Težina pod kontrolom

Neočekivani razlozi zbog kojih se debljate

Ako vaša vaga ne odražava trud koji ulažete u zdrav životni stil, možda postoje skriveni razlozi zbog kojih vam se kilogrami nakupljaju.

 

Frustracija koja se javi kad na vagi ugledate dodatni kilogram - ili nikakav gubitak težine, a uložili ste trud da smršavite - razumljiva je. Jeste li znali da različiti razlozi, od hormonske neravnoteže preko manjka nekih vitamina do lijekova koje uzimate, mogu biti ključ vašeg debljanja?

- Mnogi ljudi biraju zdrav životni stil, no unatoč tome naše tijelo reagira na faktore koje ne možemo kontrolirati - tumači dr. Robert J. Hedaya, profesor psihijatrije iz Georgetown University Medical Centera.

- Prečesto smatramo da su ponašanje i životni stil osobe jedini "krivac" za njenu debljinu, no to nije istina. Razlozi debljanja često su takvi da je zbog njih opravdano potražiti liječničku pomoć.

Navodimo neke neočekivane razloge koji možda stoje između vas i vaše idealne težine.

 

1. Uzimate pogrešan lijek

Dugačka je lista lijekova koji mogu uzrokovati debljanje: uzimate li kontraceptive, neku hormonsku terapiju, steroide, beta-blokatore protiv srčanih bolesti i visokog tlaka, lijekove protiv epilepsije, protiv raka dojke, neke tretmane protiv reumatoidnog artritisa, pa čak i neke lijekove protiv glavobolje i žgaravice, trebate znati da mogu potaknuti debljanje.

- Kad je pacijent zabrinut zbog debljanja, proučim koje lijekove uzima - kaže dr. Steven D. Wittlin, voditelj odjela za endokrinologiju i metabolizam na University of Rochester Medical Center u Rochesteru.

- Neki od njih mogu utjecati na apetit, drugi na metabolizam. A neki vam mogu popraviti zdravstveno stanje, pa vam se apetit vrati.

• Rješenje

Ako mislite da lijek utječe na vašu težinu, obratite se liječniku. Mogao bi razmotriti alternativu koja neće imati takvu nuspojavu.

 

2. Probava vam je spora

Probavni problemi, uključujući slabu pokretljivost crijeva, mogu također potaknuti gomilanje kilograma.

- Idealno bi bilo prazniti crijeva koji sat nakon jela, jednom ili dva puta na dan - kaže dr. Hedaya. - Ako niste tako redoviti, nedovoljna hidriranost, neki lijekovi, premalo vlakana u prehrani ili poremećena crijevna flora mogu biti razlog debljanja.

• Rješenje

Ako je zatvor vaš jedini simptom, pokušajte uzimati probiotike koji će pomoći vašem probavnom sustavu da radi ispravno. Ključno je uvijek uzimati dovoljno tekućine, uz prehranu u kojoj su obilno zastupljene namirnice bogate vlaknima.

Ako i dalje imate teškoća, javite se liječniku da provjeri različita stanja, uključujući hipotireoidizam.

 

3. Nedostaju vam određeni nutrijenti

Niske razine vitamina D, magnezija ili željeza mogu kompromitirati vaš imunosni sistem, sniziti vam razinu energije ili utjecati na vaš metabolizam. U takvoj situaciji teško će biti postići učinke zdravog života, štoviše, zbog umora se možete osjećati preslabo da biste uopće vježbali.

 

- Nisku razinu energije ljudi često na brzinu pokušavaju podići na pogrešan način - kofeinom, slatkišima ili jednostavnim ugljikohidratima - upozorava dr. Hedaya. - Ali time samo pogoršavaju situaciju.

 

• Rješenje

Razinu željeza možete pokušati napumpati jedući crveno meso i špinat, kao i razinu magnezija dodajući brazilske oraščiće i bademe u prehranu, no nemoguće je konzumirati dovoljno mlijeka ili upiti dovoljno sunčeva svjetla da kompenzira niske razine vitamina D.

- Kad uzimate suplement, treba znati da je potrebno neko vrijeme kako bi se pronašla prava doza vitamina D - kaže dr. Hedaya.

- Ako ga uzimate previše, mogu vam se razviti bubrežni kamenci. Trebalo bi testirati krv svaka tri mjeseca, da liječnik može odrediti optimalnu dozu. Dodavanje suplementa željeza malo je manje pipkavo, ali i dalje je, prije nego što počnete uzimati dodatke prehrani, uputno provjeriti s liječnikom imate li hipotireoidizam ili druga stanja koja mogu utjecati na debljanje.

 

4. Starite

Ovo je, naravno, stanje koje ne možete izbjeći.

- Često mi pacijenti kažu kako im se čini da im se metabolizam usporava. I to je istina - kaže dr. Dominique Fradin-Read, profesorica na Loma Linda School of Medicine u Kaliforniji. - Kad imamo 40 ili 50 godina, ne sagorijevamo više toliko kalorija kao kada smo imali 20 godina. Zato trebamo više vježbati i manje jesti da metabolizam nastavi dobro raditi. Neke studije pokazuju da vježbanje može biti važnije od prehrane za dugoročno održavanje poželjne težine.

• Rješenje

- Zapamtite da nisu sve kalorije jednake za nakupljanje težine - kaže dr. Fradin-Read. - Proteini će navesti vaše tijelo da učinkovitije troši kalorije, a ugljikohidrati će ga tjerati da radi sporije, pa čak i da brže odlaže naslage.

Prehrana s nemasnim proteinima i uz reducirane ugljikohidrate dobar je način da izbjegnete nakupljanje suvišnih kilograma.

 

5. Imate plantarni fasciitis

- Mnoga mišićno-koštana bolna stanja, uključujući plantarni fasciitis (bol u peti), ali i osteoartritis ili bolove u koljenu ili kukovima, mogu rezultirati neželjenim povećanjem težine - kaže dr. Donald Bohay, ortoped. - Plantarni fasciitis sigurno vas može natjerati da srežete aktivnost toliko da to može uzrokovati debljanje.

• Rješenje

Modificirajte vježbanje - plivajte ili vozite bicikl umjesto da trčite ili vježbate s opterećenjem. Potražite fizioterapeuta koji će osmisliti prikladan program za vaše potrebe.

 

 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo