Anti-aging medicina

Je li opravdan strah od hormonske nadomjesne terapije?

Nova medicinska grana koja se brzo širi svijetom usmjerena je na sprečavanje preuranjenog starenja, produljenje i održavanje kvalitete života te prevenciju bolesti, u prvom redu uravnoteženjem hormona. A sve o njima zna dr. Sanja Toljan, koja se specijalizirala za hormonsko liječenje.

Sredinom 2002. godine u SAD-u su objavljeni rezultati WHI studije (Women's Health Initiative), a potkraj 2003. u Velikoj Britaniji rezultati MWS-a (Million Women Study). Najviše straha i zabrinutosti izazvala je interpretacija rezultata o povezanosti korištenja hormonskog nadomjesnog liječenja i povećanja rizika za razvoj raka dojke, srčanog i moždanog udara te tromboze. Iako su kasnije rezultati korigirani te je utvrđeno da hormonsko nadomjesno liječenje ne izaziva rak, strah u javnosti je ostao. Bilo da je riječ o hormonskoj nadomjesnoj terapiji u menopauzi ili andropauzi (kod muškaraca), zbog straha od pojave zloćudnih novotvorina - raka dojke kod žena i raka prostate kod muškaraca - mnogi liječnici i dalje ne žele propisivati hormone.

- Znanstvena je pretpostavka da je rak prostate pozitivan na receptore testosterona, kao i rak dojke na receptore estradiola i progesterona te da bi uzimanje hormona moglo potencirati razvoj raka. To je točno ako već imate razvijen rak, jer biste uzimanjem hormona mogli ubrzati njegov rast, no to istodobno ne znači da nadomještanje spolnih hormona utječe na nastanak raka. Dosad to nije nepobitno dokazano - kaže dr. Sanja Toljan, dr. Sanja Toljan, specijalistica za hormonsko nadomjesno liječenje, koja se specijalizirala kod svjetski priznatih stručnjaka u Europi i SAD-u.

U međuvremenu je u znanstvenom časopisu Climacteric objavljeno stajalište međunarodnog skupa stručnjaka da je obustava ovakvog tipa liječenja prouzročila nepotrebne teškoće tisućama žena te da se zalažu za intenziviranje propisivanja hormonskog nadomjesnog liječenja. Smatra se da hormonsko nadomjesno liječenje donosi prednosti koje daleko nadmašuju rizike za većinu žena. Preispitivanje rezultata ove dvije studije dovelo je do usuglašavanja stručnjaka da su apsolutni rizici za žene u pedesetima vrlo niski.

Snimio: Tomislav Kristo/EPH

Pri kratkotrajnoj primjeni rizik je malen, ali se povećava nakon sedam godina primjene. Hormonsko nadomjesno liječenje sada se propisuje ženama u pedesetima, ali ne dulje od pet godina.

Liječnici se slažu da su to najčešće tablete, potom flaster pa u obliku gela, odnosno spreja.

Trenutačne su preporuke da se primjenjuje što niža učinkovita doza. Ako do ublažavanja simptoma ne dođe nakon nekoliko mjeseci, upotrebljavaju se standardne doze. Svakako, navode liječnici, nadomjesna hormonska terapija ne preporučuje se kod bolesti krvožilnog sustava, jetre i tromboembolije, kod hormonski ovisnih tumora, reumatskih bolesti. Estrogeni se kod žena koje imaju maternicu daju uvijek s progestagenima. Kod žena kojima je odstranjena maternica daju se samo estrogeni.

A sada ono što nas vjerojatno sve zanima - dr. Toljan pojašnjava kako upoznati svoje hormone i kako uočiti da nešto s njima nije u redu.


 

Melatonin

Hormon koji stvara epifiza, žlijezda u sredini mozga, a poznat je kao najjači antioksidans u tijelu jer noću uklanja slobodne radikale i sprečava oštećenja stanica i pojavu bolesti. Luči se jedino tijekom noći, stoga je pravilno, pravovremeno i zdravo spavanje vrlo važno.

Najjači antioksidans u tijelu luči se jedino tijekom noći, a stvarat ćemo ga jedino ako smo tijekom dana na sunčevom svjetlu, a noću spavamo u potpuno zamračenoj sobi.

Melatonin ćemo stvarati u dovoljnoj količini samo ako smo tijekom dana na sunčevu svjetlu te ako navečer uredno idemo na spavanje. Prostorija u kojoj spavamo mora biti potpuno zamračena jer svjetlo inaktivira proizvodnju melatonina. Sa životnom dobi proizvodnja se ionako smanjuje. Nakon 45. proizvodimo ga upola manje nego kad smo bili djeca. Također, na smanjenje razine melatonina u krvi utječe većina lijekova za snižavanje krvnog tlaka, nesteroidni antireumatici, sedativi, aspirin, kofein, alkohol, pušenje i elektromagnetsko zračenje, zato izbacite iz spavaće sobe sve uređaje koji zrače bilo kakve signale.

 

Kako prepoznati nedostatak?

Javlja se sindrom nemirnih nogu (poremećaj koji noću ometa spavanje), umor, kronični bolovi u abdomenu s grčevima nepoznata uzroka, prerane sijede vlasi, stvaranje bora na licu, izraženi podočnjaci, dugotrajna napetost, razdražljivost, sezonski afektivni poremećaji, zimska depresija... Razina melatonina može se lako izmjeriti mjerenjem metabolita melatonina u 24-satnom urini ili slini tijekom noći, a na hrvatskom tržištu postoje preparati melatonina koji se mogu kupiti bez recepta, no nikako ga ne bi trebalo uzimati bez savjetovanja s liječnikom!

 

Kako si pomoći?

Preko dana boraviti na danjem svjetlu, a noću redovito spavati u zamračenoj sobi bez TV-a. Prije spavanja relaksirajte se duboko dišući, vježbajući jogu, meditaciju ili sl. Također uzimajte hranu koja sadrži aminokiselinu triptofan (riba, janjetina, puretina, piletina, sjemenke bundeve, riža, ječam, kukuruz...).

 

Oksitocin

Hormon koji luči hipofiza. Izaziva kontrakcije maternice pri porodu, pomaže proizvodnji majčina mlijeka, luči se tijekom orgazma kod muškaraca i žena, a smatra se da može utjecati i na emocije - lučenje oksitocina može izazvati osjećaj zadovoljstva, nježnosti i privrženosti.

Foto: iStock

 

Kako prepoznati nedostatak?

Oni s manjkom oksitocina obično izgledaju napeto, imaju iracionalno-intelektualni pristup životu, ne vole surađivati u timovima, ne znaju voditi "male razgovore", žene s niskim oksitocinom teže postižu orgazme, a muškarci s niskim oksitocinom teže uspostavljaju i ljubavnu vezu. Uzimanje antidepresiva smanjuje razinu oksitocina.

 

Kako si pomoći?

- Oksitocin je registriran kao intravenozni preparat, ali ima ga i u tabletama te u obliku spreja za nos, no razinu oksitocina možete povećati i jednostavnim načinom - zagrljajima, poljupcima, maženjem - savjetuje dr. Toljan. 

 

Hormon rasta

Regenerira vezivno tkivo, kožu, kosti i mišiće. Kao i melatonin, stvara se noću i zato je iznimno dobro odlaziti na spavanje dovoljno rano.

Da bi tijelo dobivalo dovoljno hormona rasta, važno je navečer pojesti proteinski obrok. Čaša mlijeka prije spavanja je dobar izbor.

 

Kako prepoznati nedostatak?

Vidljive su promjene na koži: spušteni kapci, ovješeni obrazi, stanjene usnice, podbradak, ovješena i tanka koža na rukama i nogama, masne nakupine oko struka i iznad koljena, nepravilno savijena kralježnica, atrofija muskulature ramena, ruku, nogu i stopala. Kronična depresija, manjak koncentracije, slabo podnošenje stresa, dramatiziranje i sklonost socijalnoj izolaciji. Kod muškaraca je često prisutna i erektilna disfunkcija. Većina osoba starijih od 35 godina pokazuje neki od simptoma nedostatka rasta. U nadomjesnoj terapiji ovaj se hormon propisuje tek kad su uravnoteženi svi ostali hormoni.

 

Kako si pomoći?

Uzimanje večernjih proteinskih obroka potaknut će izlučivanje hormona rasta. Najbolje je oko 19 sati pojesti proteinski obrok, dodajte i antioksidanse kako biste potaknuli proizvodnju melatonina, a na počinak, ako ikako možete, otiđite između 21 i 22 sata.

- Zapamtite da šećer snižava hormon rasta, tako da ga navečer izbjegavajte u bilo kojem obliku - savjetuje dr. Toljan.

 

Kortizol

Hormon stresa luče nadbubrežne žlijezde, hipofiza i hipotalamus. Konvencionalna medicina tretira ga kod apsolutnog nedostatka, odnosno kada nadbubrežne žlijezde ne rade ili kod hiperprodukcije kortizola, najčešće zbog tumora ili terapije. Sva ostala stanja neuravnotežene proizvodnje kortizola prepuštena su nama da se s njim nosimo kako god znamo. Nadbubrežne žlijezde stvaraju kortizol, ali i adrenalin, aldosteron te dehidroepiandrosteron (DHEA) - hormone koji kontroliraju stvaranje i iskorištavanje energije u tijelu. Kortizol je glavni hormon razgradnje (katabolizma), a DHEA izgradnje (anabolizma).

Aktivnosti je najbolje planirati za prijepodne jer je tada organizam najspremniji za borbu sa stresom. Sve fizičke i mentalne poslove, ako možete, završite do 20 sati

Foto: iStock

Omjer anaboličkih i kataboličkih hormona pokazuje stanje našeg tijela. Visoka razina kortizola, uz snižene razine DHEA, estradiola, progesterona ili testosterona dovest će do propadanja tijela i nastanka mnogih bolesti. Ali kod visoke razine kortizola uz jake žlijezde koje proizvode dovoljno spolnih hormona i DHEA tijelo neće osjećati posljedice kroničnog stresa. Kortizol se luči najviše u jutarnjim satima, kada je naše tijelo najspremnije za različite aktivnosti, poslijepodne i navečer razina kortizola je najniža, a poslije 20 sati drastično se smanjuje. - To znači da bi trebalo ustajati oko 6 sati, aktivnosti planirati za prijepodne, kada je organizam najspremniji za borbu sa stresom, a najvažnije je završiti sve fizičke i mentalne aktivnosti do 20 sati te na spavanje otići do 22 sata.

- Za mnoge je to utopija, ali za tijelo jedino ispravno rješenje - kaže dr. Toljan.

 

Kako prepoznati nedostatak?

Umorni ste, debeli, mršavi, imate suhu kožu, probleme s ispadanjem kose i lomljivim noktima, tamne podočnjake, mrlje na licu? Često ste i prehlađeni, s upalama sinusa, boli vas želudac, imate probleme sa štitnjačom i lupanjem srca, tjeskobni ste, razdražljivi, galamite na djecu i partnera, budite se noću, osjećate se nezadovoljno?

- Uvijek prvo pomislite na kortizol! - citira dr. Toljan najpoznatijeg europskog liječnika za hormonalni balans dr. Thierryja Hertoghea, kod kojeg je u Bruxellesu provela tri godine na edukaciji.

 

Kako si pomoći?

Odmaranjem i zdravom prehranom koja će podmiriti sve energetske potrebe tijela kako ono ne bi moralo proizvoditi energiju iz vlastitih zaliha, a dobivamo je iz povrća, voća, proteina iz mesa, mahunarki i mliječnih proizvoda, masti i ulja. Tijelo s disbalansom kortizola treba prije svega vitamin C, vitamine B skupine, koji su izuzetno važni u regulaciji hormona nadbubrežne žlijezde, magnezij i omegu-3.

Također, za balansiranje kortizola svakako bi, kako savjetuje dr. Toljan, trebalo provesti najmanje sat vremena relaksirajući se prije spavanja, jer vježbe relaksacije smanjuju potrebu za kortizolom i čuvaju nadbubrežne žlijezde.

 

DHEA

Hormon punog naziva dehidroepiandrosteron stvara nadbubrežna žlijezda i svojevrstan je oponent hormonima adrenalinu i kortizolu te je njegova zadaća da u krvi imamo važne hormone koji će nas izgrađivati. Kako u tijelu raste razina hormona stresa - kortizola, a pogotovo ako takvo stanje potraje, da ne bismo doživjeli "raspad sustava", istodobno se stvara dehidroepiandrosteron i proizvodi spolne hormone.

 

Kako prepoznati nedostatak?

Bez dehidroepiandrosterona žene nemaju redovite cikluse, a muškarci su umorni. Svi gube mišićnu i koštanu masu, kosa koja je bila kovrčava postaje ravna, gubi se pubična i pazušna dlakavost, dolazi do atrofije spolnih organa, koža je suha i peruta se, osoba postaje krajnje neotporna na stres, ne trpi nikakve zvučne ili vizualne stimulacije. Znanstvena su istraživanja pokazala povezanost niskih razina DHEA i nastupa ateroskleroze, Alzheimerove bolesti i reumatoidnog artritisa..., odnosno uglavnom bolesti kod kojih dominira upala.

 

Kako si pomoći?

Dehidroepiandrosteron trebaju nadomještati oni koji su na kortikosteroidnoj terapiji i oni koji imaju ga imaju na donjoj ili ispod granice, a visoke razine kortizola. Uzimanje DHEA-e mora biti pod nadzorom liječnika jer se, u protivnom, mogu pojaviti znaci predoziranja, akne, dlakavost i masna koža kod žena, a ginekomastija, odnosno prekomjeran rast prsa kod muškaraca.

 

Estradiol

Takozvani hormon ženstvenosti, najzastupljeniji je od tri estrogena koji cirkuliraju ženskim tijelom. I muškarci proizvode malu količinu estradiola, uz testosteron koji dominira njihovom hormonskom slikom. Ovaj bi se hormon trebao stvarati u ženskom tijelu cijeli život: u jajnicima tijekom reproduktivne dobi, a u nadbubrežnim žlijezdama i masnom tkivu nakon menopauze kada se stvara estron, puno slabiji estrogen od estradiola.

Foto: iStock

 

Kako prepoznati nedostatak?

Najčešći simptomi nakon menopauze ili u perimenopauzi su dobivanje na težini bez promjene prehrambenih navika, napuhivanje u trbušnom dijelu, svrbež kože, znojenje, depresivno raspoloženje, razdražljivost, teškoće sa spavanjem, učestale infekcije mokraćnog mjehura, a potom i suhe oči, alergije, oslabljen libido, suha koža, bolovi u zglobovima, bore na licu, umor, tjeskoba.

 

Kako si pomoći?

Da bi se estradiol pravilno metabolizirao, moraju biti zadovoljena dva važna preduvjeta: transdermalna primjena, čime smanjujemo rizik stvaranja potencijalno opasnih metabolita estradiola i zdrava jetra koja ima mogućnost pravilnog metaboliziranja hormona. Derivati brokule (indol-3karbinol i diindolilmetan), sojini izoflavoni, lignani iz lana, omega-3 masne kiseline i kurkuma mogu pomoći jetri kao i magnezij te vitamini skupine B.

 

Progesteron

Naši se hormoni sintetiziraju iz kolesterola, koji se pretvara u pregnenolon pa u progesteron. Iz progesterona se dalje stvaraju kortizol i dehidroepiandrosteron, a iz njih opet androgeni (muški spolni hormoni) i estrogeni (ženski spolni hormoni). Manjak progesterona očituje se u mnogim drugim poremećajima, a ovaj hormon često nazivaju "majkom svih hormona". Kada nemamo dovoljno progesterona, tijelo ga želi dodatno stvoriti iz kolesterola pa povećava kolesterol u krvi. Progesteron je hormon trudnoće, hormon relaksacije, a dokazano je i da štiti od novotvorina u dojkama.

Progesteron je hormon trudnoće i relaksacije, a dokazano je i da štiti od tumora u dojkama. U stanju stresa sav se pretvara u kortizol.

U stanju kroničnog stresa sav stvoreni progesteron pretvara se u kortizol. Bez progesterona, pod utjecajem visokog kortizola i DHEA, jajnici će proizvoditi više testosterona nego što je ženskom tijelu potrebno što će izazvati pojačanu pojavu akni i dlakavost, jajnici su pri tome puni nezrelih cista što se naziva sindromom policističnih jajnika.

 

Kako prepoznati nedostatak?

Razdražljivost, bolne i osjetljive dojke, napet i bolan trbuh, jako izražen predmenstrualni sindrom, noćno znojenje, nesanica, glavobolja, natečenost ruku i nogu.

 

Kako si pomoći?

Progesteron se može nadoknađivati vaginalno, kroz usta i putem kože. Najčešći način primjene kod mlađih žena i u perimenopauzi jest putem kože - tako se imitira prirodan put ulaska hormona. Može se primjenjivati samostalno ili u kombinaciji s drugim hormonima. Zajedno s dodacima prehrani i tzv. paleo prehranom (baziranoj na puno povrća) žene u razdoblju perimenopauze mogu imati energiju kao u dvadesetima. Progesteron svakako treba razlikovati od progestina (sintetičke tvari progestogenskog djelovanja). To su lijekovi, a ne hormoni, koji reguliraju menstruacijski ciklus, progestin se koristi i u preparatima za konvencionalnu hormonsku nadomjesnu terapiju ili u kontracepcijskim tabletama. 

 

Testosteron

Muški hormon. Količinski ga žene imaju više od estradiola, no u usporedbi s muškarcima žene ga još uvijek imaju dvadeset do trideset puta manje. No taj muški hormon ženama je potreban prije svega za raspoloženje - testosteron poboljšava samopouzdanje, optimizam, vjeru u vlastite snage, ali i održava gustoću kostiju, jakost mišića i rad lojnih žlijezda, štiti od mnogih degenerativnih bolesti kao što su artroze i ateroskleroze.

Foto: iStock

Ovaj je, inače muški hormon, ženama potreban za raspoloženje: poboljšava samopouzdanje i optimizam. Opada s godinama, s četrdeset ga imamo upola manje nego s dvadeset.

 

Kako prepoznati nedostatak?

S četrdeset godina imamo upola manje testosterona nego s dvadeset. Niske razine testosterona očituju se kao atrofija muskulature, bolovi u zglobovima, slaba pokretljivost, neotpornost na stres, umor, slab libido te manjak unutarnjeg mira.

 

Kako si pomoći?

Testosteron i dehidroepiandrosteron mogu se regenerirati zdravim stilom života i prehranom. Hrana koja povećava testosteron uglavnom se sastoji od životinjskih proteina i zasićenih masti. Slatkiši i integralne žitarice smanjuju razinu testosterona u krvi.

 

Inzulin

Hormon koji izlučuje gušterača kada jedemo ugljikohidrate i koji se, zapravo, može lako balansirati, a preko njega može se uravnotežiti i kortizol i ostali hormoni u tijelu. Šećer koji smo pojeli nikada ne bi bio pretvoren u energiju da nema inzulina, ali i višak hrane bez inzulina ne bi bio pohranjen kao masno tkivo, odnosno rezerva za poslije. Većina ljudi ima previše inzulina jer se ugljikohidrati jedu u prekomjernim količinama, a trajno povišen inzulin blokira stvaranje hormona rasta, hormona štitnjače i spolnih hormona te uzrokuje neravnotežu kortizola.

 

Kako prepoznati nedostatak?

Visoka razina inzulina karakteristična je za osobe sa šećernom bolesti tipa 2, ljude koji pate od debljine, imaju povišene masnoće, povišen krvni tlak. Inzulinsku rezistenciju (stanje kada stanice u tijelu ne reagiraju pravilno na inzulin jer ga ima previše) često prate i drugi poremećaji drugih hormona, najčešće sa štitnjačom i spolnim hormonima. I kod sindroma policističnih jajnika treba posumnjati na inzulinsku rezistenciju.

 

Kako si pomoći?

Pravilna prehrana bez pretjeranog unosa ugljikohidrata (ali ne treba ih ni potpuno izbaciti) dovest će do ravnoteže inzulina i ostalih hormona.

- Uvijek radije birajte proteine, povrće i zdrave masnoće. Dan započnite povrtnim sokom, salatom, ribom, mesom ili varivom. Zimi neka jelo bude toplo, ljeti hladno pa inzulin neće već ujutro naglo porasti i potom cijeli dan biti neuravnotežen potencirajući neravnotežu i drugih hormona - preporučuje dr. Toljan.

 

Hormoni štitnjače

Štitnjača je žlijezda koja regulira metabolizam. Funkcija štitnjače provjerava se razinom hormona T3 (trijodtironin), T4 (tiroksin) i hormon TSH (tireotropin, tiroidni stimulirajući hormon, inače hormon hipofize). Procjenjuje se da gotovo 40 posto stanovništva ima probleme sa štitnjačom. Zdrava štitnjača proizvodi hormon tiroksin - T4 (četiri atoma joda) koji se u tijelu pretvara u trijodtironin - T3 (tri atoma joda) pod nadzorom hipofize koja proizvodi hormon TSH. Oboljeli od autoimunih bolesti (dijabetes tipa 1, fibromialgija, multipla skleroza i slično) hormon T4 ne pretvaraju pravilno u hormon T3 stoga često imaju poremećen rad štitnjače. Trebaju uzimati preparat koji kombinira oba hormona (ne samo T4, što tvornički preparati hormona štitnjače uglavnom sadrže).

 

Kako prepoznati nedostatak?

Rezultati hormonske analize krvi sami po sebi neće biti dovoljni, provjeriti samo vrijednosti TSH nije dovoljno jer ona ne pokazuje količinu hormona štitnjače u tijelu. I ako vam je TSH u redu, a vi osjećate sljedeće simptome, hormoni štitnjače nisu u ravnoteži. Zato ne zanemarujte simptome. Najčešći tjelesni simptomi nepravilnog rada štitnjače su: otečenost lica, prekomjerna težina, suha i lomljiva kosa, difuzno ispadanje kose, povećana štitnjača vidljiva na vratu, suha koža koja svrbi, ljuštenje kože na laktovima, hladne i natečene šake, žućkasti dlanovi, lomljivi nokti, nadutost, otečene potkoljenice, hladna i otečena stopala, sklonost infekcijama u području uha, grla i nosa, jutarnji umor, glavobolje, bolovi u mišićima, nepodnošenje hladnoće ni topline, grčevi u nogama noću. Također i mentalna usporenost, apatija, jutarnja depresija, slabo pamćenje i koncentracija.

 

Kako si pomoći?

Uravnotežite kortizol i inzulin, a uravnotežena prehrana usklađuje hormone štitnjače. Vaše tijelo treba vitamine, u prvom redu one topljive u ulju, A, D, E i K, a za optimalan rad štitnjače potrebni su i vitamini B kompleksa te vitamin C) i minerali (željezo, jod, magnezij, selen i cink).

 


I šećer za kraj... Muškarci i testosteron

Foto: iStock

Čuva srce i krvne žile, a pomaže i u seksu

I muškarci osjećaju umor, depresiju, manjak volje i samopouzdanja, gubitak mišićne i koštane mase, koncentracije, čak i noćna znojenja. Oslabljen libido i seksualna disfunkcija već su znaci uznapredovalog hormonskog disbalansa, ali gubitak mentalnih sposobnosti prvi je znak periandropauze (razdoblja prije andropauze) jer testosteron ima najviše receptora baš u mozgu - ističe dr. Toljan. Kao glavni muški hormon, testosteron određuje sekundarne spolne oznake muškarca te utječe na sazrijevanje muških spolnih stanica i njihov broj. Proizvodi se u testisima te nešto manje u nadbubrežnim žlijezdama.

Testosteron je glavni zaštitnik kardiovaskularnog sustava: jača srčani mišić, održava povoljan minutni volumen krvi, povećava dotok krvi u srce sprečavajući zadebljanje stijenki krvnih žila, održava ravnotežu među faktorima koagulacije čime se smanjuje rizik nastanka krvnih ugrušaka. Smanjujući količinu masnog tkiva, a povećavajući mišićnu masu, testosteron utječe na smanjenje rizika od debljine i šećerne bolesti tipa 2. Utječe na čvrstoću kostiju i mišićnu masu te na izlučivanje žlijezda lojnica u koži, podiže raspoloženje, memoriju, smanjuje napetost i razdražljivost.

- Proizvodnja testosterona opada s godinama. Osim nedostatka testosterona, muškarac može imati i slabiji rad štitnjače, višak estradiola, manjak progesterona, niske razine hormona rasta, preopterećene nadbubrežne žlijezde, previše kortizola, a premalo dehidroepiandrosterona, nedovoljno melatonina pa korekcija samo testosterona neće mnogo poboljšati zdravlje. Nemali broj muškaraca, kada otkrije da ima simptome disbalansa testosterona, a ne naiđe na razumijevanje kod obiteljskog liječnika koji se time uglavnom ne bave, posežu za injekcijama testosterona na crnom tržištu, što može biti iznimno štetno.

 

Kako prepoznati nedostatak?

Benigna hiperplazija prostate posljedica je neravnoteže muškog i ženskog hormona, jer ženskog estradiola, koji stimulira vezivno tkivo prostate, ima više, dok testosterona manjka. Intenzivna fizička aktivnost smanjuje razinu testosterona u krvi te izaziva intenzivan emocionalni stres.

 

Kako si pomoći?

Muškarci bi uvijek trebali držati testosteron što višim, a estradiol što nižim. Nadomještanje testosterona provodi se bioidentičnim hormonima, preko kože u obliku krema ili depo-injekcijama. Kada jetra ne radi dobro ili je dijagnosticiran rak prostate, nadomještanje testosterona nikad se ne provodi. Razina estradiola smanjuje se izbacivanjem slatke hrane, alkohola i kofeina. Trebalo bi postići i održavati idealnu tjelesnu težinu.

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo