Prehrana i zdravlje

Smiju li dijabetičari na ketogenu dijetu ili je to samo još jedan ludi trend koji bi trebalo izbjeći?

Kad se unos ugljikohidrata drastično smanji, kao kod keto dijete, šećer u krvi tendira nižim vrijednostima pa osoba treba manje inzulina za održavanje šećera u poželjnim granicama. To, naravno, nikako ne smijete činiti 'na svoju ruku'.

Ketogena ili keto dijeta prehrana je bogata masnoćama i s dosta dobro zastupljenim proteinima, a istodobno vrlo siromašna ugljikohidratima, uključujući šećere, škrob i vlakna.

Zamišljena je kao pomoć u tretiranju epilepsije, no znanstvenici su primijetili i druge zdravstvene dobrobiti pa posljednjih godina raste zanimanje za keto dijetu kao pomoć kod tumora, u mršavljenju i kod dijabetesa.

 

Dijabetes tipa 1 kronično je stanje kod kojeg gušterača više ne proizvodi inzulin ili ga proizvodi premalo, dok je kod dijabetesa tipa 2 problem u načinu na koji tijelo procesira šećer u krvi, što je najčešće povezano s inzulinskom rezistencijom.


Nije sve tako jednostavno

I premda se pokazalo da ketogena prehrana može poboljšati kontrolu šećera u krvi i smanjiti potrebe za inzulinom, nije sve tako jednostavno, jer može doći do određenih komplikacija kod osoba s dijabetesom tipa 1.

Kod razumijevanja ketogene prehrane ključno je razumijevanje pojmova dijabetička ketoacidoza (DKA) i nutritivna ketoza (ketoza). To je osobito važno ako imate šećernu bolest tipa 1.

Na keto dijeti unos ugljikohidrata značajno se smanjuje, na manje od 50 grama na dan, a povećava se unos masnoća (glavni izvori masnoća su jaja, orašasti plodovi, sjemenke, losos i avokado). To potiče tijelo da proizvodi spojeve ketone tijekom razgradnje masti u jetri te da koristi masnoće kao glavni izvor goriva umjesto ugljikohidrata.

Takva metabolička promjena dovodi do nutritivne ketoze, što znači da tijelo upotrebljava ketone iz krvi za energiju.

S druge strane, dijabetička ketoacidoza je hitno medicinsko stanje koje se pojavljuje većinom kod osoba s dijabetesom tipa 1 ako ne uzmu inzulin. Bez inzulina koji bi transportirao šećer u krvi u tjelesne stanice, razine šećera i ketona u krvi rapidno rastu remeteći acidobaznu ravnotežu krvi.

Dakle, kod ketoze je podignuta samo razina ketona, čime tijelo može koristiti uglavnom masnoće za energiju, a u dijabetičkoj su ketoacidozi vrlo visoke razine i šećera u krvi i ketona, što je kritično za zdravlje.


Isključivo pod nadzorom

Osobe s dijabetesom tipa 1 koje razmišljaju o prelasku na ketogenu dijetu moraju to raditi pod zdravstvenim nadzorom nutricionista i liječnika kako bi izbjegle ozbiljne komplikacije.

Pokazalo se da ketogena prehrana može značajno sniziti šećer kod ljudi s dijabetesom tipa 1 i 2.

 

Dvoipolgodišnja studija koja je pratila jedanaest odraslih osoba s dijabetesom tipa 1 otkrila je da se zahvaljujući keto dijeti mogu značajno poboljšati razine HbA1C, markera iz krvi koji služi za dugoročniju kontrolu dijabetesa, a pokazuje srednju dnevnu razinu glukoze u krvi tijekom protekla dva mjeseca. No, neki su sudionici doživjeli i epizode u kojima im je šećer pao prenisko, ispod 3,9 mmol/l, vjerojatno zbog neprikladnog doziranja inzulina.

Zbog toga se može reći da keto prehrana podiže rizik od snižavanja razine šećera u krvi na preniske vrijednosti, što može dovesti do ozbiljnih komplikacija kao što su smetenost, vrtoglavica, nejasan govor i gubitak svijesti.

Ketogenic low carb diet dinner grilled salmon, avocado, broccoli, green bean and soft boiled egg in ceramic bowl served with olives and nuts, bouquet of peonies on grey table.
Getty Images/iStockphoto

Bogata masnoćama i proteinima, a siromašna ugljikohidratima, ova se dijeta preporuča i osobama koje pate od epilepsije.


Treba razmotriti sve moguće posljedice

Postoje snažni dokazi da keto dijeta može potaknuti gubitak kilograma. Za to je, smatra se, odgovorno više faktora, među kojima su:

  • potiskivanje apetita (ketogena prehrana potiče osjećaj sitosti, po svoj prilici zato što djeluje na hormone koji sudjeluju u kontroli gladi, pa se smanjuje vjerojatnost da ćete pojesti previše);
  • izbacivanje ugljikohidrata iz prehrane (bez hrane bogate ugljikohidratima smanjuje se i kalorijski unos);
  • veći unos proteina (keto je bogatija proteinima od standardne prehrane, što povećava zasitnost obroka).

Neke osobe s dijabetesom tipa 1 mogu željeti smršavjeti, no to nije cilj za svakoga niti je sigurno. Ako je netko već ispod poželjne težine, dodatni gubitak kilograma nikako mu ne treba. Zato je važno razmotriti sve moguće posljedice prelaska na keto prehranu.

Kontrolu šećera u krvi oboljeli od dijabetesa tipa 1 postižu primjenom kratkodjelujućeg inzulina u različitim dozama, ovisno o razini šećera u krvi i količini ugljikohidrata u obroku. Kad se unos ugljikohidrata drastično smanji, kao kod keto dijete, šećer u krvi tendira nižim vrijednostima pa osoba treba manje inzulina za držanje šećera u poželjnim granicama.

Primjerice, istraživanje na deset osoba s dijabetesom tipa 1 na prehrani s vrlo malo ugljikohidrata pokazalo je da su u prosjeku trebali 20 jedinica inzulina na dan manje.

Doziranje inzulina mora biti u skladu s trenutnim vrijednostima šećera u krvi, koje će vjerojatno biti niže nakon prelaska na ketogenu prehranu.

Ako osoba nastavi primjenjivati jednake količine inzulina kao i prije dijete, može doći u hipoglikemiju, vrlo ozbiljno zdravstveno stanje s preniskim razinama šećera u krvi. Zbog toga što je uz manje ugljikohidrata potrebno i manje inzulina, treba češće mjeriti šećer u krvi kako bi se izbjegla hipoglikemija.


Redovito mjerenje šećera i ketona

Promjenu u uzimanju inzulina treba provesti pod liječničkim nadzorom. Na pitanje o sigurnosti keto dijete za osobe s dijabetesom tipa 1 nema jednostavnog odgovora da ili ne, jer treba uzeti u obzir više čimbenika. Kod osoba koje dobro kontroliraju bolest, informirane su o dijabetesu i slijede smjernice ketogene prehrane, ovakva je dijeta relativno sigurna opcija. Pametno bi bilo početi sa smanjenjem unosa ugljikohidrata prije prelaska na potpuno ketogenu prehranu, da biste vidjeli kako vaše tijelo reagira na takvu promjenu.

Osim toga, ključno je prijeći na ketogenu prehranu pod nadzorom nutricionista i liječnika, kako biste lakše provodili dijetu te prilagodili terapiju inzulinom ili lijekovima. Uz pomno mjerenje razina šećera u krvi, prijeđete li na ketogenu prehranu, redovito ćete testirati i razine ketona. Mnoge osobe s dijabetesom tipa 1 susrele su se s testiranjem ketona, jer takav se test koristi za otkrivanje ranih stadija dijabetičke ketoacidoze.

Senior women enjoying a great time together. They are having breakfast and talking.
Getty Images

Osim što ćete morati češće kontrolirati šećer, na ovoj ćete dijeti trebati redovito provjeravati i razinu ketona.


Tko bi trebao izbjegavati keto dijetu

S obzirom na moguće negativne učinke na opće zdravlje, neke osobe s dijabetesom tipa 1 ne bi trebale slijediti ketogenu prehranu.

Tu se ubrajaju:

  • osobe s kronično niskim razinama šećera u anamnezi
  • pothranjene osobe i one s poremećajima prehrane
  • osobe koje idu na neku operaciju ili se od nje oporavljaju
  • svi mlađi od 18 godina
  • trudnice i dojilje.

Ove skupine ljudi imaju povećan rizik od komplikacija i preporučuje im se ne počinjati s ketogenom prehranom.


Ketoni se mogu testirati iz:

krvi: mjeri se pomoću mjerača s testnim trakicama, slično mjerenju šećera

urina: trakice pokazuju razinu ketona pomoću boje kad se umoče u uzorak urina

daha: analizator daha mjeri razinu acetona, nusprodukta ketona, u dahu.

Razinu ketona svakako bi trebalo provjeriti ako je razina šećera iznad 16,6 mmol/l (300 mg/dl), ako se osjećate loše, zbunjeno, mutno vam je u glavi.



Sve o tome čitajte u novom Doktoru plus - Život s dijabetesom.

 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo