Oralne bakterije, pokazalo se, imaju značajnu ulogu u nastajanju i agresivnosti ove vrste raka.
Fusobacterium nucleatum

Spektakularno otkriće pokazalo kako je oralna bakterija usko povezana s rakom debelog crijeva

Ovo otkriće trebalo bi pomoći u razjašnjavanju zašto se kod nekih pacijenata rak debelog crijeva brže razvija, kažu znanstvenici s njujorškog Sveučilišta Columbia. Isti je tim identificirao i protein na kojem bi se mogao temeljiti test za otkrivanje agresivnijih vrsta raka debelog crijeva, a ubuduće dovesti i do novih načina liječenja zloćudnih bolesti.

Piše: Goranka Jureško/Jutarnji list

Testovi su pokazali da oko trećine oboljelih od raka debelog crijeva ima i bakteriju Fusobacterium nucleatum, a kod takvih pacijenata zloćudna je bolest u pravilu agresivnija, pokazale su nedavne studije objavljene u časopisu EMBO Reports.

Riječ je o bakteriji koja se često pojavljuje kod propadanja zuba, odnosno to su tzv. oralne bakterije koje, čini se, imaju značajnu ulogu u nastajanju i agresivnosti raka debelog crijeva.

Abnormalne stanice

Rak debelog crijeva razvija se iz nekontroliranog rasta i preživljavanja abnormalnih stanica u debelom crijevu ili rektumu. Debelo crijevo upija vodu i hranjive tvari iz onoga što je ostalo od hrane nakon što je prošla kroz želudac i tanko crijevo. Zatim preostali otpad prelazi u rektum i izlazi kroz anus.

Najčešći prekancerozni stadij kolorektalnog karcinoma je polip, koji se razvija u tkivu koje povezuje debelo crijevo i rektum.

Iako svi mogu postati kancerogeni, manje od 10 posto polipa zapravo postaje invazivno. Znanstvenici već neko vrijeme znaju da abnormalne stanice koje dovode do kancerogenih adenoma u raku debelog crijeva nastaju zbog genetskih mutacija koje se tijekom vremena nakupljaju. Međutim, odnedavno se sve više primjećuje da i bakterija Fusobacterium nucleatum ima značajnu ulogu.

Senior couple lifestyle moments at home
Bakterija djeluje samo u kanceroznim stanicama debelog crijeva, a ne pokreće ta događanja u zdravim,

ČITAJTE I:

"Mutacije su samo dio priče", kaže autorica studije Yipping W. Han, profesorica mikrobiologije na Visokoj školi za stomatologiju.

"Drugi čimbenici, uključujući bakterije, također mogu igrati ulogu."

U dosadašnjem radu prof. Han i tim otkrili su da bakterija Fusobacterium nucleatum proizvodi molekulu FadA adhesin, koja pokreće niz molekularnih događaja u stanicama debelog crijeva koje znanstvenici povezuju s brojnim vrstama raka. Taj je rad također otkrio da bakterija djeluje samo u kanceroznim stanicama debelog crijeva, a ne pokreće ta događanja u zdravim. Otkriti zašto bakterija djeluje samo na stanice raka, bio je cilj ove novije studije.

Invazivniji oblici

Istraživači su proučavali kancerogene stanice debelog crijeva i vidjeli da se u njima ne stvara protein aneksin A1, koji potiče rast stanica raka. Istraživači su otkrili da su pacijenti s primarnim rakom debelog crijeva koji su imali višu razinu aneksina A1 imali invazivniji oblik bolesti. Tim namjerava istražiti kako bi se mogao koristiti protein aneksin A1 kao marker za identifikaciju agresivnog raka debelog crijeva, ali i za nove mogućnosti liječenja raka debelog crijeva i drugih vrsta raka koje ciljaju na proteine.

15. travanj 2024 06:49