Tako rijetko za njim posežemo

Manje je popularan od zelenog čaja, ali u nekim je stvarima čak bolji za zdravlje i gubitak kila

Bijeli čaj bogat je polifenolima, flavanolima, proteinima, polisaharidima, mineralima, aminokiselinama, lignanima i metilksantinima (kofein, teofilin, teobromin), koji su sastavnica i nekih lijekova

 

Bijeli čaj je rjeđa vrsta koja se dobiva od iste biljke kao i njegov iznimno popularni srodnik zeleni čaj. Zbog posebnog načina prerade skuplji je, a i uz njega se vežu brojne zdravstvene tvrdnje, no znanstvenih istraživanja je daleko manje nego onih o zelenom čaju. Ipak, nekoliko je važnih razloga zbog kojih bi ga trebalo češće piti

Među najzdravije čajeve ubraja se zeleni čaj. Više je od 30 tisuća objavljenih radova i više od tisuću kliničkih istraživanja o zdravstvenim benefitima zelenog čaja. Ipak, on je mnogima 'teškog' okusa, pa su alternativu pronašli u njegovom 'blažen' srodniku - bijelom čaju. 

Kao zeleni i crni čaj, i bijeli čaj se radi iz listova biljke čajevca (lat. Camellia sinensis). Izvorno potječe iz kineske pokrajine Fujian, u Kini se najviše i proizvodi, no uzgoj čajevca proširio se posvuda u svijetu. Za bijeli čaj koriste se samo mladi listovi čajevca koji se beru u rano proljeće, u zeleni se stavljaju stariji i zeleniji listovi, dok se crni čaj dobiva nakon fermentacije čajevca. Bijeli čaj nešto je skuplji jer se branje i sušenje obavlja u samo nekoliko dana u godini, biraju se samo najfiniji, najmlađi listovi i pupoljci, još prekriveni kratkim bijelim dlačicama koje osušeni postaju srebrnkasto-bijeli, pa otuda i ime ovog čaja.

 

Zato što se manje obrađuje, bijeli čaj smatra se zdravijim, no ima li dokaza za to?

Bijeli čaj bogat je polifenolima, flavanolima, proteinima, polisaharidima, mineralima, aminokiselinama, lignanima i metilksantinima (kofein, teofilin, teobromin), koji su sastavnica i nekih lijekova. Općenito, u bijelom je čaju manje kofeina nego u zelenom ili u crnom čaju. Ekstrakt bijelog čaja nanesen na kožu, prema istraživanju sveučilišta Hospitals of Cleveland, čak je deset posto učinkovitiji od zelenog čaja u zaštiti stanica kože. Smatra se da po hranjivim sastojcima šalica bijelog čaja vrijedi kao 12 čaša iscijeđenog soka naranče. Istražili smo dokaze za sedam zdravstvenih tvrdnji koji se povezuju s bijelim čajem.


Ubija li stanice raka?

Kada su u pitanju znanstveni dokazi često smo skloni generaliziranju poput onoga da čaj ubija stanice raka. Konkretno za bijeli čaj znanstvenici su pronašli dokaze da bijeli čaj može potaknuti staničnu smrt u slučaju najčešćeg oblika raka pluća (rak pluća nemalih stanica). Istraživanja na laboratorijskim životinjama dokazala su i da bi bijeli čaj mogao pomoći inhibiranju jedne vrste heterocikličkog spoja koji nastaje prženjem mesa (PhIP) i za kojeg se smatra da dovodi do raka debelog crijeva. Postoje dokazi i da bijeli čaj sprečava rast kolorektalnih malignih stanica.


Poboljšava li kognitivne funkcije?

Generalno bijeli čaj može pridonijeti poboljšanju kognitivnih funkcija, no znanstveni dokazi odnose se na istraživanja koja su proučavala ulogu bijelog i zelenog čaja u zaštititi stanica od oksidativnog stresa. I zeleni i bijeli čaj imaju značajan antioksidativni potencijal, ovisno o brendu, dok su nešto manje učinkoviti u zaštiti stanica od djelovanja ostalih toksičnih tvari. Mehanizam antioksidativnog djelovanja bijelog i zelenog čaja proučavan je i dokazan na zdravim životinjama kojima je davan, između ostalog, adriamicin, koji se koristi u kemoterapiji. Važna uloga u zaštiti stanica pripisuje se, između ostalog, vrsti flavonoida (flavan-3-ol) kojom obiluje bijeli čaj. Također dokazano je i da na antioksidativni potencijal čaja djeluje temperatura vode. Bijeli čaj (kao i zeleni) najbolje je pripremati tako da se u vodu zagrijanu na najviše 80 stupnjeva suhi listići ili vrećica čaja namoče tri do pet minuta. Sve više od toga dovodi do nastanka spojeva koji više nisu toliko zdravi.


Potiče li mušku plodnost?

Istraživanje iz 2014. pokazalo je da bijeli čaj pomaže funkciju Sertolijevih stanica koje su važne u spermatogenezi. Druga su istraživanja pokazala da bijeli čaj također povisuje broj spermija i njihovu aktivnost u oboljelih od dijabetesa, te pojačava pokretljivost spermija. Većina istraživanja s ovim rezultatima još nije rađena na ljudima.


Smanjuje li kolesterol?

Sastojci u bijelom čaju kao što su katehini imaju značajnu ulogu u reguliranju kolesterola i glukoze jer smanjuju njihovu razgradnju u crijevima. Studija iz 2015. godine pokazala je da najbolji učinak ima upravo bijeli čaj. Iz toga se razvila teorija da bijeli čaj nema samo antioksidativna svojstva, već je velika njegova uloga i u očuvanju zdravlja srca i krvnih žila. Znanstvenici koji su analizirali 14 studija na ovu temu zaključili su da učinak bijelog (i zelenog) čaja u smanjenju LDL kolesterola nije mjerljiv s onima koji već trebaju uzimati lijekove za snižavanje kolesterola.

 


Pomaže li u zdravlju zubi?

Sastojci bijelog čaja mogu poboljšati oralno zdravlje, prvenstveno zbog katehina koji inhibiraju plak, tanina koji mogu pomoći u smanjenju nastanka karijesa i fluorida, minerala koji čuva oralno zdravlje. U prevelikim količinama može biti štetan, no u bijelom čaju ga nema u tolikim količinama, a ipak u dovoljnim da povoljno utječe na oralno zdravlje. Također, bijeli čaj sprečava rast tri vrste bakterija koje se povezuju sa zubnim bolestima - Porphyromonas gingivalis, Porphyromonas intermedia i Aggregatibacter actinomycetemcomitans).


Štiti li našu kožu?

Dermatološka istraživanja potvrdila su da bijeli čaj pruža koži zaštitni učinak od oštećenja uzrokovanih izlaganju štetnim sunčevim zrakama. S obzirom na to da bijeli čaj ima zaštitni faktor jedan (kao i zeleni čaj, rajčica i tamna čokolada), očito je nešto drugo u njemu što pruža zaštitu, ali što je to točno i mehanizam djelovanja znanstvenicima još nisu poznati. Zbog pomlađujućeg djelovanja bijelog čaja, njegove ekstrakte koriste mnoge kozmetičke kuće u svojim proizvodima.


Potiče li mršavljenje?

Njemački su istraživači pokazali da bijeli čaj zaustavlja stvaranje novih masnih stanica, potiče mobilizaciju masti  iz 'zrelih' masnih stanica i ubija višak masnoće. Proglasili su ga prirodnim izvorom tvari za mršavljenje. Smatra se da brzom i učinkovitom gubitku težine pridonose katehini u bijelom čaju.


Koliko ga treba piti

Bijeli čaj ima manje kofeina od zelenog i crnog čaja pa se može piti i pet, šest šalica dnevno. To će osigurati dovoljan unos u organizam polifenola i katehina koji imaju povoljan učinak na zdravlje. Čaj uvijek pijte napravljen od svježe prokuhane vode, u kojoj ga držite oko 3 minute.

 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Please don't insert text in the box below!

Možda će vas zanimati i ovo