Kralj antioksidansa

Kad ga je manje, imunitet slabi, više je infekcija i tumora. Osigurajte svoju dnevnu dozu već danas

Jedan je od najjačih antioksidansa općenito i možda i najpoznatiji upravo po svom antioksidativnom djelovanju i sposobnosti da, zahvaljujući enzimu karnozinu, uništava štetne slobodne radikale koji mogu uništiti genetski materijal


Vitamin E sudjeluje u gotovo 200 biokemijskih procesa u ljudskom tijelu i jedan je od onih bez kojih imunitet ne može dobro funkcionirati. Poput vitamina C, i ovo je moćan antioksidans koji sudjeluje u zaštiti staničnih ovojnica od djelovanja slobodnih radikala, a izuzetno je važna i njegova sposobnost reguliranja imunosne funkcije.


Slabljenje organizma

Kod nedostatka vitamina E imunitet organizma slabi, što je povezano s povećanim brojem infektivnih bolesti i višom pojavnošću tumora. Preporučena dnevna doza vitamina E je 15 mg (u obliku alfa-tokoferola), no terapijske doze su puno više i ne mogu se postići prehranom, nego samo suplementacijom. Gornja granica dnevnog unosa je 1000 mg. No, da više ne mora biti i bolje, pokazuje istraživanje Sveučilišta Tufts. Pratila se incidencija infekcija u domovima za starije u kojima se protektivno primjenjivao vitamin E. Pokazalo se da je doza od 200 mg bila idealna, a veće doze nisu povećavale zaštitni učinak.

Dobri prehrambeni izvori vitamina E su orašasto voće i sjemenke, povrće, biljna ulja: sjemenke suncokreta (30 g = 7,4 mg), bademi (30 g = 7,3 mg), lješnjaci (30 g = 4,3 mg), kikiriki (30 g = 2,2 mg), brazilski oraščići (30 g = 1,6 mg), špinat (pola šalice = 1,9 mg), avokado (pola ploda = 2,1 mg), pasirana rajčica (četvrtina šalice = 2,8 mg).

Niska razina vitamina E može dovesti do slabosti mišića, poteškoća u koordinaciji i hodanju, utrnulosti i trnca, pogoršanja vida, problema s imunološkim sustavom, neplodnosti...

Manjak vitamina E rijedak je kod zdravih osoba, osobito ako se hrane mediteranskom prehranom koja osigurava njegove potrebne količine.


PROTIV NEPLODNOSTI

Vitamin E vrlo je učinkovit antitrombin jer sprečava zgrušavanje krvi te tako prevenira nastanak trombova. Osim toga, sprečava oksidaciju hormona hipofize i nadbubrežne žlijezde te pospješuje pravilno funkcioniranje linolenske kiseline, nezasićene masne kiseline. Dobrobit mu je i to što pospješuje izlučivanje mokraće te tako pomaže srčanim bolesnicima koji pate od nakupljanja vode u tijelu, a dobro je znati i da poboljšava vid kod osoba srednje dobi. Istraživanja su pokazala i da poboljšava stanje kod sindroma nemirnih nogu te da ublažava bolove u udovima.

Dokazano je i da suplementacija vitaminom E može pomoći u postizanju veće debljine endometrija kod žena kod kojih je endometrij tanji od 10 mm, čime se povećavaju šanse za začeće. Također, studije su pokazale da ovaj vitamin povećava pokretljivost i zdravlje spermatozoida. Ispitivanje na miševima pokazalo je da su miševi čija je prehrana bila lišena vitamina E postali neplodni.

Spermatozoidi kod mužjaka postali su nepokretni, a kod ženki je bilo više spontanih pobačaja nego kod onih koje nisu imale manjak tog vitamina. Nakon što su neplodne miševe počeli hraniti pšeničnim klicama, koje obiluju vitaminom E, plodnost im se potpuno obnovila.

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Please don't insert text in the box below!

Možda će vas zanimati i ovo