Zašto vitamin E

Kralj antioksidansa koji štiti od raka i neplodnosti

Dobrobiti ovog vitamina su brojne, no naročito je važna njegova uloga u reproduktivnom sustavu, jer bez njega se smanjuju izgledi za začeće, ali i u starijoj dobi, kad može zaštititi vid i cijeli organizam od niza bolesti povezanih sa starenjem.

 

Vitamin E naziva se i tokoferol, što dolazi od grčkih riječi tokos (porod) i pherein (nositi): prvi dio riječi trebao je upućivati na korisnost ove tvari za trudnoću, a nastavak “-ol” označavao je njezin kemijski status alkohola. Pod nazivima tokoferol ili vitamin E zapravo se podrazumijeva skupina tvari topivih u masti koje imaju izrazita antioksidativna svojstva. Prirodno vitamin E postoji u osam kemijskih oblika (alfa, beta, gama i delta tokoferol te alfa, beta, gama i delta tokotrienol) koji imaju različitu razinu antioksidativnih svojstava, no među njima je alfa tokoferol najmoćniji i jedini koji odgovara ljudskim potrebama.

 

ŠTITI NAS OD SLOBODNIH RADIKALA

Vitamin E jedan je od najjačih antioksidansa općenito i možda i najpoznatiji upravo po svom antioksidativnom djelovanju i sposobnosti da, zahvaljujući enzimu karnozinu, uništava štetne slobodne radikale koji mogu uništiti genetski materijal. Štiti lipide u staničnim membranama (lipoproteine niske gustoće ili LDL) koji su glavna meta slobodnih radikala. Kako su slobodni radikali povezani i sa starenjem i sa zdravstvenim problemima kao što su rak ili srčane bolesti, uzimanje dovoljne količine vitamina E pomaže i u zaštiti od tih bolesti.

Zahvaljujući izuzetnim antioksidativnim svojstvima vitamin E štiti organizam od štetnih utjecaja iz okoliša, poput cigaretnog dima, atmosferske zagađenosti ili sunčevih zraka. Osim antioksidativnog djelovanja, vitamin E pospješuje pravilno formiranje crvenih krvnih stanica te pomaže u iskorištavanju vitamina K. Vitamin E ujedno je nužan za pravilno funkcioniranje mišića, što znači i srca, poboljšava rad imunosnog sustava i nužan je za pravilan rad reproduktivnog sustava. Istraživanja su pokazala da može pomoći u prevenciji niza bolesti, pa osobe s višom razinom vitamina E u organizmu imaju niži rizik za razvoj srčanih bolesti, Alzheimerove bolesti, dijabetesa, reumatoidnog artritisa i fotodermatitisa.

 

PROTIV NEPLODNOSTI

Vitamin E vrlo je učinkovit antitrombin jer sprečava zgrušavanje krvi te tako prevenira nastanak trombova. Osim toga, sprečava oksidaciju hormona hipofize i nadbubrežne žlijezde te pospješuje pravilno funkcioniranje linolenske kiseline, nezasićene masne kiseline. Dobrobit mu je i to što pospješuje izlučivanje mokraće te tako pomaže srčanim bolesnicima koji pate od nakupljanja vode u tijelu, a dobro je znati i da poboljšava vid kod osoba srednje dobi. Istraživanja su pokazala i da poboljšava stanje kod sindroma nemirnih nogu te da ublažava bolove u udovima.

Dokazano je i da suplementacija vitaminom E može pomoći u postizanju veće debljine endometrija kod žena kod kojih je endometrij tanji od 10 mm, čime se povećavaju šanse za začeće. Također, studije su pokazale da ovaj vitamin povećava pokretljivost i zdravlje spermatozoida. Ispitivanje na miševima pokazalo je da su miševi čija je prehrana bila lišena vitamina E postali neplodni.

Spermatozoidi kod mužjaka postali su nepokretni, a kod ženki je bilo više spontanih pobačaja nego kod onih koje nisu imale manjak tog vitamina. Nakon što su neplodne miševe počeli hraniti pšeničnim klicama, koje obiluju vitaminom E, plodnost im se potpuno obnovila.

 

PRIRODNI IZVORI

Ulje pšeničnih klica jedan je od najbogatijih izvora vitamina E, a njime obiluju i druga hladno prešana biljna ulja poput ulja kukuruza, masline, soje, kikirikija ili suncokreta. Dobro je zastupljen i u sjemenkama i orašastim plodovima, poput sjemenki suncokreta, badema, lješnjaka ili oraha. Ima ga i u žutanjku te raznom voću i povrću, naročito špinatu i brokuli. Treba naglasiti da se sadržaj ovog vitamina znatno smanjuje termičkom obradom, naročito prženjem ili pečenjem. Kod pšeničnih klica, koje su najveći izvor vitamina E, važno je znati da se čak 90 posto vitamina izgubi u procesu mljevenja pšenice.

Osim toga, vitamin E osjetljiv je na svjetlost i ultraljubičaste zrake, a mogu ga uništiti i lužnati ambijent, kisik i željezne soli. Mislite li da vam nedostaje tokoferol, osim unosa tog vitamina, trebali biste povećati i unos namirnica koje obiluju vitaminom C, jer on pospješuje apsorpciju vitamina E.

I nemojte zaboraviti da se s vremenom količina vitamina E u namirnicama smanjuje. Primjerice, na sobnoj temperaturi pšenično brašno će za godinu dana izgubiti trećinu vitamina E, dok će maslinovo ulje u zatvorenoj boci u šest mjeseci izgubiti 20 do 30 posto vitamina E. Ostavite li bocu otvorenu, vitamin E posve će nestati za tri do četiri mjeseca.

 

OPREZNO SA SUPLEMENTIMA

Preporučena dnevna doza vitamina E za odrasle osobe je 15 mg (ili 22,4 IU), no treba biti znatno veća kad njegova antioksidativna svojstva želite iskoristiti kako biste ojačali obrambeni sustav te prevenirali rak ili srčane bolesti. Budući da koncentracija vitamina E u tijelu s godinama opada, nadomještanje suplementima može biti od velike pomoći, naročito ako se javlja slabljenja vida i mentalnih funkcija. S obzirom na to da je otkriveno kako selen povećava učinkovitost vitamina E, preporučuje se istovremeno uzimanje oba suplementa. Manjak vitamina E rijedak je kod zdravih osoba, osobito ako se hrane mediteranskom prehranom koja osigurava njegove potrebne količine.

 

Manjak je zapravo gotovo uvijek vezan uz kronične bolesti, poput Crohnove bolesti ili cistične fibroze, ili uz neke genetske bolesti, a može izazvati oštećenja živaca i mišića, što se očituje gubitkom osjeta u rukama i nogama, gubitkom kontrole pokreta, mišićnom slabošću i problemima s vidom. Uzimanje vitamina E hranom ne može biti štetno, no u obliku suplemenata taj vitamin može izazvati krvarenje ili hemoragijski iktus. Gornja granica sigurnosti za odrasle je 1000 mg (1500 IU) za suplemente prirodnog porijekla te 900 mg (1100 IU) za sintetički oblik vitamina E.

 

PRIJATELJ KOŽE I KOSE

U kozmetičkoj industriji vitamin E je vrlo popularan sastojak. Pomaže u obnavljanju oštećenih folikula kose potičući tako rast zdrave kose, a djeluje i kao regenerator koji kosu čini sjajnijom, dubinski je obnavlja i hrani te oporavlja ispucale vrhove. Ovaj vitamin pospješuje i izbjeljivanje ožiljaka, ubrzava cijeljenje oštećene kože te sprečava da ožiljci postanu trajni.

Uz to, pomaže ublažavanju vidljivosti bora i staračkih mrlja te drugih znakova starenja i potiče proizvodnju kolagena. Vitamin E koristi se i u liječenju hiperpigmentacije kože jer, kao snažan antioksidans, može ublažiti štetu uzrokovanu UV zrakama. Odličan je i kao hidratantno sredstvo te se stoga naširoko koristi u kozmetičkim proizvodima za hidrataciju kože lica, ruku i tijela. Zbog hidratantnih i omekšavajućih svojstava izuzetno je učinkovit za liječenje ispucalih i suhih usnica, ali i protiv lomljivih noktiju i suhe kožice oko noktiju.

Ovaj vitamin pomaže i kod liječenja dermatitisa jer može ublažiti simptome kao što su upala, oticanje, crvenilo, svrbež i pečenje kože.

 

Već smo pisali i o drugim vitaminima: A, B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12, C, D i K.

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo