo razrijedite vodom.

 

SLATKI SHIKANJI

U čašu vode ili svježe iscijeđenog soka od limete dodajte malo mente, kumina u prahu, soli i đumbira. Voda s ječmom U lonac stavite jušnu žlicu ječma, prstohvat soli i 2 čaše vode. Kuhajte dok se ječam posve ne skuha, zatim procijedite vodu i poslužite.

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo